D200 was toch echt een uitstekende camera!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

D200 was toch echt een uitstekende camera!

Bericht door Patrick » vr dec 06 2024 6:37 pm

Ik zit heel nostalgisch wat beelden uit 2009 te bekijken en heb er een aantal in Lightroom geladen. Ik had destijds een D200 met een Tamron 12-24/4, Nikon 17-55/2.8 en een Sigma 50-150/2.8. Ik ben echt verbaast hoe goed die beelden direct ingeladen zijn. Volgens mij moest ik er destijds wel wat aan doen, wat ik toen met Nikon Capture NX deed. Maar met de huidige versie van Lightroom Classic staat het, zeker als je voor de standaard Adobe kleuren kiest, gelijk goed. Gelukkig schoot ik toen al vooral NEF bestanden. Die CCD sensor met 10 megapixels was zo gek nog niet! Tot je wat hoger in de ISO ging zitten natuurlijk; dan hield het snel op.

Kijken jullie wel eens terug naar die oude beelden?
Laatst gewijzigd door Patrick op vr dec 06 2024 6:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D200 was toch echt een uitstekende camera!

Bericht door DannySan » vr dec 06 2024 6:40 pm

Ik kijk niet vaak terug naar oude beelden, omdat m'n fotografische kwaliteiten ook echt wel een stuk minder waren (of eigenlijk, bijna nog steeds dezelfde) maar ik snap het sentiment wel!

schilder
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door schilder » vr dec 06 2024 6:55 pm

Tja die oudere kamera's deden het ook goed
jammer dat je met een hobby graag de beste spullen wilt hebben en zoekt naar nieuwe aankopen
gewoon met de D200 blijven werken tot deze het niet meer doet
maar dan loopt de economie vast omdat geld dan niet rolt

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 06 2024 7:04 pm

Ik wilde over naar FX, dus ben ik daarna mijn objectieven gaan vervangen door FX equivalenten. Zo heb ik best nog een tijdje de AFS 24-70 2.8G op de D200 gehad voordat ik de D700 kocht, wat toch wel een enorme stap vooruit was. En die camera en dat objectief heb ik nog steeds. Lang plezier van gehad, hoewel in in 2014 Fujifilm erbij kocht en dat steeds meer ging gebruiken omdat dat beter past bij mijn soort fotografie. Mijn volgende Nikon camera is de Zf. Maar mijn vrouw Belinda is doorgegaan met Nikon (D610, D750, Z6) dus dat maakt mijn situatie wel een beetje anders.

Maar dat is mijn punt niet. Die D200 en de spullen van toen waren eigenlijk al ruim goed genoeg voor de gemiddelde hobby-fotograaf.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: ruim goed genoeg

Bericht door gijs sandberg » za dec 07 2024 12:12 am

Beste Patrick,
Roerend mee eens, bedenk ook dat er in die tijd nog geen Nikon dslr's met full frame sensor waren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za dec 07 2024 1:12 pm

V.w.b. Nikon dslr ben ik begonnen met een D90. Ik heb me de afgelopen tijd vaak afgevraagd waarom ik ooit al die andere camera’s heb gekocht.
Ja, die hoge iso’s natuurlijk. Maar daar was eigenlijk ook best mee te leven.
Jouw D200 had een CCD sensor, dat is volgens sommigen nog beter, vooral de kleuren.
Ik heb onlangs nog eens een serie met een D40 (6,1 MP CCD) en 18-55 geschoten. Ook gewoon leuk om nog met die oude meuk te werken en met goed weer (goed licht) zijn de resultaten voor mij prima.

Natuurlijk heb ik als voornamelijk analoge pinhole fotograaf de lat bij lange na niet zo hoog liggen als jij :D
Het mij ook meer om de fotografie dan om de uiteindelijke foto.

En ja, ik mijn oude foto’s of wel eens terug :thumbup:

annoh
Forumlid
Forumlid

Bericht door annoh » zo dec 08 2024 9:09 am

Ik vond de kwaliteit van de sensor tegenvallen. Soms problemen met 'banding'. En relatief veel ruis in donkere partijen vanaf pakweg 1600 ISO.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”