Serie over zelfzorg

Plaats reactie
Geezzzke
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Serie over zelfzorg

Bericht door Geezzzke » zo dec 08 2024 5:37 pm

Hi all,

Hierbij mijn eerste (test)bijdrage aan het Nikon forum. Ik maak de laatste tijd vooral video opnames mijn mijn toestel, veel beeld, maar een beperkte hoeveelheid nieuwe foto's. Ik ben het type fotograaf dat qua aantallen weinig foto's maakt, maar als ik een beeld/doel voor ogen duik ik erin, ook met bewerkingen. Daar geniet ik van.

Mijn Z8 heb ik omstreeks zomer 2024 aangeschaft. Ik had tijd nodig om te wennen en om de software me de zaken te personaliseren en eigen te maken. Deze serie bestaat uit 4 zelfportretten. Ik maakte de serie als ondersteuning bij een geschreven artikel over goed voor jezelf zorgen. Het doel is dat lezers de stappen van opstaan en jezelf verzorgen herkennen. Precies daarom zijn de handelingen ook (overmatig) vergroot uitgebeeld. Veel creme op het gezicht (zoveel creme gebruik je doorgaans niet), de föhn valt op en is prominent in het zicht op een plek aan het blazen waar je normaal niet met zo'n beweging je haar föhnt. Schoenen in beeld en blote voeten. Het is een bewuste keuze voor het onderwerp.

Ik maakte deze serie in mijn woning. De foto's zijn genomen met een tekort aan (studio)licht en ruimte/afstand. Ik kon na plaatsing camera niet meer bij de camera instellingen zonder de positie van de camera & het statief ongewild te veranderen. Ik bediende de camera met een afstandsbediening. Ik heb het licht binnen de bewerking gecompenseerd. (Inmiddels heb ik extra lampen aangeschaft). Ik heb de storende randen van de nachtkastjes die ik ter plekke fysiek niet uit beeld kon krijgen weg gefotoshopt.

De foto's zijn bedoeld om op klein formaat te worden getoond doelpagina (https://www.psychosenet.nl/zelfportrett ... -zelfzorg/). Ze zijn genomen met een Nikon Z8 met 24 - 70 f/2.8 S lens.

Serie over Zelfzorg:
Stap 1: Opstaan en dan haar kammen
Afbeelding20240808_borstel_Full_II.jpg by Geeske R., on Flickr
Iso: ISO-1000
F-Stop: F5.6
Belichtingstijd: 1/400 sec
Brandpunt: 43mm

Stap 2: Gezichtsverzorging toepassen
Afbeelding20240808_creme_FULL by Geeske R., on Flickr

Stap 3: Haar wassen en föhnen
Afbeelding20240808_fohn_FULL_II by Geeske R., on Flickr

Stap 4: Aankleden
Afbeelding20240808_gekleed_crop_FULL_II by Geeske R., on Flickr
Brandpunt: 37mm

Ik zit achteraf naar de belichtingstijd te kijken. Ik voer bewegingen uit als model, 1/100 zal inderdaad te krap zijn. Maar wat lager had toch ook wel mogelijk mogen zijn vermoed ik. Ik denk dat de "vignettering" nog wat meer uniform/egaal had gekund. Er is wat te veel duister aan de randen, vooral in de foto met borstel en creme. Wegzakkende handen en losse items zijn er ook, daar is voor mijn gevoel verder weinig aan te doen op een zacht matras. Binnen een zelfportret (zonder een fotograaf achter de camera om het model steeds bij te sturen) is dat best wel lastig te voorkomen. De Shinobi monitor die ik met de Z8 heb gekocht voor m'n videowerk blijkt ook van meerwaarde bij het maken van zelfportretten, maar is te klein om op enkele meters afstand kleine details te kunnen herkennen.

Ik vind het leuk om de foto's te delen, ze zijn meer dan gemiddeld persoonlijk omdat ik zowel het model en de fotograaf ben. Ik heb er veel plezier aan beleefd om de serie te maken.

Ik hoop vooral op opbouwende reacties. :)
Nieuwsgierig naar mijn foto's? Op Flickr vind je een selectie.

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Serie over zelfzorg

Bericht door Gemmageluk60 » zo dec 08 2024 6:40 pm

Snap de opzet en die is goed gelukt lijkt mij, foto's vertellen duidelijk het verhaal.
Ben alleen in dubio over de jurken, de rode jurk lijkt meer een japon dan nachtgoed en dat vind ik dan weer verwarrend met de blauw witte jurk.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Geezzzke
Clublid
Clublid

Bericht door Geezzzke » zo dec 08 2024 7:09 pm

Hoi Gemma,

Dat klopt! De rode is een nachtjapon. Een nachtjapon is standaard nachtgoed dat overal verkrijgbaar en dat bedoeld is om in te slapen. Dit is wat we in huis hebben. :)

Dank voor je reactie!

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo dec 08 2024 7:37 pm

Ik ben vol bewondering:
- om jezelf zo neer te zetten
- om een verhaal te vertellen in beelden, dat zie ik hier niet vaak
Echt iets om trots op te zijn. En mogelijk uitbreiding naar ik weet niet wat maar.
Een puntje kritiek: je kijkrichting is vooral naar rechts; ook een linkse blik zou de levendigheid verder vergroten.
Chapeau!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » ma dec 09 2024 10:19 am

Het is een leuke serie geworden. Ik vind het wel hele drukke foto's. Het behang, het bed, de jurk. Hierdoor schieten mijn ogen alle kanten. Maar lekker bezig!
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » wo dec 11 2024 7:21 pm

Chapeau, chapeau! Ik heb de foto’s ook even op psychosenet bekeken. De foto’s versterken je verhaal en vice versa. Wat betreft de blikrichting, naar mijn idee zou je prima ín de camera kunnen kijken. Dat maakt het verhaal nog persoonlijker. Je verhaal is al persoonlijk, jijzelf mag er ook zijn (beetje soft, maar je begrijpt vast wat ik bedoel). Bovendien nodigt het dan je lezers nog meer uit zich er mee te identificeren. Goed bezig hoor!
Groet Bert

Geezzzke
Clublid
Clublid

Bericht door Geezzzke » do dec 12 2024 2:38 pm

Bedankt voor de mooie feedback Henk, Marc en Bert. Het klopt dat ik naast de camera kijk. Het effect van (net) naast de camera kijken en erin is heel groot qua het gevoel van 'indringendheid'. Er zit dan opeens veel meer ego in.

Ik voel me er zelf snel ongemakkelijk bij denk ik wanneer ik de foto vervolgens zelf zie. Misschien is dat iets om over na te denken en te leren hanteren... Helaas niet soft hoor Bert. Gewoon heel waar. Dank voor de spiegel! :)

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr dec 13 2024 10:06 pm

Best leuk dit

en dapper !

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”