Hierbij mijn eerste (test)bijdrage aan het Nikon forum. Ik maak de laatste tijd vooral video opnames mijn mijn toestel, veel beeld, maar een beperkte hoeveelheid nieuwe foto's. Ik ben het type fotograaf dat qua aantallen weinig foto's maakt, maar als ik een beeld/doel voor ogen duik ik erin, ook met bewerkingen. Daar geniet ik van.
Mijn Z8 heb ik omstreeks zomer 2024 aangeschaft. Ik had tijd nodig om te wennen en om de software me de zaken te personaliseren en eigen te maken. Deze serie bestaat uit 4 zelfportretten. Ik maakte de serie als ondersteuning bij een geschreven artikel over goed voor jezelf zorgen. Het doel is dat lezers de stappen van opstaan en jezelf verzorgen herkennen. Precies daarom zijn de handelingen ook (overmatig) vergroot uitgebeeld. Veel creme op het gezicht (zoveel creme gebruik je doorgaans niet), de föhn valt op en is prominent in het zicht op een plek aan het blazen waar je normaal niet met zo'n beweging je haar föhnt. Schoenen in beeld en blote voeten. Het is een bewuste keuze voor het onderwerp.
Ik maakte deze serie in mijn woning. De foto's zijn genomen met een tekort aan (studio)licht en ruimte/afstand. Ik kon na plaatsing camera niet meer bij de camera instellingen zonder de positie van de camera & het statief ongewild te veranderen. Ik bediende de camera met een afstandsbediening. Ik heb het licht binnen de bewerking gecompenseerd. (Inmiddels heb ik extra lampen aangeschaft). Ik heb de storende randen van de nachtkastjes die ik ter plekke fysiek niet uit beeld kon krijgen weg gefotoshopt.
De foto's zijn bedoeld om op klein formaat te worden getoond doelpagina (https://www.psychosenet.nl/zelfportrett ... -zelfzorg/). Ze zijn genomen met een Nikon Z8 met 24 - 70 f/2.8 S lens.
Serie over Zelfzorg:
Stap 1: Opstaan en dan haar kammen

Iso: ISO-1000
F-Stop: F5.6
Belichtingstijd: 1/400 sec
Brandpunt: 43mm
Stap 2: Gezichtsverzorging toepassen

Stap 3: Haar wassen en föhnen

Stap 4: Aankleden

Brandpunt: 37mm
Ik zit achteraf naar de belichtingstijd te kijken. Ik voer bewegingen uit als model, 1/100 zal inderdaad te krap zijn. Maar wat lager had toch ook wel mogelijk mogen zijn vermoed ik. Ik denk dat de "vignettering" nog wat meer uniform/egaal had gekund. Er is wat te veel duister aan de randen, vooral in de foto met borstel en creme. Wegzakkende handen en losse items zijn er ook, daar is voor mijn gevoel verder weinig aan te doen op een zacht matras. Binnen een zelfportret (zonder een fotograaf achter de camera om het model steeds bij te sturen) is dat best wel lastig te voorkomen. De Shinobi monitor die ik met de Z8 heb gekocht voor m'n videowerk blijkt ook van meerwaarde bij het maken van zelfportretten, maar is te klein om op enkele meters afstand kleine details te kunnen herkennen.
Ik vind het leuk om de foto's te delen, ze zijn meer dan gemiddeld persoonlijk omdat ik zowel het model en de fotograaf ben. Ik heb er veel plezier aan beleefd om de serie te maken.
Ik hoop vooral op opbouwende reacties.