Ik wens me een monopod aan te schaffen voor landschaps- en stadsschapsfotografie.
Omdat ik niet altijd met mijn (relatief) zwaar en groot Manfrotto statief door het landschap wil sjokken, of ook omdat wanneer ik op mijn laddertje sta, een monopod op de bovenste trede kan laten steunen.
Het gaat over maar enkele stops winst (bij somber weer, of bij vroege ochtend of avondlicht, dus niet echt duister, en dan zal een monopod ook niet voldoende stabiel zijn.)
Bij Kamera Express hebben ze een gamma van het merk ifootage.
Geen idee of dat goede kwaliteit/prijs is.
Hun gamma ligt tussen 154 en 228 €. Zonder kop.
De verschillen zitten hem in het aantal segmenten (3, 4 of 5), in de vergrendeling van de segmenten (fliplock of twistlock) in het materiaal (alu of carbon) waarbij ik opmerk dat het gewicht nauwelijks verschilt, in de minimum en maximum werkhoogte (die ook allemaal dicht bij elkaar liggen, max hoogte is ongeveer 180 cm, wat voldoende is).
Er zijn blijkbaar uitvoeringen met drie kleine pootjes en versies met een rubberen voet. Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.
Wie heeft er tips die mijn keuze kan vergemakkelijken? Camera is een Nikon full frame.
Dank voor tips bij keuze van Monopod.
- Tony D
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Dank voor tips bij keuze van Monopod.
Ik heb de SIRUI P-204SR en die bevalt wel. Hij is wel wat zwaar (aluminium, geen carbon). Hij heeft een losse voet met drie uitklapbare pootjes. De poot kan hierin ca 20 graden alle kanten uit kantelen. Kan rechtstreeks onder de camera of via een balhoofd. Hij kan tot 8 kg dragen.
Ton
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat mij een beetje zorgen baart, zijn het aantal samenstellende delen van het statief. Met elk deel en daarbij ook de demonteerbare voet, verhoogt de kans op speling lijkt me zo, en dus minder stabiliteit. Of vormt het allemaal toch wel een stevig geheel?
Wanneer ik op mijn alu laddertje sta in stad of dorp, of in een landschap, zal het statief niet functioneren zoals wanneer het op vaste grond staat. Ik sta zelf op de bovenste (grotere) trede, waarop ik dan ook de monopod wil laten steunen en tegelijk vasthouden. Voor een klassiek statief is daar natuurlijk geen plaats.
Zijn er hier nog mensen die zo werken?
Wanneer ik op mijn alu laddertje sta in stad of dorp, of in een landschap, zal het statief niet functioneren zoals wanneer het op vaste grond staat. Ik sta zelf op de bovenste (grotere) trede, waarop ik dan ook de monopod wil laten steunen en tegelijk vasthouden. Voor een klassiek statief is daar natuurlijk geen plaats.
Zijn er hier nog mensen die zo werken?
- MarcoEos70D
- Clublid
Ga in de winkel eens uitgebreid voelen. Dan merk je het verschil in stabiliteit snel genoeg.
Ik gebruik al jaren deze 4-delige Manfrotto met daarop een simpele kop (deze) angs het circuit en bij spottersdagen e.d.. Naar volle tevredenheid.
Vergeet ook niet te kijken naar de maximale hoogte. Ik heb bewuste een "hoge" variant gekozen. De Manfrotto kan tot maximaal 1.80m hoog, dan nog een kop van 6 cm erop en de camera natuurlijk, en dan heb ik een resultaat waardoor ik niet meer hoef te bukken als ik door de zoeker wil kijken.
Ik heb toendertijd ook naar een variant met die drie uitklappootjes gekeken, maar dat belemmerde me meer in de bewegingen dan dat het voor mij iets toevoegde.
Ik gebruik al jaren deze 4-delige Manfrotto met daarop een simpele kop (deze) angs het circuit en bij spottersdagen e.d.. Naar volle tevredenheid.
Vergeet ook niet te kijken naar de maximale hoogte. Ik heb bewuste een "hoge" variant gekozen. De Manfrotto kan tot maximaal 1.80m hoog, dan nog een kop van 6 cm erop en de camera natuurlijk, en dan heb ik een resultaat waardoor ik niet meer hoef te bukken als ik door de zoeker wil kijken.
Ik heb toendertijd ook naar een variant met die drie uitklappootjes gekeken, maar dat belemmerde me meer in de bewegingen dan dat het voor mij iets toevoegde.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dank voor de reacties.
Ik ben ondertussen naar een winkel geweest en heb vastgesteld dat monopods, voor het gebruik dat ik wenste (buiten en op een klein laddertje) géén extra stabiliteit bieden. Dus mij geen langere sluitersnelheid geven.
Ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb: lichaam zo stabiel mogelijk houden (de wind is daarbij de grootste spelbreker) ofwel geen ladder, maar mijn zwaardere Manfrotto-statief gebruiken.
De hoogtebeperking is dan net hetgene wat ik mis voor landschapsfoto's.
De betere oplossing zal de aanschaf worden van een systeemcamera, spiegelloos, met interne stabilisator. Wat naar het schijnt meerdere extra stops lichtopbrengst biedt.
Mijn allergrootste bezwaar is de elektronische zoeker van die camera's. Maar daarover open ik wel eens een ander topic.
Ik ben ondertussen naar een winkel geweest en heb vastgesteld dat monopods, voor het gebruik dat ik wenste (buiten en op een klein laddertje) géén extra stabiliteit bieden. Dus mij geen langere sluitersnelheid geven.
Ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb: lichaam zo stabiel mogelijk houden (de wind is daarbij de grootste spelbreker) ofwel geen ladder, maar mijn zwaardere Manfrotto-statief gebruiken.
De hoogtebeperking is dan net hetgene wat ik mis voor landschapsfoto's.
De betere oplossing zal de aanschaf worden van een systeemcamera, spiegelloos, met interne stabilisator. Wat naar het schijnt meerdere extra stops lichtopbrengst biedt.
Mijn allergrootste bezwaar is de elektronische zoeker van die camera's. Maar daarover open ik wel eens een ander topic.