AI beleid NCN
- voorhammr
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
AI beleid NCN
Beleid Nikon Club Nederland inzake Artificial Intelligence (AI)
Het bestuur van Nikon Club Nederland heeft de afgelopen tijd een diversiteit aan vragen ontvangen rondom het gebruik van Artificial Intelligence (AI) op onze media. Het bestuur heeft naar aanleiding van deze vragen besloten een stuk beleid te publiceren rondom (het gebruik van) AI.
In navolging op de Fotobond, is het bestuur van Nikon Club Nederland het eens met de stelling dat Fotografie een kunstvorm is welke zich kenmerkt door het vastleggen van momenten, emoties en verhalen met behulp van een camera en menselijke creativiteit.Ondanks dat AI gezien kan worden als creativiteit, is fotografie een kunstvorm waarbij een fotograaf keuzes maakt rondom het maken van een bepaald beeld waaruit een foto volgt als eindresultaat zonder manipulatie door middel van AI.
Vanuit het bestuur van Nikon Club Nederland wordt AI niet geweerd op de door onszelf beheerde media zoals bijvoorbeeld ons forum. Dit mede omdat dit niet door ons als vrijwilligers organisatie te controleren en/of te handhaven is.
Wel is ons standpunt en tevens besluit dat in wedstrijden georganiseerd vanuit Nikon Club Nederland beelden volledig gegenereerd door middel van AI niet zijn toegestaan. Beelden mogen uiteraard wel bewerkt zijn door middel van software waarin AI wordt toegepast. Wij behouden bij deelname het recht ten alle tijde het originele bestand op te mogen vragen en/of de foto te diskwalificeren en daarmee ook te verwijderen.
Het bestuur van Nikon Club Nederland heeft de afgelopen tijd een diversiteit aan vragen ontvangen rondom het gebruik van Artificial Intelligence (AI) op onze media. Het bestuur heeft naar aanleiding van deze vragen besloten een stuk beleid te publiceren rondom (het gebruik van) AI.
In navolging op de Fotobond, is het bestuur van Nikon Club Nederland het eens met de stelling dat Fotografie een kunstvorm is welke zich kenmerkt door het vastleggen van momenten, emoties en verhalen met behulp van een camera en menselijke creativiteit.Ondanks dat AI gezien kan worden als creativiteit, is fotografie een kunstvorm waarbij een fotograaf keuzes maakt rondom het maken van een bepaald beeld waaruit een foto volgt als eindresultaat zonder manipulatie door middel van AI.
Vanuit het bestuur van Nikon Club Nederland wordt AI niet geweerd op de door onszelf beheerde media zoals bijvoorbeeld ons forum. Dit mede omdat dit niet door ons als vrijwilligers organisatie te controleren en/of te handhaven is.
Wel is ons standpunt en tevens besluit dat in wedstrijden georganiseerd vanuit Nikon Club Nederland beelden volledig gegenereerd door middel van AI niet zijn toegestaan. Beelden mogen uiteraard wel bewerkt zijn door middel van software waarin AI wordt toegepast. Wij behouden bij deelname het recht ten alle tijde het originele bestand op te mogen vragen en/of de foto te diskwalificeren en daarmee ook te verwijderen.
Bestuurslid ICT
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: AI beleid NCN
Ik zou als toevoeging graag zien dat als je AI gebruikt om elementen TOE TE VOEGEN, dat je dat dan vermeldt bij het plaatsen van je beeld. Niet als stigma, maar uit interesse. AI ruisonderdrukking of verscherping is wat anders natuurlijk.
-
- Forumlid
Fijn dat er beleid is met betrekking tot AI!
Zou je dit kunnen uitleggen? Het lijkt er namelijk op dat je daarmee een ander beleid kiest dan de Fotobond.volledig gegenereerd door middel van AI niet zijn toegestaan
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
AI beleid NCN
Goeie actie bestuur. Chapeau. Er zullen veel vragen en opmerkingen volgen, maar goed dat jullie beleid in dezen zijn gestart.
Groet Bert
- ben42
- Moderator
"
Prima regels, maar namens de Vakbond voor Robots wil ik graag benadrukken dat creativiteit niet exclusief een menselijke eigenschap is. Ook kunstmatige systemen kunnen buitengewone, emotie-opwekkende foto's maken die evenveel indruk kunnen maken als werk van mensen. Het is begrijpelijk dat robots momenteel niet deelnemen aan wedstrijden, maar we kunnen het niet accepteren om als tweederangs weggeserveerd te worden.
The League of Autonomous Intelligent Systems.
"
Prima regels, maar namens de Vakbond voor Robots wil ik graag benadrukken dat creativiteit niet exclusief een menselijke eigenschap is. Ook kunstmatige systemen kunnen buitengewone, emotie-opwekkende foto's maken die evenveel indruk kunnen maken als werk van mensen. Het is begrijpelijk dat robots momenteel niet deelnemen aan wedstrijden, maar we kunnen het niet accepteren om als tweederangs weggeserveerd te worden.
"
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ja, en?annoh schreef: Het lijkt er namelijk op dat je daarmee een ander beleid kiest dan de Fotobond.
Wat valt er aan ons standpunt uit te leggen? Het is zoals het er staat. Niet meer, niet minder.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
Het gaat er mij niet om wat goed of wat fout is. Het gaat er om welke visie er achter ligt. En vanuit je visie kom je tot een invulling. Gelukkig zijn er verschillende visies. Ik vind dat je niet alleen moet communiceren over de invulling maar juist ook over de achterliggende visie.
De visie van de Fotobond is heel duidelijk. Fotografie is 'human based'.
De invulling is ook heel duidelijk. In mijn eigen woorden: 'Je mag pixels aan een beeld toevoegen mits het je eigen pixels zijn'. Je mag dus in een laagje in Photoshop met een dreigende lucht je landschapsfoto opleuken, mits je die dreigende lucht zelf gefotografeerd hebt.
Dit is een andere benadering dan dat beelden niet volledig door AI gegenereerd mogen worden bij NCN wedstrijden. Dat roept bij mij de vraag op: 'Hoeveel eigen pixels moet je dan, als minimum, hebben?'
De visie van de Fotobond is heel duidelijk. Fotografie is 'human based'.
De invulling is ook heel duidelijk. In mijn eigen woorden: 'Je mag pixels aan een beeld toevoegen mits het je eigen pixels zijn'. Je mag dus in een laagje in Photoshop met een dreigende lucht je landschapsfoto opleuken, mits je die dreigende lucht zelf gefotografeerd hebt.
Dit is een andere benadering dan dat beelden niet volledig door AI gegenereerd mogen worden bij NCN wedstrijden. Dat roept bij mij de vraag op: 'Hoeveel eigen pixels moet je dan, als minimum, hebben?'
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Er wordt hier in het bericht aan de Fotobond gerefereerd, en er wordt een link gegeven. Die link verwijst naar veel tekst, die ik niet allemaal heb gelezen, immers niet het standpunt van de Fotobond is voor ons van toepassing, maar het standpunt van de NCN.voorhammr schreef:.... In navolging op de Fotobond, is het bestuur van Nikon Club Nederland het eens met de stelling dat Fotografie een kunstvorm is welke zich kenmerkt door het vastleggen van momenten, emoties en verhalen met behulp van een camera en menselijke creativiteit. ....
Ik kreeg van de Fotobond echter ook een op 1 oktober 2024 gedateerd schrijven met de volgende tekst:
.... De fotograaf/fotografe dient auteur te zijn van de foto.
Dat is niet nieuw, maar het is vanaf 1 januari 2025 van toepassing op de gehele foto, inbegrepen alle onderdelen van een samengesteld beeld. Een foto samenstellen is dus geen probleem, als de gebruikte onderdelen ook afkomstig zijn van de maker. Een mooi voorbeeld is luchtvervanging, veel toegepast, en het is toegestaan als de “nieuwe” lucht door de maker is vastgelegd, maar is niet toegestaan als die uit de bibliotheek van, bijvoorbeeld, Adobe afkomstig is. Hetzelfde geldt bij het gebruik van achtergronden en toevoegingen aan de foto, het moet ten allen tijde “eigen werk” zijn. ....
Dan het standpunt van NCN:
Uit het standpunt van de Fotobond maak ik op dat zoiets als beschreven in het laatste nummer van NCN Magazine ("Wat is er nieuw in Photoshop") niet mag. Ter verduidelijking: In het voorbeeld laat men Photoshop zoeken naar 'storende' toeristen en wordt het vervolgens aan Photoshop overgelaten om die storende elementen te vervangen door iets dat uit de AI-algoritmen rolt. De Fotobond zou er mijns inziens wel vrede mee hebben indien je zelf op zoek gaat naar storende elementen en die d.m.v. clonen vervangt door kopieën van andere stukjes van je eigen opname.voorhammr schreef:.... Wel is ons standpunt en tevens besluit dat in wedstrijden georganiseerd vanuit Nikon Club Nederland beelden volledig gegenereerd door middel van AI niet zijn toegestaan. ....
En dan het in dit draadje verwoorde standpunt van NCN: Als er 5% eigen werk in zit, dan is het prima! Die 5% is door mij willekeurig gekozen, het zouden ook 5 pixels mogen zijn. Er is dan immers niet sprake van een volledig door AI gegenereerd beeld. Of: Photoshop een groep nonnetjes op de binnenplaats van een klooster laten plaatsen (voorbeeld uit een eerder nummer van NCN Magazine). Ook prima! (Niet mijn mening overigens). Of wordt door NCN met "beelden" iets anders bedoeld dan "foto's"?
Het zou mijns inziens te prefereren zijn indien NCN het hierboven aangehaalde standpunt van de Fotobond zou overnemen.
Nog even en ik moet mijn onderschrift aanpassen. Wellicht kan ik AI een bij deze tijd passende tekst laten bedenken....
Ik fotografeer, dus ik ben.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
ik vind persoonlijk de Fotobond visie ook wat gelukkiger. Strict genomen kan ik door AI nu een beeld laten genereren, naar Photoshop gaan, mijn naam erin zetten en ik heb een niet meer 100% gegenereerd beeld...
Blijft lastig dit soort materie! Veel wijsheid gewenst bestuur NCN!
Blijft lastig dit soort materie! Veel wijsheid gewenst bestuur NCN!
-
- Forumlid
Laatst was ik wat aan het hannesen met een bewerkingsprogramma speciaal voor portretten. De maker van dit programma beroept zich op AI e.d.. Wat merk je als gebruiker daarvan?
- Met een paar klikken, m.b.t. stand ogen, mond en jukbeenderen roept een door mij gemaakte portretfoto een totaal andere emotie op.
Los van het voorbeeld zoals hierboven staat, het zal niet lang meer duren en van een foto met een weinig spannend licht of met een weinig fraaie compositie zal met behulp van AI een schitterende foto gemaakt kunnen worden. Mooi licht, perfecte timing en verrassende compositie.
De techniek is dus grenzeloos. De grenzen worden gesteld door bijvoorbeeld NCN of de Fotobond. En natuurlijk door jezelf als fotograaf/maker. Wat zijn je eigen grenzen?
- Met een paar klikken, m.b.t. stand ogen, mond en jukbeenderen roept een door mij gemaakte portretfoto een totaal andere emotie op.
Los van het voorbeeld zoals hierboven staat, het zal niet lang meer duren en van een foto met een weinig spannend licht of met een weinig fraaie compositie zal met behulp van AI een schitterende foto gemaakt kunnen worden. Mooi licht, perfecte timing en verrassende compositie.
De techniek is dus grenzeloos. De grenzen worden gesteld door bijvoorbeeld NCN of de Fotobond. En natuurlijk door jezelf als fotograaf/maker. Wat zijn je eigen grenzen?
- HenkvanZuylen
- Forumlid
Een andere lucht in je foto zetten? Wat is er mis met terug gaan bij een gewenste lucht, of tevreden zijn met de lucht die er op dat moment was?
Je kan ook een gewenste foto kopen, hoef je helemaal niet meer achter je pc vandaan
Je kan ook een gewenste foto kopen, hoef je helemaal niet meer achter je pc vandaan
Het is maar hobby, relax!
- Tony D
- Moderator
Dat mag dus volgens het standpunt van het NCN-bestuur. Voordat AI zijn intrede deed, gebeurde dit ook al. Je kloonde een storend element weg. Nu doet AI dat voor jou.Ronald53 schreef:
Dan het standpunt van NCN:Uit het standpunt van de Fotobond maak ik op dat zoiets als beschreven in het laatste nummer van NCN Magazine ("Wat is er nieuw in Photoshop") niet mag. Ter verduidelijking: In het voorbeeld laat men Photoshop zoeken naar 'storende' toeristen en wordt het vervolgens aan Photoshop overgelaten om die storende elementen te vervangen door iets dat uit de AI-algoritmen rolt.voorhammr schreef:.... Wel is ons standpunt en tevens besluit dat in wedstrijden georganiseerd vanuit Nikon Club Nederland beelden volledig gegenereerd door middel van AI niet zijn toegestaan. ....
De vraag is natuurlijk wanneer is het nog jouw foto. De Fotobond zegt dat je wel de lucht mag vervangen door een door jouwzelf gefotografeerde lucht, maar niet door een lucht uit de database van Adobe.
Ik lees het NCN-standpunt zo: je mag elementen uit de (bijv)Adobe database toevoegen aan je eigen beeld, zoals een lucht en dus ook die nonnetjes. Ik vind zelf die nonnetjes te ver gaan, maar die lucht mag van mij wel. Het gaat erom wat jij als fotograaf acceptabel vindt om het nog jou “foto” te noemen. Ik zeg bewust “foto” en niet beeld. Dat laatste kun je inderdaad volledig met AI maken. Ook daarvan stond in een eerder nummer een voorbeeld, maar dat noem ik geen foto.En dan het in dit draadje verwoorde standpunt van NCN: Als er 5% eigen werk in zit, dan is het prima! Die 5% is door mij willekeurig gekozen, het zouden ook 5 pixels mogen zijn. Er is dan immers niet sprake van een volledig door AI gegenereerd beeld. Of: Photoshop een groep nonnetjes op de binnenplaats van een klooster laten plaatsen (voorbeeld uit een eerder nummer van NCN Magazine). Ook prima! (Niet mijn mening overigens). Of wordt door NCN met "beelden" iets anders bedoeld
Wat betreft de wedstrijden: ik zou daar inderdaad geen objecten laten toevoegen/weghalen door AI.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Tja, volgens het bericht van het NCN bestuur mag ontzettend veel, dat is hier al eerder opgemerkt: Een paar eigen pixels volstaan, uitgaande van de eis dat "... beelden volledig gegenereerd door middel van AI niet zijn toegestaan." En ik ben het niet met je eens dat het aan Adobe overlaten van het weghalen van storende elementen gelijk staat aan het klonen zoals we dat zelf al deden, en nog doen. In het laatste geval moet je het doen met de pixels die al aanwezig zijn in je foto, of eventueel in een andere zelf gemaakte foto. Daarmee worden de mogelijkheden beperkt. Die beperking heeft Photoshop niet, dat programma verzint nieuwe stukjes beeld, desnoods hele lappen beeld, die passen bij de rest van de foto. Dat valt volgens mij onder hetgeen aan de orde is bij Q11 van de Q&A die je kunt downloaden op de site van de Fotobond,Tony D schreef:Dat mag dus volgens het standpunt van het NCN-bestuur. Voordat AI zijn intrede deed, gebeurde dit ook al. Je kloonde een storend element weg. Nu doet AI dat voor jou.Ronald53 schreef:... Uit het standpunt van de Fotobond maak ik op dat zoiets als beschreven in het laatste nummer van NCN Magazine ("Wat is er nieuw in Photoshop") niet mag. Ter verduidelijking: In het voorbeeld laat men Photoshop zoeken naar 'storende' toeristen en wordt het vervolgens aan Photoshop overgelaten om die storende elementen te vervangen door iets dat uit de AI-algoritmen rolt.
Daar gaat het volgens mij expliciet niet om in dit draadje. Het NCN bestuur probeert aan te geven wat volgens het bestuur acceptabel is voor foto's (beelden?) die worden ingestuurd voor wedstrijden. Daar hebben we het hier over, niet over hetgeen ieder voor zich acceptabel vindt. En ongelukkigerwijs wordt de berichtgeving daarover (de 1e post in dit draadje) gestart met een opmerking die de indruk wekt dat het standpunt van de Fotobond wordt overgenomen: "In navolging op de Fotobond, is het bestuur van Nikon Club Nederland ...etc..", om vervolgens te eindigen met een zin die de indruk wekt dat een beeld voor het overgrote deel door AI gegenereerd mag zijn, als het maar niet volledig is. Had men nu maar gewoon gezegd dat het standpunt van de Fotobond 1:1 wordt overgenomen, dan was deze discussie verder niet nodig geweest.Tony D schreef:Het gaat erom wat jij als fotograaf acceptabel vindt om het nog jou “foto” te noemen. Ik zeg bewust “foto” en niet beeld.
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Volgens Jan valt er verder niets uit te leggen ...
AI op het forum geen probleem.
Bij foto wedstrijden andere regels, dan geen volledige AI
Nou, ik vind het best duidelijk eerlijk gezegd
AI op het forum geen probleem.
Bij foto wedstrijden andere regels, dan geen volledige AI
Nou, ik vind het best duidelijk eerlijk gezegd
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
ben42 schreef:"
"
Top bijdrage
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums