Ik ben vorig jaar op mn D7200 overgestapt van een AF-S DX 17-55/2.8G naar een AF-S DX 16-80/2.8-4 VR
Voornamelijk omdat de 17-55 me te groot en te zwaar werd en ik de 16-80 ook best goed vind en iets meer zoombereik is ook welkom.
Vlak voor mn vakantie had ik de sensor van de D7200 laten schoonmaken, maar nu heb ik toch op de landschapfoto's in de luchtpartijen lichte grijze spots zitten.
Nu is f/22 misschien ook wat veel van het goede om een grote scherptediepte te krijgen maar toch...
Deze week mn sensor opnieuw laten reinigen en kreeg te horen dat dit gebruikelijk is bij 'open' objectieven die lucht naar binnen/buiten blazen bij het zoomen.
Nu zou dat kunnen; al mijn andere objectieven zijn gesloten (70-200, 105, 50, 35).
Toch maar even de vraag hier; is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
Kan ik nu maar beter tot f/11 gaan en/of wat vaker (laten) schoonmaken?
Stof op sensor
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Stof op sensor
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Stof op sensor
Helemaal stofvrij zal je censor nooit worden, ik heb standaard een 35mm DX lens op mijn D7200 zitten en toch komt er wel wat op de censor ook al is het minder dan bij een zoomlens. Soms zit er een 85MM DX macrolens of 55-300mm DX lens op mijn D7200. Ik moet zeggen dat ik nooit boven de f/11 uitkom(meestal zit ik rond de f/8).
Je kan je censor van de D7200 "automatisch" bij aan en/of uit zetten je censor laten "reinigen", het helpt wel enigszins ook al is niet optimaal.
Je kan je censor van de D7200 "automatisch" bij aan en/of uit zetten je censor laten "reinigen", het helpt wel enigszins ook al is niet optimaal.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Eigenlijk heb je f/22 nooit echt nodig voor scheptediepte in het groothoekbereik. Zeker onder de zeg 28mm is het echt onzin. Speel eens met een scherptediepteberekenaar. Bijvoorbeeld deze: https://www.dofmaster.com/dofjs.html
- henkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Boven f/11 krijg je onscherpte van diffractie. Liefst vermijden en het is ook eigenlijk nauwelijks ooit nodig.
Ik werk meestal bij f/5.6 of minder en weinig last van stof.
Ik werk meestal bij f/5.6 of minder en weinig last van stof.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Stof is heel onvoorspelbaar. Ik heb wel eens 2 jaar gewerkt in weer- en wind (ii wissel ook buiten) zonder één stofje op de sensor, en daarna was het drie keer raak binnen 3 maanden. Het kan gewoon pech/toeval zijn. (Ook een leuk feitje, binnen is er vaak meer stof aanwezig dan in ze buitenlucht). Ik maak me zelf niet druk om stof dat boven f/16 te zien is, daar werk ik normaal nooit en als het er wel is poets ik het weg. Als het eerder zichtbaar wordt is het tijd voor een sensorreiniging.
Er zijn verder inderdaad objectieven die wat meer stof 'opzuigen' dan anderen, de zogenaamde 'stofzuigers'. Of dat ook voor de 16-80 geldt weet ik niet, dat objectief heb ik nooit in bezig gehad.
Er zijn verder inderdaad objectieven die wat meer stof 'opzuigen' dan anderen, de zogenaamde 'stofzuigers'. Of dat ook voor de 16-80 geldt weet ik niet, dat objectief heb ik nooit in bezig gehad.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Clublid
Je hebt het over grijze spots. Zijn het misschien “hot pixels”? Google daar even op, of op “pixel mapping”. Sommige Nikon camera’s hebben in het menu een optie dat te verhelpen. De D7200 niet, maar hier staat een oplossing: https://votefordavid.wordpress.com/2013 ... ra-bodies/
- MauritsD
- Clublid
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb altijd auto reinigen al aan staan en nee het zijn geen hot pixels
Gewoon een kwestie van te hoge diafragma denk ik.
Ik ga in het vervolg niet meer zo hoog als f/22
Ik heb altijd auto reinigen al aan staan en nee het zijn geen hot pixels
Gewoon een kwestie van te hoge diafragma denk ik.
Ik ga in het vervolg niet meer zo hoog als f/22

"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)