STABILIZED 10X25 S en STABILIZED 12X25 S kijkers.

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Janneman
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

STABILIZED 10X25 S en STABILIZED 12X25 S kijkers.

Bericht door Janneman » di dec 31 2024 1:10 pm

Er bestaat hier geen forumonderdeel van verrekijkers, maar NCN-forum heeft een artikel geplaatst over de nieuwe Nikon STABILIZED 10X25 S en STABILIZED 12X25 S kijkers. Sinds enkele dagen heb ik er een in huis maar ze zijn momenteel nog steeds in NL slecht verkrijgbaar. Het is een compacte en lichte kijker die iemand met nek of schouderklachten goed met zich mee kan dragen en past goed in je jaszak: ook een reden voor mij van deze aankoop. De optische prestatie is redelijk goed voor zo'n kleine kijker en daarbij helpt vooral de stabilisatie waardoor je ook sneller het onderwerp in beeld krijgt. De minpunten zijn dat het aanpassen van het rechter1 oculair aan je ogen erg stroef gaat. Het bevestigen van de draagband is ook een heel gevecht iets wat ik bij mijn Nikon camera's ook had ondervonden, dat ze bij Nikon daar nog steeds niet een slimmer oplossing voor hebben gevonden, maar als deze eenmaal zit bevestigt is dat ook voor levenslang. De lenskap die ook aan de draagband bevestigt kan worden kan makkelijk los laten waar door die snel verloren kan gaan: het oogje daarvan is niet geheel gesloten. Ook is het jammer dat ze bij zo een dure aanschaf geen draagtasje bij leveren maar een simpel doeken builtje: zelfs bij de goedkoopste kijkers van de Aldi of lidl zit een stevige draagtas.

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: STABILIZED 10X25 S en STABILIZED 12X25 S kijkers.

Bericht door annoh » wo jan 01 2025 4:51 pm

Dank voor je bericht over deze kijker (s).

Ik vraag mij af, hoe komt je tot deze uitspraak:
De optische prestatie is redelijk goed voor zo'n kleine kijker

Heb je deze kijker met andere kijkers vergeleken? En zo ja, hoe heb je dat gedaan?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4. Door gebrek aan analoge inspiratie staat dit te koop.
https://www.annohuidekoper.nl/

Janneman
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janneman » ma jan 13 2025 11:06 am

'De lenskap die ook aan de draagband bevestigt kan worden kan makkelijk los laten waar door die snel verloren kan gaan: het oogje daarvan is niet geheel gesloten.'
Dit is dus op 12-01-2025 gebeurd tijdens een wandeling, na de route twee km terug hebben gelopen vonden we de lenskap op het bospad. Ik heb nu met een lijmpistool het bevestigingsoogje dicht gemaakt.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » ma jan 13 2025 12:24 pm

Als je toch weer actief bent in dit topic, kan je misschien de gestelde vragen ook beantwoorden. Ben ik ook benieuwd naar.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Janneman
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janneman » di jan 14 2025 1:21 pm

Ik geef hier een oordeel over deze kijker en niet over andere type kijkers die ik bezit: deze zijn niet te vergelijken met dit gloednieuwe Nikon ontwerp: ik ben géén testbureau waar ze met instrumenten de optische kwaliteit meten. Er zullen best betere en slechtere kijkers zijn.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di jan 14 2025 1:45 pm

Maar beste Janneman, waarop baseer je dan jouw opmerking:
“De optische prestatie is redelijk goed voor zo’n kleine kijker”. Dan moet je toch op enigerlei wijze een referentiekader hebben?
De vraag die hier gesteld werd, is wat jouw referentiekader is. Met andere woorden: Waarmee heb je de nieuwe Nikon kijkers vergeleken zodat je tot het oordeel komt dat deze Nikon kijkers redelijk goed presteren? Waarom zijn ze niet gewoon goed of uitstekend, wat mankeert eraan dat je deze laatste kwalificaties niet gebruikt? Dat moet je toch ergens uit afleiden lijkt mij.
En jouw antwoord mag best jouw mening zijn, iedereen geeft hier zijn of haar eigen mening.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met -onder meer- de drie-eenheid in Z en nog wat F-vatting spullen voor The Difference Maker. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door annoh » di jan 14 2025 5:49 pm

Gert, dank je wel voor je toelichting! Ik ben vaak wat korter van stof, maar dit terzijde.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4. Door gebrek aan analoge inspiratie staat dit te koop.
https://www.annohuidekoper.nl/

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”