Identificeren fabrikant en filmtype op negatiefstrook
- LosGoud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Identificeren fabrikant en filmtype op negatiefstrook
Ik heb onlangs een verzameling van 5000+ 35 mm (kleur en zwart/wit) negatieven gekregen. Teneinde de karakteristieken van de negatieven zo goed mogelijk te begrijpen als ik deze ga inscannen (met Silverfast) is het voor mij handig als ik weet om welk filmtype van welke leverancier het gaat. Voor veel films staat dat gewoon op de rand van de negatiefstrook gedrukt (Kodak, Agfa, Fuji, Konica, etc). Maar bij sommige films staan er alleen wat nummers (zoals 0220, 0224) op de zijkant van de negatiefstrook gedrukt en heb ik geen idee wie de fabrikant is en het filmtype. Wie weet hoe ik daar achter zou kunnen komen? Ik heb tot nu toe nog geen website gevonden, die me daarbij kan helpen. Wel heb ik websites gevonden waar informatie staat over films van één fabrikant zoals bijvoorbeeld Kodak, Fuji films, etc. Wie weet raad?
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Identificeren fabrikant en filmtype op negatiefstrook
Beste Ben,
Een listig probleem.
Kent die software per filmtype een aanpasssing ?
Weet je meer van de collectie, zoals herkomst en of tijdspanne ?
Ik heb zelf altijd het film-type vastgelegd.
Je kan natuurlijk de botte bijl hanteren: als het film-type te obscuur is, is er in jouw software vast geen aanpassing voor.
Groeten, Gijs
Een listig probleem.
Kent die software per filmtype een aanpasssing ?
Weet je meer van de collectie, zoals herkomst en of tijdspanne ?
Ik heb zelf altijd het film-type vastgelegd.
Je kan natuurlijk de botte bijl hanteren: als het film-type te obscuur is, is er in jouw software vast geen aanpassing voor.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik zou een aantal van de meest populaire filmtypes proberen in Silverfast en degene met het beste resultaat aanhouden.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Eens met Skippy. Heb er ook naar lopen zoeken, maar wat moet je beginnen als er op de rand enkel HEMA of Kruidvat staat? VueScan adviseert te experimenteren vanuit de instellingen voor bijv Kodak Gold.
- LosGoud
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties, Gijs, Luc en Simon. Silverfast kent inderdaad de mogelijkheid om het filmtype te selecteren, het is echter wel een vaste set en niet elk willekeurig filmtype kun je kiezen. Er is ook een "default" waarde, die je kunt selecteren. Maar je kunt zelf ook filmtypes toevoegen en dat wil ik gaan proberen voor de -nog te identificeren- negatieven.
De filmpjes stammen uit de periode 1960's - 2010. Op sommigen van die filmpjes komt een zogenaamde DX (=Digital indeX) code (in de vorm van een barcode) voor en volgens de methode, die op deze website beschreven staat, is dan het filmtype en de fabrikant te achterhalen : https://aurelien.lawley.com.au/posts/de ... _barcodes/
Het lastige is uiteraard de negatiefstroken zonder barcode, daar heb ik nog geen houvast voor gevonden.
Overigens, dat experimenteren doe ik al jaren (ik heb redelijk veel ervaring met het scannen van beeldmateriaal).
De filmpjes stammen uit de periode 1960's - 2010. Op sommigen van die filmpjes komt een zogenaamde DX (=Digital indeX) code (in de vorm van een barcode) voor en volgens de methode, die op deze website beschreven staat, is dan het filmtype en de fabrikant te achterhalen : https://aurelien.lawley.com.au/posts/de ... _barcodes/
Het lastige is uiteraard de negatiefstroken zonder barcode, daar heb ik nog geen houvast voor gevonden.
Overigens, dat experimenteren doe ik al jaren (ik heb redelijk veel ervaring met het scannen van beeldmateriaal).
Laatst gewijzigd door LosGoud op za jan 18 2025 9:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
- Tony D
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik weet toevallig dat de HEMA-film omgekatte Fuji-film is. Heb ik in een grijs( nou ja, zwart-wit) analoog verleden uitgevonden toen ik zelf HEMA-filmpjes wilde ontwikkelen.iSimon schreef: vr jan 17 2025 8:44 pm Eens met Skippy. Heb er ook naar lopen zoeken, maar wat moet je beginnen als er op de rand enkel HEMA of Kruidvat staat? VueScan adviseert te experimenteren vanuit de instellingen voor bijv Kodak Gold.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- LosGoud
- Forumlid
- Contacteer:
Hier op 't forum staat nog wat meer info over Hema filmpjes : viewtopic.php?t=8473Tony D schreef: za jan 18 2025 9:28 am Ik weet toevallig dat de HEMA-film omgekatte Fuji-film is. Heb ik in een grijs( nou ja, zwart-wit) analoog verleden uitgevonden toen ik zelf HEMA-filmpjes wilde ontwikkelen.
Ton
Elders had ik ook gelezen dat de kleurenfilms van Hema bij Konica vandaan zouden komen, maar mogelijk hadden ze meer dan één toeleverancier
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's