Mijn opvatting: 't Is maar hoe je het bekijkt. De D780 en de Z6 hebben dezelfde sensor. De Z6 III heeft op sensorgebied t.o.v. de Z6 (en dus ook t.o.v. de D780) iets moeten inleveren, o.a. om een snellere AF te kunnen realiseren. Dus ja, als je alleen naar de sensor kijkt, dan is de D780 waarschijnlijk net even beter. Als er gesteld wordt dat de Z6III veel beter is, dan gaat het volgens mij om het totaalpakket aan eigenschappen, en dat zijn er veel meer dan alleen de sensor(ruis). En dan is het de vraag of je naar die eigenschappen op zoek bent. Zelf heb ik de Z8 én de Z6. Die laatste heeft de betere sensor als het gaat om ruis en dynamisch bereik. Maar ik was op zoek naar AF snelheid, objectherkenning bij AF, en veel pixels (om te kunnen croppen, de vogeltjes zitten vaak ver weg). Dus mijn Z8 bevalt me beter dan de Z6. Zou ik landschapsfotograaf zijn, dan was de Z7 waarschijnlijk de beste camera voor mij geweest.IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 10:38 am Nog even toevoegend: Ik vind de Z6iii ook echt ontzettend tegenvallen binnen. Ik was helemaal enthousiast over het feit dat ie "veel beter" zou zijn dan de D780. Maar ja, dat is dus niet zo. Baal gewoon dat ik een mega investering doe en dat ik dan vervolgens niet tevreden ben.
Met betrekking tot de juiste scherpstelling: Thom Hogan (m.i. de moeite waard om eens te kijken wat hij aan informatie heeft te bieden) schrijft in zijn boek over de Z8 m.b.t. de AF fine-tuning op pagina 671: "When the Z8 performs phase detect autofocus only, whether the focus point is exactly where it should be when the photo is taken is partly determined by whether the lens motor positioned the focus exactly where it was told to move." Ofwel: De camera geeft de lens(motor) de opdracht om een verstelling te realiseren, maar controleert kennelijk niet altijd of die opdracht op de gewenste wijze is uitgevoerd. In de daarop volgende tekst noemt hij nog wat meer redenen om gebruik te maken van de AF-fine tuning. Én hij schrijft het e.e.a. over hetgeen hij ervaren heeft met third-party objectieven (in het kort: fine-tuning leidt regelmatig tot betere resultaten). Dus, als je objectieven zijn voorzien van de laatste firmware, én nog steeds niet goed scherpstellen, dan zou ik toch maar eens kijken naar AF-fine tuning. Hij beschrijft ook hoe hij dat doet, maar ja, ik kan moeilijk hele hoofdstukken uit zijn boek kopiëren.