Z6iii - Ontevreden over scherpte

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Z6iii - Ontevreden over scherpte

Bericht door Ronald53 » vr jan 17 2025 7:47 pm

IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 10:38 am Nog even toevoegend: Ik vind de Z6iii ook echt ontzettend tegenvallen binnen. Ik was helemaal enthousiast over het feit dat ie "veel beter" zou zijn dan de D780. Maar ja, dat is dus niet zo. Baal gewoon dat ik een mega investering doe en dat ik dan vervolgens niet tevreden ben.
Mijn opvatting: 't Is maar hoe je het bekijkt. De D780 en de Z6 hebben dezelfde sensor. De Z6 III heeft op sensorgebied t.o.v. de Z6 (en dus ook t.o.v. de D780) iets moeten inleveren, o.a. om een snellere AF te kunnen realiseren. Dus ja, als je alleen naar de sensor kijkt, dan is de D780 waarschijnlijk net even beter. Als er gesteld wordt dat de Z6III veel beter is, dan gaat het volgens mij om het totaalpakket aan eigenschappen, en dat zijn er veel meer dan alleen de sensor(ruis). En dan is het de vraag of je naar die eigenschappen op zoek bent. Zelf heb ik de Z8 én de Z6. Die laatste heeft de betere sensor als het gaat om ruis en dynamisch bereik. Maar ik was op zoek naar AF snelheid, objectherkenning bij AF, en veel pixels (om te kunnen croppen, de vogeltjes zitten vaak ver weg). Dus mijn Z8 bevalt me beter dan de Z6. Zou ik landschapsfotograaf zijn, dan was de Z7 waarschijnlijk de beste camera voor mij geweest.
Met betrekking tot de juiste scherpstelling: Thom Hogan (m.i. de moeite waard om eens te kijken wat hij aan informatie heeft te bieden) schrijft in zijn boek over de Z8 m.b.t. de AF fine-tuning op pagina 671: "When the Z8 performs phase detect autofocus only, whether the focus point is exactly where it should be when the photo is taken is partly determined by whether the lens motor positioned the focus exactly where it was told to move." Ofwel: De camera geeft de lens(motor) de opdracht om een verstelling te realiseren, maar controleert kennelijk niet altijd of die opdracht op de gewenste wijze is uitgevoerd. In de daarop volgende tekst noemt hij nog wat meer redenen om gebruik te maken van de AF-fine tuning. Én hij schrijft het e.e.a. over hetgeen hij ervaren heeft met third-party objectieven (in het kort: fine-tuning leidt regelmatig tot betere resultaten). Dus, als je objectieven zijn voorzien van de laatste firmware, én nog steeds niet goed scherpstellen, dan zou ik toch maar eens kijken naar AF-fine tuning. Hij beschrijft ook hoe hij dat doet, maar ja, ik kan moeilijk hele hoofdstukken uit zijn boek kopiëren.
Ik fotografeer, dus ik ben.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 17 2025 8:02 pm

Nogmaals het verzoek om hier enkele voorbeeldfoto's te plaatsen. Anders voorzie ik een eindeloze stroom aan veronderstellingen die niet tot een oplossing leiden.

IrisPGF
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 8:55 pm

Hieronder even wat RAWS met de exif-gegevens. Van het kindje en de zwangere vrouw heb ik toestemming om de beelden te delen.

Afbeelding
Exif
ISO 6400
35mm (f/1.4) (primelens)
f/4.0
SS 1/125
Exposure bias: 0 EV
Flash: Is niet afgegaan
Exposure program: manual
Metering mode: Spot

Afbeelding
Exif
ISO 3200
85mm (f/1.4) (primelens)
f/3.2
SS 1/250

Afbeelding
Exif
ISO 640
85mm (f/1.4) (primelens)
f/2.8
SS 1/200

Afbeelding
Exif
ISO 250
85mm (f/1.4) (primelens)
f/1.8
SS 1/320
Laatst gewijzigd door IrisPGF op vr jan 17 2025 9:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » vr jan 17 2025 9:16 pm

De enige afbeelding waarop iets te herkennen is, is die van de dame in de oranje jurk. Maar ook op die foto is niks te beoordelen omdat hij met een grootte van 95kb helemaal naar de gallemiezen gecomprimeerd is.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Richard » vr jan 17 2025 9:48 pm

Waar ik heel benieuwd naar ben is het scherpstelpunt waar de camera op probeerde scherp te stellen op het moment dat de foto werd gemaakt.

O.a. in NX Studio te zien door op ctrl-shift-f te drukken, dat geeft het scherpstelpunt in beeld:

Afbeelding

EXIF gegevens van bovenstaande foto:

Afbeelding

De keuze qua autofocus met de Z6III is reuze: https://onlinemanual.nikonimglib.com/z6 ... us_35.html. De adviezen van Emile de Jong in de laatste workshop die ik bijwoonde komen heel erg overeen met wat er op deze pagina staat.
Met vriendelijke groet,

Richard

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 17 2025 9:57 pm

Als er sprake is van incidentele foute scherpstelling (xy%) dan gaat af-tuning niet helpen. Want dan gaat de andere (100-xy)% fout.
Overigens herken ik dergelijke incidentele missers ook bij mijn Nikkor Z 24-50 (inmiddels verkocht). Onverklaarbaar niet scherp op het scherpstelpunt. Draadje erover leverde geen reacties op.
Als het erop aankomt: checken op 100% inzoom (onder fn knop); zo nodig opnieuw focussen (gaat alleen niet bij bewegende onderwerpen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 17 2025 10:06 pm

AF tuning werkt sowieso niet bij een mirrorless camera omdat je scherp stelt op dezelfde sensor als waar je mee fotografeert. Er is dus helemaal niet zoiets als front- of backfocus.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 17 2025 10:20 pm

Sommigen eerder in dit draadje denken daar anders over.

IrisPGF
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:21 pm

Qua scherpstelling: heb even NX Studio geraadpleegd. Ik zie nu per toeval dat het enkelpunt-focus is allemaal. Wellicht interessant om te vermelden dat de scherpte er ook naast ligt als ie bijv. op Wide-L staat. Met of zonder Eye-tracking maakt ook niets uit, en er is tevens geen verschil tussen kijken op het scherm vs. kijken door de zoeker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr jan 17 2025 10:42 pm

henkk schreef:Sommigen eerder in dit draadje denken daar anders over.
Inderdaad. Inclusief Nikon. Die zouden een fake-optie inbouwen?

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 17 2025 11:17 pm

Nee, niet fake maar voor specifieke situaties zoals eerder genoemd als beeldveldwelving. Niet voor correcties in het af-systeem zelf.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » za jan 18 2025 7:52 am

Iris, zijn je lenzen (en camera) geupdated naar de laatste firmware versie?
Gezien de Z6III pas heel recent op de markt is, lijkt me dat om lens en camera goed te laten communiceren, wel essentieel.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 18 2025 10:05 am

Ik verbaas mij over de focus in dit onderwerp op de camera en objectieven. Ik zie dat de vragensteller consequent op manual met spot meting fotografeert. Resultaat is onderbelichting en mede door de gebruikte hoge(re) iso meer ruis en minder scherpte. Waarom de keuze voor manual en spot?

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » za jan 18 2025 11:35 am

henkk schreef: vr jan 17 2025 11:17 pm Nee, niet fake maar voor specifieke situaties zoals eerder genoemd als beeldveldwelving. Niet voor correcties in het af-systeem zelf.
Nou, daar lijkt Thom Hogan een andere mening over te hebben. In dit verband zegt hij niets over welving, maar noemt wel diverse andere mogelijke oorzaken. Nogmaals: Ik ga geen hele bladzijden kopiëren, maar hier nog wel een stukje: "Despite all the words in this section on tuning lenses, I’ve yet to find a Z-mount lens I needed to tune with my Z8, and I also haven’t found a recent F-mount Nikkor that I’ve needed to tune, either, though sometimes using them on an FTZ adapter will require a slight tuning.
Moreover, third party F-mount lenses from Sigma and Tamron should be tuned using their dock, rather then the following Nikon instructions.
" Dit is allemaal uit het boek voor de Z8, ik heb me niet verdiept in de Z6III.

Hou er overigens wel rekening mee dat systeemcamera's een ander scherpstelsysteem hebben dan spiegelreflexcamera's. En juist bij weinig licht, en bij keuze voor onderbelichting, kan dat ertoe leiden dat de focussering net even minder snel is. En voor de Z6 is er ook een speciale instelling: a11: Low-Light AF. Die zal de Z6III ook wel hebben. Daar kun je ook eens mee experimenteren.

Ik ben het overigens wel eens met de opmerkingen die Skippy maakt. De foto's die je hier toont zou ik nou niet echt willen gebruiken om de Z6III af te serveren. Ik zou eerst de belichting wat beter willen hebben. En ik zou met de spullen naar de fotowinkel gaan, en daar (zoals ik al eerder aangaf) laten controleren of de objectieven een firmware update behoeven. En wellicht is men daar ook in staat om met de dock een fijnafstelling te doen.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » za jan 18 2025 12:21 pm

IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 10:18 amTerug naar de fotozaak is inderdaad ook nog een optie.
Dat zou ik inderdaad doen.
Met vriendelijke groet,

Richard

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”