Draadontspanner voor Nikon Zf ?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Draadontspanner voor Nikon Zf ?

Bericht door Karina2 » zo jan 26 2025 10:35 pm

Getriggerd door de opmerking van Pimmetje, hetzelfde geprobeerd met mijn huidige kabel. Kabel niet vastgedraaid maar met de uitgestoken pin handmatig ingedrukt. Dit gaat probleemloos en met heel weinig kracht. Technisch gezien zou dit dus toch mogelijk moeten zijn. De verbinding is er immers, dat is nu vastgesteld. De opening is dus niet 'nep' in de zin van dat die halverwege dicht zou zijn en de doorsnede van de pin heeft de juiste omvang en lengte om het mechanisme te bedienen. Het lijkt er op dat met het bedienen van de huidige draadontspanner te weinig druk wordt opgebouwd om de pin voldoende contact te laten maken met het mechanisme.
Ik zie bij Cameranu een professionele Hama draadontspanner staan die het dan misschien wel doet?

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo jan 26 2025 10:51 pm

NX Tether is ook een heel verhaal. Kennelijk is er geen live beeld voor de Zf voorzien?
Ik heb de camera moeten resetten naar fabrieksinstellingen om na alle probeersels nog weer een monitorbeeld te krijgen; de monitor werkte alleen nog in selfie stand; de zoeker deed het nog wel. Gelukkig had ik mijn instellingen onlangs opgeslagen op de SD-kaart en ook op een extra dus alles is weer terug bij af.
Je kunt dus wel van alles bedienen via NX Tether maar geen beeld bekijken. Met HDMI ook geen beeld op mijn laptop (moet wel werken op een TV dacht ik, zeker in weergave). Misschien heeft mij laptop alleen een HDMI ingang.
Laatst gewijzigd door henkk op zo jan 26 2025 10:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo jan 26 2025 10:55 pm

Karina2 schreef: zo jan 26 2025 10:35 pm Getriggerd door de opmerking van Pimmetje, hetzelfde geprobeerd met mijn huidige kabel. Kabel niet vastgedraaid maar met de uitgestoken pin handmatig ingedrukt. Dit gaat probleemloos en met heel weinig kracht. Technisch gezien zou dit dus toch mogelijk moeten zijn. De verbinding is er immers, dat is nu vastgesteld.
Maar duw je op die manier niet gewoon de hele ontspanknop in? Ik kan met elke willekeurige lucifer of zo ook in de schroefopening duwen en dan wordt er een foto gemaakt maar dat is nog niet met de draadontspanner. Vandaar mijn poging met een naald door het piepkleine gaatje, waarbij de ontspanknop niet beroerd wordt.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » zo jan 26 2025 11:35 pm

Hmm, ik blijf het wat mysterieus vinden. Lijkt me dan toch iets voor Nikon Support.
Dank voor jouw pogingen Henk en goed dat je je instellingen opgeslagen had en weer kon terugzetten.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Leicaklok

Bericht door gijs sandberg » ma jan 27 2025 12:07 am

Beste Pim,
Die heeft Nikon ook gebruikt tot ca 1980, helaas....
Voor vele latere cameras gaf de 10 pin aansluiting de optie voor een degelijke bedrade afstandsbediening.
In de Z serie zit die alleen op Z8, Z9 als ik het goed heb
.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

pimmetje
Clublid
Clublid

Re: Leicaklok

Bericht door pimmetje » ma jan 27 2025 12:17 am

gijs sandberg schreef: ma jan 27 2025 12:07 am Beste Pim,
Die heeft Nikon ook gebruikt tot ca 1980,
.
Groeten, Gijs
Heb er hier nog één liggen,het betere werk.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma jan 27 2025 8:10 am

NX Tether doet overigens wel wat de draadontspanner doet, nl. scherpstellen en ontspannen. Behalve dat je het niet kunt vastschroeven voor lange tijden.

PS: ik heb nu een lijstje gezien op de Nikon website (onder NX Tether) waar inderdaad staat dat de Zf geen live-beeld heeft met NX Tether. Dus geen bug maar een feature (NOT).

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » ma jan 27 2025 10:03 am

Het is juist dat ik het voor lange sluitertijden aan zee wil gebruiken. De 2 seconden vertraging biedt dan ook niet echt uitkomst, omdat golven met wisselende snelheden het strand op- en afrollen en ik dan zelf het moment wil bepalen waarop ik de sluiter (trillingsvrij) bedien. En omdat Snapbridge het in die omstandigheden ook weleens heeft laten afweten bij mij, leek me een draadontspanner een goede oplossing.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma jan 27 2025 11:51 am

Als ik in de handleiding van de Zf kijk, vind ik niets over een draadontspanner. Dat zou er dan mijns inziens op kunnen duiden dat er geen draadontspanner kan worden ingeschroefd en dat je dus via Snapbridge of via aanraken van het display een foto moet maken.
Op de D850 en de Z8 gebruik ik dan de camera op statief en raak ik heel zachtjes het scherm op de achterkant aan waar ik de scherpte wil hebben. Ik heb geen idee hoeveel vertraging er dan precies is, zodat ik niet weet of dit voor de golven die het strand op rollen een werkbare methode is. (Meestal vergeet ik de kabel die op de 10-pins aansluiting geschroefd kan worden)
Wat mogelijk wel kan helpen is een draadloze ontspanner, zoals die bij gebruik van een flitser de foto maakt. Phottix heeft zo'n draadloze ontspanner en die werkt wel goed (op de D850).
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met de drie-eenheid in Z en nog een restant F-vatting spullen voor The Difference Maker. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma jan 27 2025 12:48 pm

De aanraaksluiterfunctie is mogelijk de beste trillingvrije en direct werkende oplossing.
Afh van de sluitertijd neemt het belang van trilli vrijheid trouwens af. Ik denk niet dat het er boven 5 sec nog toe doet.
Helaas heeft een Zf geen 10 pins aansluiting.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » ma jan 27 2025 12:52 pm

Ik heb de vraag bij Nikon neergelegd, de situatie uitgelegd en gevraagd naar eventuele andere oplossingen in zo'n situatie (los van 2 seconden vertraging, Snapbridge en ML-L7 Bluetooth).

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di jan 28 2025 6:42 pm

En antwoord van Nikon; helaas is het niet mogelijk de Zf met een draadontspanner te bedienen. De opening aan de bovenkant van de ontspanknop is alleen bedoeld voor een 'soft release button'.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: antwoord

Bericht door gijs sandberg » di jan 28 2025 8:18 pm

Beste Karen,
Q.e.d. Groeten , Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di jan 28 2025 8:53 pm

Ja helaas, Gijs. Ik had anders gehoopt, hoop doet leven. Life goes on...(gelukkig)

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » di jan 28 2025 10:14 pm

Het grappige is dan weer dat ik, toen ik even ging googelen op “wat is een soft releasedatum button”, steeds lees “een vervangende ontspanknop, geschikt voor camera’s die voorzien zijn van een mechanische ontspankabel-aansluiting“… :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”