Goede avond forum-leden;
als reactie op het zeer oude draadje (viewtopic.php?t=39277), het volgende:
Gisterochtend naar het strand van IJmuiden geweest omdat daar een sneeuwgors gezien zou zijn. Ik dacht een mooie mogelijkheid
om mijn Z180-600 eens uit te proberen. Zonnetje erbij, droog weer, wel veel wind (en dus: stuifzand). Voor de zekerheid toch maar
even een 95mm beschermingsfilter er op gedraaid. Eenmaal thuis foto's bekeken, maar kreeg er geen warm gevoel bij. Maar dat terzijde.
Veel erger vond ik dat ik het filter er niet meer af kreeg. Het zat muurvast en ik had totaal geen grip.
Bovendien zat er toch nog een stofje, iets uit het midden, tussen lens en filter. Nu zie je dat stofje niet op de foto, maar iets dergelijks irriteert mij toch.
Tja wat nu? Forum afgestruind en gegoogled. Kwam tips tegen als:
- in de koelkast leggen
- objectief op hoge kamer temperatuur en dan ineens op zijn filter op een koude tegelvloer (door het temperatuurverschil zou hij loskomen)
- elastiek/rubberbandje om het filter voor meer grip
- filter in een muismat duwen en dan voorzichtig draaien
- losdraaien met latex huishoud handschoenen
tot en met een waterpomp tang aan toe. Op zondag kan ik niet even naar mijn lokale fotoboer om zogenaamd filter wrenches te kopen
(iets soortgelijks hadden wij vroeger van Brabantia om de pot appelmoes te openen). Daarom maar even ge-experimenteerd met 2 herbruikbare tie-wraps.
Deze aan elkaar geklikt, vervolgens alleen om het filter geschoven en iets aangetrokken. Ik kon het vastzittende filter er moeiteloos vanaf draaien.
Deze twee tie-wraps zitten nu in mijn foto-tas, verstelbaar en makkelijk om bij de hand te hebben.
Mogelijk heeft iemand hier iets aan.
Groetjes
Martin
Filter muurvast - oplossing!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Filter muurvast - oplossing!
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.
- SandorGora
- Clublid
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Filter muurvast - oplossing!
Goede tip waarvoor dank. Ik heb voor toekomstige zoekacties Oplossing! aan de koptekst toegevoegd.
-
- Redactie NCN Magazine
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Over het algemeen werkt met je open vlakke hand gelijkmatig op de filterrand (dus niet het glas!) naar beneden duwen en dan een draaibeweging met je vlakke hand maken, ook goed.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gelukkig opgelost, maar wel even schrikken, ppfff
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene