LR catalogus importeren vanaf externe schijf lukt niet
-
- Redactie NCN Magazine
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
LR catalogus importeren vanaf externe schijf lukt niet
Zojuist mijn Adobe Creative Cloud abonnement met fotografielidmaatschap op mijn desktop gezet, omdat deze een groter scherm en meer ruimte heeft dan mijn laptop waarop de programma's nu draaien. Op de laptop heb ik automatisch updaten uitgezet, omdat LR steeds vastloopt, ik vermoed doordat alle AI-snufjes teveel van de processor vragen. Wel heb ik steeds een back-up van de catalogus gemaakt op een externe SSD-schijf.
Op de desktop lijkt nu automatisch de meest recente versie van LR geïnstalleerd te zijn, of in ieder geval een jongere dan op mijn laptop. Op de desktop heb ik gevonden dat daar nu LR 14.1.1 staat. Mijn meest recente back-up op de externe harde schijf waarmee ik helemaal bij ben is Catalog-V13. Kortom een oudere versie, doordat ik op de laptop nog met een oudere versie werkte, omdat ik (bewust!) automatisch updaten uit heb gezet. Van mij hoeven namelijk al die updates niet, ik vind versie 13 wel prima. Nou zit ik hoogstwaarschijnlijk met een compatibiliteitsprobleem vermoed ik, omdat het importeren van de catalogus-V13 van de externe schijf niet lukt in de versie op de desktop.
Wanneer ik in de Verkenner mijn externe schijf bekijk, zie ik in de back-up map van een paar dagen terug een .lrcat-file staan. Die moet ik hebben volgens mij. Wanneer ik in LR op de desktop 'bestand-> importeren uit een andere catalogus' kies en van daaruit naar de map op de externe schijf ga, vind die geen bestanden en dus ook niet de benodigde .lrcat-file.
Wat nu ? Moet ik nu eerst op de laptop toch LR gaan updaten totdat die ook V14.1.1. heeft en dan opnieuw een back-up van de catalogus op de laptop maken of kan ik het op een andere manier oplossen?
Wie weet wat wijsheid is in deze?
Op de desktop lijkt nu automatisch de meest recente versie van LR geïnstalleerd te zijn, of in ieder geval een jongere dan op mijn laptop. Op de desktop heb ik gevonden dat daar nu LR 14.1.1 staat. Mijn meest recente back-up op de externe harde schijf waarmee ik helemaal bij ben is Catalog-V13. Kortom een oudere versie, doordat ik op de laptop nog met een oudere versie werkte, omdat ik (bewust!) automatisch updaten uit heb gezet. Van mij hoeven namelijk al die updates niet, ik vind versie 13 wel prima. Nou zit ik hoogstwaarschijnlijk met een compatibiliteitsprobleem vermoed ik, omdat het importeren van de catalogus-V13 van de externe schijf niet lukt in de versie op de desktop.
Wanneer ik in de Verkenner mijn externe schijf bekijk, zie ik in de back-up map van een paar dagen terug een .lrcat-file staan. Die moet ik hebben volgens mij. Wanneer ik in LR op de desktop 'bestand-> importeren uit een andere catalogus' kies en van daaruit naar de map op de externe schijf ga, vind die geen bestanden en dus ook niet de benodigde .lrcat-file.
Wat nu ? Moet ik nu eerst op de laptop toch LR gaan updaten totdat die ook V14.1.1. heeft en dan opnieuw een back-up van de catalogus op de laptop maken of kan ik het op een andere manier oplossen?
Wie weet wat wijsheid is in deze?
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: LR catalogus importeren vanaf externe schijf lukt niet
Bij de grotere updates van Lightroom wordt er inderdaad ook een update op de catalogus toegepast.
Ik zou het in 2 stappen doen:
De catalogus backuppen (vanuit Lightroom) even extra (inclusief het optimaliseren en foutcontrole) en dan díe versie even apart zetten (extra backup). Dan Lightroom updaten en de originele catalogus openen.
Daar krijg je een melding, dat je een update krijgt van je catalogus; als ik het goed heb gaat LR deze náást je huidige opslaan (maar voor zekerheid dus die backup).
Diegene die je uiteindelijk dan opent, is compatibel met degene op je desktop.
Dat komt omdat door andere versie de catalogus kleine (hele kleine) maar ook grotere wijzigingen krijgt qua structuur.
Ik zou het in 2 stappen doen:
De catalogus backuppen (vanuit Lightroom) even extra (inclusief het optimaliseren en foutcontrole) en dan díe versie even apart zetten (extra backup). Dan Lightroom updaten en de originele catalogus openen.
Daar krijg je een melding, dat je een update krijgt van je catalogus; als ik het goed heb gaat LR deze náást je huidige opslaan (maar voor zekerheid dus die backup).
Diegene die je uiteindelijk dan opent, is compatibel met degene op je desktop.
Dat komt omdat door andere versie de catalogus kleine (hele kleine) maar ook grotere wijzigingen krijgt qua structuur.
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Thanks, Danny!
Intussen heb ik het op een andere manier opgelost. Ik heb de meest recente back-up van de harde schijf gekopieerd naar de desktop map 'afbeeldingen - Lightroom'. Ik zag dat LR daar blijkbaar een nieuwe catalogus had aangemaakt met de datum van vandaag. Vervolgens zag ik dat mijn vd laptop gekopieerde back-up map een zip-map was. Daarbij heb ik geklikt op alles uitpakken. Toen terug naar LR (nog steeds op de desktop) en i.p.v. 'importeren uit andere catalogus' gekozen voor 'catalogus openen'. Daarmee kwam ik in de map waar LR blijkbaar standaard (de back-up van) de catalogus op de desktop neerzet. Omdat ik daar nu de vd externe schijf gekopieerde en uitgepakte zip-map back-up LR V13 had staan, kon LR die nu wel vinden, maar hij moest dan wel geüpgraded worden en daar heb ik 'ja' op gezegd. De upgrade ging snel en daarna waren al mijn mappen en foto's (die op eveneens op de aangesloten harde schijf staan) getoond. Het lijkt nu goed te zijn gegaan.
Het betekent alleen wel, vermoed ik, dat alle back-ups die ik nu vanaf de desktop V14 maak, niet meer in te lezen zijn in de laptop zolang ik die niet upgrade naar V14 en daar V13 aanhoud. Is dat juist beredeneerd?
Intussen heb ik het op een andere manier opgelost. Ik heb de meest recente back-up van de harde schijf gekopieerd naar de desktop map 'afbeeldingen - Lightroom'. Ik zag dat LR daar blijkbaar een nieuwe catalogus had aangemaakt met de datum van vandaag. Vervolgens zag ik dat mijn vd laptop gekopieerde back-up map een zip-map was. Daarbij heb ik geklikt op alles uitpakken. Toen terug naar LR (nog steeds op de desktop) en i.p.v. 'importeren uit andere catalogus' gekozen voor 'catalogus openen'. Daarmee kwam ik in de map waar LR blijkbaar standaard (de back-up van) de catalogus op de desktop neerzet. Omdat ik daar nu de vd externe schijf gekopieerde en uitgepakte zip-map back-up LR V13 had staan, kon LR die nu wel vinden, maar hij moest dan wel geüpgraded worden en daar heb ik 'ja' op gezegd. De upgrade ging snel en daarna waren al mijn mappen en foto's (die op eveneens op de aangesloten harde schijf staan) getoond. Het lijkt nu goed te zijn gegaan.
Het betekent alleen wel, vermoed ik, dat alle back-ups die ik nu vanaf de desktop V14 maak, niet meer in te lezen zijn in de laptop zolang ik die niet upgrade naar V14 en daar V13 aanhoud. Is dat juist beredeneerd?
- DannySan
- Clublid
Kijk, ook een goede oplossing; en je vraag is een goeie!
Ze zijn helaas niet backwards compatible, dus mócht je die op je laptop willen openen moet die versie ook een update krijgen. De verbeteringen die in Lightroom worden gebracht op de laatste versies zijn trouwens ook prestatie punten; met name over de weergave/rendering van beelden.
Met wat tweaks in Lightroom qua weergave kun je trouwens de prestaties tijdens het bewerken best wel verbeteren:
Voorvertoningen beheren: Kies bij het importeren voor 'Ingesloten en Sidecar' voorvertoningen om de laadtijd te verkorten. Render 1:1-voorvertoningen alleen wanneer nodig, aangezien deze meer schijfruimte en verwerkingstijd vereisen.
Cache-instellingen aanpassen: Verhoog de grootte van de Camera Raw-cache naar 10 GB of meer via 'Bewerken' > 'Voorkeuren' > 'Bestandsbeheer'. Dit versnelt het laden van afbeeldingen in de Ontwikkelmodule.
Automatisch schrijven naar XMP uitschakelen: Schakel 'Automatisch wijzigingen naar XMP schrijven' uit in de Catalogusinstellingen onder het tabblad 'Metadata' om onnodige belasting te verminderen.
Catalogus optimaliseren: Ga naar 'Bestand' > 'Catalogus optimaliseren' om de prestaties te verbeteren door de catalogusstructuur te verfijnen.
Geschiedenis en lokale aanpassingen beperken: Beperk het aantal lokale correcties en maak de geschiedenis regelmatig schoon om vertragingen te minimaliseren.
Grafische processor beheren: Als je laptop een oudere grafische kaart heeft, overweeg dan om GPU-versnelling uit te schakelen via 'Bewerken' > 'Voorkeuren' > 'Prestaties'.
Voorinstellingen beheren: Beperk het aantal geïnstalleerde voorinstellingen, aangezien een overdaad aan voorinstellingen de prestaties kan beïnvloeden.
Door deze interne Lightroom-instellingen aan te passen, kun je de prestaties op een oudere laptop verbeteren zonder externe hardware-upgrades.
Succes
Ze zijn helaas niet backwards compatible, dus mócht je die op je laptop willen openen moet die versie ook een update krijgen. De verbeteringen die in Lightroom worden gebracht op de laatste versies zijn trouwens ook prestatie punten; met name over de weergave/rendering van beelden.
Met wat tweaks in Lightroom qua weergave kun je trouwens de prestaties tijdens het bewerken best wel verbeteren:
Voorvertoningen beheren: Kies bij het importeren voor 'Ingesloten en Sidecar' voorvertoningen om de laadtijd te verkorten. Render 1:1-voorvertoningen alleen wanneer nodig, aangezien deze meer schijfruimte en verwerkingstijd vereisen.
Cache-instellingen aanpassen: Verhoog de grootte van de Camera Raw-cache naar 10 GB of meer via 'Bewerken' > 'Voorkeuren' > 'Bestandsbeheer'. Dit versnelt het laden van afbeeldingen in de Ontwikkelmodule.
Automatisch schrijven naar XMP uitschakelen: Schakel 'Automatisch wijzigingen naar XMP schrijven' uit in de Catalogusinstellingen onder het tabblad 'Metadata' om onnodige belasting te verminderen.
Catalogus optimaliseren: Ga naar 'Bestand' > 'Catalogus optimaliseren' om de prestaties te verbeteren door de catalogusstructuur te verfijnen.
Geschiedenis en lokale aanpassingen beperken: Beperk het aantal lokale correcties en maak de geschiedenis regelmatig schoon om vertragingen te minimaliseren.
Grafische processor beheren: Als je laptop een oudere grafische kaart heeft, overweeg dan om GPU-versnelling uit te schakelen via 'Bewerken' > 'Voorkeuren' > 'Prestaties'.
Voorinstellingen beheren: Beperk het aantal geïnstalleerde voorinstellingen, aangezien een overdaad aan voorinstellingen de prestaties kan beïnvloeden.
Door deze interne Lightroom-instellingen aan te passen, kun je de prestaties op een oudere laptop verbeteren zonder externe hardware-upgrades.
Succes

-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Dankjewel voor alle tips, Danny!
Daar ga ik zeker naar kijken.
Behalve een opluchting is de desktop ook een verademing: werkt een stuk sneller.
Behalve een opluchting is de desktop ook een verademing: werkt een stuk sneller.
- DannySan
- Clublid
Geen probleem, en ik snap je punt over de verwerkingssnelheid; ik zou dat ook zeer ergelijk vindenKarina2 schreef: di jan 28 2025 8:58 pm Dankjewel voor alle tips, Danny!

- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Als aanvulling: als je problemen hebt met lightroom vastlopers, zet in settings de hardware accelleratie dan eens uit en kijk wat het dan doet. Dat lost vaak crashes op.
Een andere mogelijkheid (minder voor de hand liggend) is dat er corrupte bestanden (foto's) in de catalogus staan. Daar kwam ik achter toen een harddisk fouten ging vertonen. Mijn lightroom bleef maar vastlopen (sloot zonder enige waarschuwinv af), ook nadat ik de harddisk had vervangen. Toen bleek dat er een corrupte nef was. Sinds ik die verwijderd heb loopt LR weer als een zonnetje.
Een andere mogelijkheid (minder voor de hand liggend) is dat er corrupte bestanden (foto's) in de catalogus staan. Daar kwam ik achter toen een harddisk fouten ging vertonen. Mijn lightroom bleef maar vastlopen (sloot zonder enige waarschuwinv af), ook nadat ik de harddisk had vervangen. Toen bleek dat er een corrupte nef was. Sinds ik die verwijderd heb loopt LR weer als een zonnetje.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Hoe kwam je er achter wat de corrupte nef was?
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Dankjewel voor de extra tips, Rene!
Net als Richard ben ik ook benieuwd hoe je de corrupte Nef ontdekt hebt, want ik heb dezelfde problemen met Lightroom zoals jij omschrijft
Net als Richard ben ik ook benieuwd hoe je de corrupte Nef ontdekt hebt, want ik heb dezelfde problemen met Lightroom zoals jij omschrijft
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Even vooropgesteld, de kans dat het een corrupt bestand is lijkt me klein (zie samenvatting hieronder). In mijn geval ging het samengevat als volgt:
Nu wil ik even heel duidelijk stellen dat de kans dat dit je probleem hebt heel klein is. In mijn geval was het onderliggende probleem een hardware storing, wat altijd kan leiden tot onvoorspelbare problemen met software. De kans is veel groter dat crashes een software issue (bijvoorbeeld met drivers) betreft. Het kan ook zijn dat een windows update (die drivers bevat) iets gewijzigd heeft, waardoor je programma niet meer goed werkt. Vaak krijg je bij software issues ook wel nog een (al dan niet bruikbare) foutmelding. Als je programma's spontaan afsluiten zonder enige melding is het probleem vaak wat serieuzer.
Mijn standaard advies (dit is gericht op windows systemen):
- Ik heb een catalogus van 70.000+ foto's die sinds enige tijd periodiek spontaan afsloot zonder enige (fout)melding.
- Ik heb een programma (Crystaldiskinfo) dat de status van mijn harddisks weergeeft (bijv. of er fouten zijn gevonden op basis van S.M.A.R.T. data). Normaal kijk ik daar elke maand een keer in of er problemen zijn. Overigens gaf windows station controleren géén fouten, want die kijkt naar het bestandssysteem, en dat was niet aangetast!
- Op de harddisk waar ik mijn foto-archief heb staan (foto's van jaren die ik niet meer actief bewerk) bleken 'uncorrectable sector count' fouten te zijn ontstaan. Dat betekent dat sectoren niet meer bruikbaar zijn (dat kan altijd gebeuren). De harddisk stopt dan met het gebruik van die sectoren. Aanwezige data op die sectoren is beschadig en kan één of meerdere bestanden treffen. Op het moment dat zoiets optreedt kun je dus al dataverlies hebben, en moet je de harddisk eigenlijk vervangen, want vaak vermeerdert zo'n probleem zich. Hoewel je in theorie nog lang door kunt werken met zo'n harddisk, is het raadzaam die te vervangen. Het probleem met dit soort beschadigingen is, dat het heel moeilijk op te sporen is waar het probleem zit. Is het vrije ruimte, dan heb je geluk. Zit het in wat foto's of bestanden, dan ben je er een paar kwijt. Zit het in een kritieke driver, dan is het einde oefening.
- Tijdens het wegkopiëren van de data naar een nieuwe harddisk kreeg ik een foutmelding dat het bestand niet te kopiëren was. Het betrof een RAW bestand.
- Toen ik dat bestand in Lightroom bekeek leek de miniatuur in eerste instantie te bekijken, omdat de preview miniatuur in de catalogus zit. Maar toen ik het probeerde te openen sloot lightroom spontaan af zonder enige foutmelding
- Datzelfde gedrag is waar ik al een maand of wat tegenaan liep, dat Lightroom spontaan zonder enige foutmelding afsloot.
- Ik heb het bestand toen verwijderd en teruggehaald uit een backup, alle problemen waren opgelost.
Nu wil ik even heel duidelijk stellen dat de kans dat dit je probleem hebt heel klein is. In mijn geval was het onderliggende probleem een hardware storing, wat altijd kan leiden tot onvoorspelbare problemen met software. De kans is veel groter dat crashes een software issue (bijvoorbeeld met drivers) betreft. Het kan ook zijn dat een windows update (die drivers bevat) iets gewijzigd heeft, waardoor je programma niet meer goed werkt. Vaak krijg je bij software issues ook wel nog een (al dan niet bruikbare) foutmelding. Als je programma's spontaan afsluiten zonder enige melding is het probleem vaak wat serieuzer.
Mijn standaard advies (dit is gericht op windows systemen):
- Zorg ervoor dat je software en drivers up-to-date zijn door windows update te draaien.
- Zorg er ook voor dat je je programma's (zoals lightroom) tijdig update. Dat hoeft niet meteen, maar hoe langer je op oude versies draait, des te groter de kans wordt op compatibiliteitsproblemen. (Tip voor techneuten: Op de commandline kun je met winget ook programma's checken die niet onder automatische updates vallen, zoals utilities die je hebt geinstalleerd).
- Als je LR of PS onstabiel zijn, zet hardware accelleratie eens uit. Zeker bij Radeon kaarten lost dat nog wel eens problemen op.
- Controleer met enige regelmaat je hardware. Dat kan redelijk eenvoudig met een programma als crystaldiskinfo (kijk naar de status, blauw is 'good', al het andere is niet goed). Kijk ook of alle drivers nog goed functioneren in apparaatbeheer.
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Dat zijn allemaal erg nuttige tips. Dankjewel voor je uitvoerige feedback, Rene.
Bij mij sluit LR ook herhaaldelijk spontaan zichzelf af, zonder foutmelding. Mocht het de buitengewone kleine kans zijn dat het een corrupte file treft, dan zou dat ook op de desktop moeten plaatsvinden neem ik aan, omdat mijn bestanden op dezelfde externe SSD staan die ik op de laptop en desktop aansluit. Zo lang op de desktop dat probleem zich niet voordoet, ga ik er vanuit dat dat het probleem niet is.
Ik zal je genoemde adviezen loslaten op de laptop en eens kijken wat er dan gebeurt.
Vooralsnog is mijn eerste ervaring op de desktop positief: groter scherm en sneller.
Danny en Rene, beiden dank voor jullie reacties, waardoor ik weer verder kan.
Bij mij sluit LR ook herhaaldelijk spontaan zichzelf af, zonder foutmelding. Mocht het de buitengewone kleine kans zijn dat het een corrupte file treft, dan zou dat ook op de desktop moeten plaatsvinden neem ik aan, omdat mijn bestanden op dezelfde externe SSD staan die ik op de laptop en desktop aansluit. Zo lang op de desktop dat probleem zich niet voordoet, ga ik er vanuit dat dat het probleem niet is.
Ik zal je genoemde adviezen loslaten op de laptop en eens kijken wat er dan gebeurt.
Vooralsnog is mijn eerste ervaring op de desktop positief: groter scherm en sneller.
Danny en Rene, beiden dank voor jullie reacties, waardoor ik weer verder kan.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Dat lijkt me een correcte aanname. Overigens is het ook voor gebruikers van SSD's aan te raden met enige regelmaat de status van hun SDD's te controleren. HDD's zijn kwetsbaarder dan SDD's, maar gaan vaak geleidelijk problemen vertonen voor ze kapot gaan. Data is dan vaak grotendeels nog te redden. Bij SSD's is het vaak zo dat als er problemen onstaan de hele SSD al snel geheel onbruikbaar wordt, en je een gespecialiseerd bedrijf nodig hebt om data terug te halen (als dat al kukt). Voor mijn SSD's heb ik continue Samsung Magician draaien.Karina2 schreef: wo jan 29 2025 12:16 pm Bij mij sluit LR ook herhaaldelijk spontaan zichzelf af, zonder foutmelding. Mocht het de buitengewone kleine kans zijn dat het een corrupte file treft, dan zou dat ook op de desktop moeten plaatsvinden neem ik aan, omdat mijn bestanden op dezelfde externe SSD staan die ik op de laptop en desktop aansluit. Zo lang op de desktop dat probleem zich niet voordoet, ga ik er vanuit dat dat het probleem niet is.
Maar ik zou toch serieus overwegen om relatief snel steeds te upgraden naar de laatste versie van LR (bijvoorbeeld 2 weken na vrijgave, als er grote problemen zijn trekken ze de update in of brengen ze een nieuwe uit).