Nikon Z6/Z6ii

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
aw123456
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nikon Z6/Z6ii

Bericht door aw123456 » di feb 18 2025 7:39 am

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien wel weten wil ik een nikon Z6 kopen.
Maar ik weet niet goed of ik een Z6 moet kopen of een Z6ii...

Dat extra geheugenkasrtslot maakt mij niet uit.
Maar is de autofocus van de Z6ii ook echt beter dan die van de Z6?
En de ISO ruis verhoudingen? Ik heb gelezen dat op de Z6ii wel echt beter is, maar is dat in de praktijk ook zo?

Enne tot slot, ik wil later miss een Tamron 150-600mm kopen met adapter, is dat slim met adapter? Of zouden jullie iets anders aanraden?
Alvast bedankt!

Groeten Arthur
Als duidelijk is dat je je doel niet bereikt,
verander dan niet je doel maar je aanpak.
Fotograferen kan je leren, dus waarom zou je het niet proberen?
https://www.flickr.com/photos/199991201@N06/

MartiNikon
Forumlid
Forumlid

Re: Nikon Z6/Z6ii

Bericht door MartiNikon » di feb 18 2025 8:01 am

aw123456 schreef: di feb 18 2025 7:39 am Maar is de autofocus van de Z6ii ook echt beter dan die van de Z6?
En de ISO ruis verhoudingen? Ik heb gelezen dat op de Z6ii wel echt beter is, maar is dat in de praktijk ook zo?
...
Heb zelf begin 2024 een Z6II gekocht (kom van een D7200). Waarom de Z6II? De dubbele processor werd de hemel in geprezen en de
AF zou veel beter zijn dan de Z6. Ook vond ik de prijs toen redelijk "aangenaam". Een aantal maanden later kwam de Z6III uit.
Heel soms heb ik het gevoel dat ik nog even had moeten wachten en doorsparen, maar echt spijt heb ik er niet van.
Ik vind de Z6II een heerlijke camera en biedt voor mij voldoende mogelijkheden. Het tracken van het onderwerp schijnt niet helemaal correct
te werken als je het vergelijkt met een Z63, Z8 of Z9. De Sony A7iii, vergelijkbare sensor, schijnt het ook veel beter te kunnen.
Vind ik dat erg? Nee. Ik doe mijn BIF met de mogelijkheden die de camera biedt en ja, dan zit ik er wel eens naast.
Ik ga soms tot ISO 12.800, maar moet dan wel gebruik maken van software om de ruis weg te werken.
De enige reden om een Z6 te kopen, als ik voor die keuze stond, zou dan mijn budget zijn.
Met de FTZ adapter kon ik gebruik blijven maken van mijn bestaande objectieven (al heb ik die inmiddels wel vervangen voor een Z-equivalent).
Met Tamron heb ik geen ervaring. Ik vind het een lastige keuze, dus sterkte daarbij.
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard » di feb 18 2025 9:31 am

Een ander verschil tussen de Z6 en Z6II is de bijpassende grip: voor de Z6 grip zonder bediening + extra batterij, voor de Z6II extra bediening en laden van de batterijen.

Als je wil gaan sparen voor de Tamron, zou ik doorsparen voor de Nikkor Z 180-600.

Er is een 3e keuze: de Z50II. Dat geeft je een 1,5 x crop. De 180-600 zit hier vaak genoeg daarvoor op de Zfc.

Succes met de keuze!
Met vriendelijke groet,

Richard

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di feb 18 2025 12:22 pm

Cijfermatig (photonstophotos.net) zijn de z6, z6ii en zf identiek qua iso/ruis en is de z6iii wat achteruit (door de andere af?). Ik heb de zf en vind die prima qua (afwezigheid van) ruis.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 18 2025 1:06 pm

Aangezien je budget beperkt is zou ik gewoon een tweedehands Z6 kopen als je perse nu naar een systeemcamera wil. De sensor, en dus de foto’s wat betreft ruis en dergelijke, is hetzelfde als die in de Z6II en III en Zf.

In jouw geval zou ik eerder overwegen gebruik te maken van de veel lagere prijzen van tweedehands F modellen nu veel mensen het spul verkopen en naar Z overstappen. Koop een D750, D810 of zo plus mooie objectieven. Een Z met eventueel een FTZ converter kan over een paar jaar evengoed nog.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door aw123456 » di feb 18 2025 3:05 pm

Patrick schreef: di feb 18 2025 1:06 pm Aangezien je budget beperkt is zou ik gewoon een tweedehands Z6 kopen als je perse nu naar een systeemcamera wil. De sensor, en dus de foto’s wat betreft ruis en dergelijke, is hetzelfde als die in de Z6II en III en Zf.

In jouw geval zou ik eerder overwegen gebruik te maken van de veel lagere prijzen van tweedehands F modellen nu veel mensen het spul verkopen en naar Z overstappen. Koop een D750, D810 of zo plus mooie objectieven. Een Z met eventueel een FTZ converter kan over een paar jaar evengoed nog.
Op MBP kan ik tweedehands een Z6 krijgen voor 619 euro in goede staat... alleen hangt er een lichte rook geur aldus MBP en de foto's zien er echt goed uit zonder krasje...

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door aw123456 » di feb 18 2025 3:06 pm

Richard schreef: di feb 18 2025 9:31 am Een ander verschil tussen de Z6 en Z6II is de bijpassende grip: voor de Z6 grip zonder bediening + extra batterij, voor de Z6II extra bediening en laden van de batterijen.

Als je wil gaan sparen voor de Tamron, zou ik doorsparen voor de Nikkor Z 180-600.

Er is een 3e keuze: de Z50II. Dat geeft je een 1,5 x crop. De 180-600 zit hier vaak genoeg daarvoor op de Zfc.

Succes met de keuze!

Die anderhalf keer crop vind ik wel wat maar de ruisverhouding door een kleinere sensor is wel wat minder dan, en dat gaat inleveren op je kwaliteit...

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » di feb 18 2025 3:26 pm

ISO 2000 van de Zfc zonder ruisvermindering in Lightroom Classic:

Afbeelding
Hey sweety op Flickr
Met vriendelijke groet,

Richard

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 18 2025 3:34 pm

aw123456 schreef: di feb 18 2025 3:05 pm Op MBP kan ik tweedehands een Z6 krijgen voor 619 euro in goede staat... alleen hangt er een lichte rook geur aldus MBP en de foto's zien er echt goed uit zonder krasje...
Je hebt niet alleen een camera nodig maar ook objectieven en eventueel een FTZ. Dan loopt het toch op omdat je geen "goedkope" Z objectieven hebt in verhouding met de tweedehandsmarkt voor F objectieven...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di feb 18 2025 4:15 pm

aw123456 schreef: di feb 18 2025 3:05 pm
.. alleen hangt er een lichte rook geur aldus MBP
Hoe kan dat nou? Zelfs al zou de vorige eigenaar een kettingroker zijn geweest. Of zou het de geur zijn van (ooit) oververhit geraakte of (door vocht?) kortgesloten electronica? Dat gaat nl. niet zo snel weer weg en je weet ook niet of er blijvende schade is.

Je zou ook eens kunnen kijken bij Cameraoccasion.nl en Camera-tweedehands.nl. Allebei in Geldermalsen. Geen ervaring mee mee maar ze bestaan al wel een tijd. Ik heb met MPB alleen ervaring uit een poging iets te verkopen; men bood de helft van iets wat men ook in verkoop had staan op de website terwijl ik ook nog wat wilde kopen. Niet doorgegaan dus.

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door aw123456 » di feb 18 2025 4:28 pm

henkk schreef: di feb 18 2025 4:15 pm
aw123456 schreef: di feb 18 2025 3:05 pm
.. alleen hangt er een lichte rook geur aldus MBP
Hoe kan dat nou? Zelfs al zou de vorige eigenaar een kettingroker zijn geweest. Of zou het de geur zijn van (ooit) oververhit geraakte of (door vocht?) kortgesloten electronica? Dat gaat nl. niet zo snel weer weg en je weet ook niet of er blijvende schade is.

Je zou ook eens kunnen kijken bij Cameraoccasion.nl en Camera-tweedehands.nl. Allebei in Geldermalsen. Geen ervaring mee mee maar ze bestaan al wel een tijd. Ik heb met MPB alleen ervaring uit een poging iets te verkopen; men bood de helft van iets wat men ook in verkoop had staan op de website terwijl ik ook nog wat wilde kopen. Niet doorgegaan dus.
Er zit zowiezo 1 jaar garantie op een je kan het verlengen tot 3 jaar.

Ze bieden voor mijn Nikon D3100 in goede staat 80 euro

Maar cameraocassion en cameratweedehands zijn ook wel een goede optie

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door aw123456 » di feb 18 2025 4:31 pm

Patrick schreef: di feb 18 2025 3:34 pm
aw123456 schreef: di feb 18 2025 3:05 pm Op MBP kan ik tweedehands een Z6 krijgen voor 619 euro in goede staat... alleen hangt er een lichte rook geur aldus MBP en de foto's zien er echt goed uit zonder krasje...
Je hebt niet alleen een camera nodig maar ook objectieven en eventueel een FTZ. Dan loopt het toch op omdat je geen "goedkope" Z objectieven hebt in verhouding met de tweedehandsmarkt voor F objectieven...
Ik ga tweedehands nikon 24-70 F4 kopen en ik verkoop dan al mijn spullen op marktplaats. Dan ga ik miss sparen voor een Nikon 105mm MC of een tamron 90mm macro met adapter. Wat zouden jullie doen?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo feb 19 2025 8:05 am

Ik zou de adapter vergeten. Leuk tijdens de overgangsfase van F naar Z, maar je merkt snel dat Z objectieven gewoon beter presteren. Met een Z body investeren in F objectieven is naar mijn idee niet handig. En dan druk ik me voorzichtig uit.

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door aw123456 » wo feb 19 2025 11:30 am

Tom schreef: wo feb 19 2025 8:05 am Ik zou de adapter vergeten. Leuk tijdens de overgangsfase van F naar Z, maar je merkt snel dat Z objectieven gewoon beter presteren. Met een Z body investeren in F objectieven is naar mijn idee niet handig. En dan druk ik me voorzichtig uit.

Als ik een macrolens koop ga ik zowiezo handmatig scherpstellen dat doe ik altijd.
Of neemt een adapter ook kwaliteit weg?

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo feb 19 2025 11:39 am

Nee een adapter neemt geen kwaliteit weg. Maar voegt die ook niet toe.
Een adapter heeft vooral zin als je een of meer dierbare F-vatting lenzen wil blijven gebruiken of omdat een volledige overstap vooralsnog te veel kost (1 op 1 omruilen met gesloten beurs is er niet bij van F naar Z)

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”