Zoektocht naar Exif
-
- Maandopdrachten
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zoektocht naar Exif
Hallo allemaal,
Bij de maandopdracht is het verplicht om in je exifgegevens in ieder geval de datum van je originele opname en de gebruikte camera te laten zien. Meestal is het geen probleem om die exifgegevens te vinden. Maar.... de laatste tijd merk ik bij sommige foto's een afwijkend gedrag van mijn muis. Bijvoorbeeld in de huidige maandopdracht 'Een Detail'. Normaal verschijnt er een handje als ik over de foto 'muis' en dan kom ik op Flickr of verschijnen boven de foto de exifgegevens. Bij de foto's van Tony D, Richard, Brutus en kerkhofp verschijnt geen handje en klikken op de foto levert niets op. Dus geen eenvoudige controle mogelijk van de exifgegevens (soms lukt het wel door bv de foto te downloaden of via de nieuwe exiftool van StaSio, maar dat terzijde).
Vraag is of het handje/geen handje aan mijn apparatuur ligt of is dat een instelling van het forum of de site waar de foto gehost wordt?
Wie weet hoe het komt en eventueel hoe ik het kan oplossen?
Bij de maandopdracht is het verplicht om in je exifgegevens in ieder geval de datum van je originele opname en de gebruikte camera te laten zien. Meestal is het geen probleem om die exifgegevens te vinden. Maar.... de laatste tijd merk ik bij sommige foto's een afwijkend gedrag van mijn muis. Bijvoorbeeld in de huidige maandopdracht 'Een Detail'. Normaal verschijnt er een handje als ik over de foto 'muis' en dan kom ik op Flickr of verschijnen boven de foto de exifgegevens. Bij de foto's van Tony D, Richard, Brutus en kerkhofp verschijnt geen handje en klikken op de foto levert niets op. Dus geen eenvoudige controle mogelijk van de exifgegevens (soms lukt het wel door bv de foto te downloaden of via de nieuwe exiftool van StaSio, maar dat terzijde).
Vraag is of het handje/geen handje aan mijn apparatuur ligt of is dat een instelling van het forum of de site waar de foto gehost wordt?
Wie weet hoe het komt en eventueel hoe ik het kan oplossen?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Zoektocht naar Exif
Ik heb hetzelfde als wat jij beschrijft, maar ik heb het ook bij de foto van Sander. Dit hebben we een paar maanden geleden ook gezien, toen bij een foto van mij in de maandopdracht.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Maandopdrachten
Excuus. Ook die van Sandor inderdaad..ReneG schreef: do feb 27 2025 7:19 pm Ik heb hetzelfde als wat jij beschrijft, maar ik heb het ook bij de foto van Sander. Dit hebben we een paar maanden geleden ook gezien, toen bij een foto van mij in de maandopdracht.

- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Maar het ligt in ieder geval niet aan je eigen systeem.

- MarcoEos70D
- Clublid
Wel balen, zo wordt het voor jou ook weer een stukje arbeidsintensiever.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- Tony D
- Moderator
Als ik in het draadje dat Jos noemt op de foto's klik die op Flickr staan, opent op mijn iPad zowel de Flickr-app als het extra tabblad met de Exifviewer van het forum. Op Flickr zie ik dan d3 Exif wel, in de viewer van het forum niet!
Mijn eigen foto en die van Sandor, beide geplaatst op Postimages.org, zie ik in de Exifviewer van het forum wel de Exif.
IPad draait op iOS 15.8.
Ton
Mijn eigen foto en die van Sandor, beide geplaatst op Postimages.org, zie ik in de Exifviewer van het forum wel de Exif.
IPad draait op iOS 15.8.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- SandorGora
- Clublid
Vóór de update van het forum gaf Postimage gewoon de exifgegevens als je op mijn foto 'muisklikte'. Nu moet ik er een aparte link bij zetten.
Ik weiger op dat Fxxx te gaan. Ik vind de naam een storende belediging.
Ik weiger op dat Fxxx te gaan. Ik vind de naam een storende belediging.
Vriendelijke groet,
Sándor Góra
Sándor Góra
- MarcoEos70D
- Clublid
Wat er ook over die mening te zeggen valt: misschien helpt dit artikel om ‘m te herzien.SandorGora schreef: vr feb 28 2025 9:03 am Ik weiger op dat Fxxx te gaan. Ik vind de naam een storende belediging.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- SandorGora
- Clublid
Off topic, maar toch een reactie. Ik besef dat de naam alleen in NL een andere betekenis heeft. In andere landen heeft men ook geen moeite met de tweeletterige afkorting voor Shutterstock. Ik stoor me daar wel aan.
Vriendelijke groet,
Sándor Góra
Sándor Góra
-
- Maandopdrachten
On topic maar weer; ik heb net wat vergelijkingen gedaan met mijn Windows-pc waar ik Opera, Firefox, Edge en Chrome op heb staan. Een Macbook met Safari en een iPad (18.3.1) met Safari en Chrome. Met alle browsers op de drie apparaten krijg ik geen exif-gegevens te zien bij een klik op de bewuste foto's of komt er geen handje als ik over de foto 'muis' . Met één uitzondering: op de Windows-pc in combinatie met Chrome zie ik in alle foto's een oplichtende regel verschijnen als ik er overheen ga. Ook als er geen Exif in staat (dan staat er N/A wat denk ik not available betekent).
Er staan in enkele genoemde foto's dus wel degelijk exif-gegevens maar waarom worden die niet getoond bij alle apparaten en browsers?
(off-topic: inmiddels hebben Peter en Sandor een link toegevoegd zodat die foto's nu wel te checken zijn op de exif-gegevens)
Er staan in enkele genoemde foto's dus wel degelijk exif-gegevens maar waarom worden die niet getoond bij alle apparaten en browsers?
(off-topic: inmiddels hebben Peter en Sandor een link toegevoegd zodat die foto's nu wel te checken zijn op de exif-gegevens)
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Als toevoeging, ik heb zojuist ook een Foto ge-upload, en via het forum is er ook geen EXIF te zien. Echter, mijn foto is een 'kale' foto op mijn eigen website, die kun je direct downloaden (rechtsklik, opslaan als of zoiets) en dan kun je ook de EXIF bekijken via de bestandseigenschappen.
Opmerkelijk genoeg werkt het ook niet meer voor alle foto's die ik eerder publiceerde op het forum, en ik weet zeker dat het bij eerdere maandopdrachten werkte. Aangezien ik direct bestanden host op een webserver zonder tussenkomst van andere software, en op mijn server de laatste maanden niets wezenlijks veranderd is, lijkt het dus toch op één of andere manier bij het forum te liggen.
Opmerkelijk genoeg werkt het ook niet meer voor alle foto's die ik eerder publiceerde op het forum, en ik weet zeker dat het bij eerdere maandopdrachten werkte. Aangezien ik direct bestanden host op een webserver zonder tussenkomst van andere software, en op mijn server de laatste maanden niets wezenlijks veranderd is, lijkt het dus toch op één of andere manier bij het forum te liggen.
- SandorGora
- Clublid
Klopt. Bij de update is het mis gegaan. Staat vast nog op het 'nog te doen' lijstje.
Vriendelijke groet,
Sándor Góra
Sándor Góra
-
- Maandopdrachten
Als het klopt wat Rene en Sandor zeggen (blijkbaar heb de info daarover gemist), dan is het slechts een tijdelijk probleem en zullen de techneuten achter de schermen dat zeker oplossen. Dan is het voor de time being niet anders en bij het checken van de ingezonden foto's voor de maandopdracht zo af en toe wat kunst- en vliegwerk toe te passen.
- voorhammr
- Bestuurslid
- Contacteer:
Na de laatste upgrade zit hier nog een stukje aftercare in, Peter Roovers gaat hiermee aan de slag.
Bestuurslid ICT
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S