Hallo,
Ik heb een Nikon Z50 en probeer al geruime tijd de beste instellingen te vinden om te kunnen filmen.
Vele tutorials over video en settings heb ik de afgelopen maanden bestudeerd maar het lukt mij niet om de beeldopnames vloeiend te laten verlopen. Het beeld verloopt met schokken.
Ik heb een redelijk vaste hand en ook met de gimbal en rustige bewegingen lukt het niet om de opnames vloeiend te laten verlopen.
Dit zijn mijn settings:
Opname stand M / en in U1 opgeslagen
Beeldformaat en snelheid 1080\25 fps
Filmkwaliteit High
Bestandstype MP4
Scherpstelstand Fulltime-AF
AF-snelheid +2 \ Always
Gevoeligheid AF tracking 4
Sluitertijd 1/50
Diafragma F4
ISO Auto
Wie heeft hier ook ervaring mee en kan mij tips geven wat ik niet goed doe of wat ik moet instellen.
Nikon Z50 \ Video \ Settings \ beeld schokkerig
- Geezzzke
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon Z5 \ Video \ Settings \ beeld schokkerig
Hoi BJJ,
Ik zou het aantal fps omhoog zetten. Met 25 lukt stilstaand beeld wel, maar beweging is het heel snel schokkerig, al doe je nog zo je best. Te weinig frames.
Ik zou het aantal fps omhoog zetten. Met 25 lukt stilstaand beeld wel, maar beweging is het heel snel schokkerig, al doe je nog zo je best. Te weinig frames.

Nieuwsgierig naar mijn foto's? Op Flickr vind je een selectie.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Instellingen lijken op het eerste gezicht wel OK.
Maar is je afspeel apparaat wel snel genoeg? Want als die onvoldoende Mb/s kan verwerken krijg je van die schokken. Geldt ook voor evt harddisk waar de video op staat.
Probeer eens een lagere kwaliteit en minder dan 1080.
Aanvulling: probeer afspelen vanaf een SSD direct op een TV. Harddisks zijn vaak te langzaam.
En ook de afspeel-videoprocessor moet snel genoeg zijn.
Maar is je afspeel apparaat wel snel genoeg? Want als die onvoldoende Mb/s kan verwerken krijg je van die schokken. Geldt ook voor evt harddisk waar de video op staat.
Probeer eens een lagere kwaliteit en minder dan 1080.
Aanvulling: probeer afspelen vanaf een SSD direct op een TV. Harddisks zijn vaak te langzaam.
En ook de afspeel-videoprocessor moet snel genoeg zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- keenoncoolstuff
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Televisie is in principe ook maar 25 beelden per seconde. 50 halve beelden (interlaced, 50i), waardoor het vloeiender lijkt.Geezzzke schreef: vr mar 14 2025 12:27 pmIk zou het aantal fps omhoog zetten. Met 25 lukt stilstaand beeld wel, maar beweging is het heel snel schokkerig, al doe je nog zo je best. Te weinig frames.
Progressief materiaal (alleen hele beelden, 25p) is bij 25 beelden per seconde schokkeriger dan interlaced.
Dat de harde schijf niet snel genoeg is lijkt me eerlijk gezegd sterk. Die halen al snel 100-200MByte/s, terwijl een videostream zelden boven 50Mbit/s uitkomt.
Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Goedenmorgen,
Bedankt allen voor alle reacties en tips. Dat heeft mij enorm voorruit geholpen.
In de aanhef van deze post heb ik een foutje gemaakt. Ik heb dus een Nikon Z50.
De PC bleek inderdaad een van de oorzaken van het schokkende beeld te zijn.
Op de MS Surface laptop van mijn werk ging dat een stuk beter maar daarmee was het was nog niet opgelost.
Daarom ben ik een aantal testen gaan doen met verschillende beeldsnelheden en bit rate? (instelling Normal of High).
Omdat ik geen ervaring of referentie heb gebruikte ik voor het beeldvergelijk mijn Samsung Galaxy S24 Ultra.
Voor de testopname heb ik dat gedaan in huis en onder dezelfde lichtomstandigheden en voor de duur van 45 sec.
Bij de verschillende beeldsnelheden heb ik voor de sluitertijd het dubbele aangehouden omdat ik las dat dit een regel was?
Ook heb ik voor het bewegen met de camera de '7 seconden regel' aangehouden voor een rustige beweging.
Dit zijn de resultaten:
1. 30 FPS Samsung S24 Ultra 66 MB
2. 25 FPS \ High 131 MB
3. 50 FPS \ High 250 MB
4. 50 FPS \ Normal 125 MB
5. 60 FPS \ Normal 134 MB
De 60 FPS \ Normal instelling gaf naar mijn idee het beste beeld met bijna geen schokken, een beter focus of scherpte, minder flikkering van een beeldscherm en een kleinere bestandsgrootte.
Zit ik met de 60 FPS \ Normal op het juiste spoor of wijkt dat af van de gangbare instellingen?
Zijn er nog andere instellingen die ik nog moet wijzigen in de Z50?
Bijvoorbeeld de ingestelde AF-snelheid +2 \ Always en gevoeligheid AF tracking 4 ?
Suggesties of adviezen zijn zeer welkom.
Bedankt allen voor alle reacties en tips. Dat heeft mij enorm voorruit geholpen.
In de aanhef van deze post heb ik een foutje gemaakt. Ik heb dus een Nikon Z50.
De PC bleek inderdaad een van de oorzaken van het schokkende beeld te zijn.
Op de MS Surface laptop van mijn werk ging dat een stuk beter maar daarmee was het was nog niet opgelost.
Daarom ben ik een aantal testen gaan doen met verschillende beeldsnelheden en bit rate? (instelling Normal of High).
Omdat ik geen ervaring of referentie heb gebruikte ik voor het beeldvergelijk mijn Samsung Galaxy S24 Ultra.
Voor de testopname heb ik dat gedaan in huis en onder dezelfde lichtomstandigheden en voor de duur van 45 sec.
Bij de verschillende beeldsnelheden heb ik voor de sluitertijd het dubbele aangehouden omdat ik las dat dit een regel was?
Ook heb ik voor het bewegen met de camera de '7 seconden regel' aangehouden voor een rustige beweging.
Dit zijn de resultaten:
1. 30 FPS Samsung S24 Ultra 66 MB
2. 25 FPS \ High 131 MB
3. 50 FPS \ High 250 MB
4. 50 FPS \ Normal 125 MB
5. 60 FPS \ Normal 134 MB
De 60 FPS \ Normal instelling gaf naar mijn idee het beste beeld met bijna geen schokken, een beter focus of scherpte, minder flikkering van een beeldscherm en een kleinere bestandsgrootte.
Zit ik met de 60 FPS \ Normal op het juiste spoor of wijkt dat af van de gangbare instellingen?
Zijn er nog andere instellingen die ik nog moet wijzigen in de Z50?
Bijvoorbeeld de ingestelde AF-snelheid +2 \ Always en gevoeligheid AF tracking 4 ?
Suggesties of adviezen zijn zeer welkom.