Nikon-kleuren bij import in Lightroom Classic

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nikon-kleuren bij import in Lightroom Classic

Bericht door keenoncoolstuff » di mar 25 2025 1:01 pm

Naar aanleiding van een opmerking van Emile de Jong, tijdens de Z8/9-workshop afgelopen zaterdag ben ik nog eens gaan googlen over de instellingen van de presets voor het importeren van je foto's in Lightroom Classic.
Naar het blijkt heb ik jarenlang een "verkeerde" preset gebruikt, en me regelmatig geërgerd aan het feit dat mijn kleuren nooit meer zo mooi waren als toen ik Capture NX2 gebruikte.
Lang verhaal kort: ik plaats de site waar ik de relevante info gevonden heb om tot een beter resultaat te komen. Weliswaar zijn de menu's in Lightroom iets veranderd, maar de workflow is dezelfde.

https://photographylife.com/how-to-get- ... alibration

Tegenwoordig zit de keuze voor profielen hier verstopt:
Afbeelding

Klik op de vierkantjes, waarna de Profile Browser opent. Onder "Camera Matching" staan de profielen waarmee je de Nikon-look verkrijgt. Zoek daar het profiel dat het beste bij je past en sla dat op als nieuwe preset zoals aangegeven.
Veel succes ermee, en ik hoop dat jullie net zo verbaasd zijn over het resultaat als ik.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon-kleuren bij import in Lightroom Classic

Bericht door ReneG » di mar 25 2025 1:44 pm

Dit is voor mij geen nieuws, maar ik vermoed dat een flink aantal mensen dit niet weet, gezien de klachten die je af en toe leest over niet kloppende kleuren in Lightroom.

Als aanvulling, het 'passende' profiel is feitelijk het profiel (picture controls) dat je in je camera instelt (Neutral, Standard, Normal etc.). Ik heb al mijn camera's op 'Standard' staan en het importprofiel in Lightroom per camera staat ook op 'Standard'. Als je een ander profiel kiest dan dat van je camera kloppen de kleuren ook niet. Daarnaast pas ik een hele kleine correctie toe op rood (-4 of +4 dacht ik) omdat ik vind dat LR er nog een haartje langs zit qua 'rood', vergeleken met de Nikon standaard programma's. Dat heb ik op het oog vergeleken en gecorrigeerd. Maar dat is het spreekwoordelijke m**renn**ken.

Moraal van het verhaal: Kies bij import de native camera instelling van het profiel (picture control) dat je op je camera hebt ingesteld. En zeker wanneer je RAW werkt zie ik geen reden om dat te veranderen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 25 2025 2:10 pm

Ik gebruik tegenwoordig vrijwel altijd Camera Rich Tone Portrait, maar heb de andere Nikon profielen als preset staan zodat ik er simpel met de muis overheen kan gaan en zie wat die doen.

Ik gebruik de Adobe standaard profielen wel (als basis) als ik de beelden van mijn Leica Q3 dichter bij de beelden uit de Nikon Zf wil brengen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di mar 25 2025 5:55 pm

Bij de meesten staat de ontwikkelmodule van LR op Adobe Kleur ingesteld. Ik vind dat ook erg (ten nadele) afwijken van het cameraprofiel en daarmee ook een groot verschil in de bibliotheekweergave na import versus wat je te zien krijgt wanneer je de foto in de Ontwikkelmodule opent. Zoals Rene weergeeft, werkt het meest consistent en is ook handig als je in zwartwit fotografeert (bijv als je die op Zf als standaard hebt ingesteld). Ook als je in Raw fotografeert, zie je dan gelijk je zwartwit beeld, terwijl je volledige kleurenversie wel 'achter de schermen' aanwezig blijft, mocht je er toch een ander profiel aan willen koppelen.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”