Dit weekend had ik echter een portretfoto van een neushoorn (foto 1), die om allerlei redenen niet in die serie past. Ik vond hem echter wat hebben. Dus aan de hobby in Photoshop, en na wat croppen, spelen met contrast, vignettering en een beetje low-key-achtige belichting kreeg ik er naar mijn mening een best krachtig beeld uit (foto 1). Dat deed me een aantal foto's uit het verleden opnieuw bekijken in een poging om een soortgelijk effect te bereiken. Het bleek echter best een uitdaging te zijn om daar een echte 'serie' van te maken; de foto's zijn de afgelopen 10 jaar gemaakt met verschillende camera's (van een D300s tot een D810), met verschillende lenzen en instellingen. De variatie was groot, van beperkte tot hoge resolutie, beperkingen (of juist niet) qua dynamisch bereik en natuurlijk mijn eigen veranderingen in fotografie door de jaren heen.
Na een avondje hobbyen was onderstaande serie het resultaat. Een poging om het tegenovergestelde neer te zetten aan mijn eerdere kleurrijke serie, met de bedoeling om een wat rauwere sfeer en meer indringende serie neer te zetten met beeldvullende koppen en meer emotie. Zo eentje die we kennen van oudere mensen met 'karakterkoppen', maar dan met dieren. Criterium was ook dat de dieren je echt 'aankijken'. Er zullen ongetwijfeld meer foto's volgen, nu ik weet wat ik wil qua serie e bijpassen foto's kan maken. Maar hieronder de eerste pogingen met foto's uit de oude doos:
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.