EVF
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
EVF
Ik werk met mijn Z8 nooit met het scherm achteraan op de camera, dus altijd op de 'ouderwetse' manier: door de zoeker kijken. Kan ik dat scherm op een eenvoudige manier uitschakelen (en uiteraard ook weer aanzetten indien nodig) om energie te besparen ? Ik heb in het menu de energiebesparing 'uit' staan omdat die vertragend werkt als je snel iets wil vastleggen...Ik vind de zoeker in mijn D 850 toch nog altijd aangenamer en ook sneller 'paraat'. Door die electronische zoeker is er toch altijd wat vertraging bij de eerste opname van een reeks. Als ik alles afzet van energiebesparing en andere stand-by toestanden, denk ik dat mijn batterij daardoor snel zal minderen. Maar misschien zijn mijn instellingen helemaal verkeerd....wie weet raad ? En ja, RTFM heb ik al gedaan... 

- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: EVF
Aan de linkerzijde van wat voorheen het spiegehuis was, zit een knopje waarmee je de voorkeur voor scherm, zoeker of allebei kunt inschakelen. Daarmee zou jou probleem opgelost moeten zijn lijkt mij.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Mooi zo! Daar is een club als deze voor! Overigens kost het lidmaatschap vanaf 1januari aanstaande slechts 35 euro per jaar. Behalve dit forum heb je dan nog veel meer voordelen van onze vereniging.
(En dat is goedkoper dan een nieuwe lensdop….)
(En dat is goedkoper dan een nieuwe lensdop….)
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- gijs sandberg
- Clublid
Re: lensdop
Beste Gert,
Koop jij alleen vergulde exemplaren
?
Overigens heb ik voor een speciale lensdop ook wel eens Euro 50 moeten aftikken.
Groeten, Gijs
Ps ik kan meevoelen met de geachte vraagsteller, er kan gewoon te veel met die nieuwerwetse kameras.
Koop jij alleen vergulde exemplaren

Overigens heb ik voor een speciale lensdop ook wel eens Euro 50 moeten aftikken.
Groeten, Gijs
Ps ik kan meevoelen met de geachte vraagsteller, er kan gewoon te veel met die nieuwerwetse kameras.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Klopt hoor...wie kan het nog behappen al die features....bovendien worden we met zijn allen gedreven naar de digitale manuals, die veel minder handig zijn dan de papieren versies, ook al zijn die de laatste jaren steeds uitgebreider geworden (380 pagina's voor de D850 !). Binnenkort hebben we misschien zo een supersonische bril met ingebouwd display, die bovendien onze gedachten kan lezen en onmiddellijk de juiste pagina projecteert....pfff....Waar is de tijd dat we gewoon fotookes konden 'trekken' ? 

-
- Forumlid
De handleiding van mijn F2AS telde, naar ik meen, 42 blz.
Een beetje camera zit in de buurt van de 1.000.
Een bekend fenomeen is dat handleidingen slecht gelezen worden.
Wat doen we verkeerd?
Een beetje camera zit in de buurt van de 1.000.
Een bekend fenomeen is dat handleidingen slecht gelezen worden.
Wat doen we verkeerd?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik denk dat menigeen beter af zou zijn met een camera met veel minder functies. Probleem is dat iedereen een andere invulling geeft aan gewenste functies. Dus blijven de fabrikanten maar nieuwe functionaliteit toevoegen en het aantal pagina's gebruiksaanwijzing toenemen. Geldt voor heel veel; auto's, computers, tv's, smartphones etc. Alles opdat we maar blijven consumeren.
- Tony D
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
Toch heeft een digitale handleiding het grote voordeel dat je hem op trefwoorden kunt doorzoeken.
Ik heb de pdf van de handleiding van mijn Z6II op mijn telefoon staan, dus ik heb hem altijd bij de hand.
En dan maakt het aantal pagina’s niet zoveel uit.
Ton
Ik heb de pdf van de handleiding van mijn Z6II op mijn telefoon staan, dus ik heb hem altijd bij de hand.
En dan maakt het aantal pagina’s niet zoveel uit.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Helemaal gelijk Ton maar in de praktijk blijkt dat gericht zoeken op trefwoorden met Google of op papier voor menigeen een onoverkomelijke hindernis is. Gelukkig hebben we dan dit forum waar men vragen kan stellen en bijna altijd het antwoord aangereikt krijgt.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
En je kan er voor of tegen zijn, maar copilot, chatgpt, ... geven heel snel een heel bruikbaar antwoord dankzij al die online manuals waar zij hun gegevens uithalen.
- gijs sandberg
- Clublid
Re: snel heel bruikbaar
Freddy,
Dat kan wellicht zo zijn voor eenvoudige vragen en simpele handleidingen...
Maar subtiele vragen over complexe apparaten vergen toch echte kenners met hands-on ervaring.
Sterker nog: er zijn soms vragen op dit forum waarop zelfs ik
naar Nikon zelf verwijs.
Groeten, Gijs
Dat kan wellicht zo zijn voor eenvoudige vragen en simpele handleidingen...
Maar subtiele vragen over complexe apparaten vergen toch echte kenners met hands-on ervaring.
Sterker nog: er zijn soms vragen op dit forum waarop zelfs ik

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Het is natuurlijk zo dat mensen die handleidingen maken, verplicht zijn om volledig te zijn. En dan krijg je die toestanden. Maar soms heb ik de indruk dat die nooit zelf een foto gemaakt hebben. En ja, iedereen geeft zijn eigen invulling aan al die mogelijkheden, maar ze zouden bv. de eerste -pakweg 50- pagina's kunnen besteden aan een 'beknopte' handleiding die vertrekt vanuit een praktijk-visie, en niet vanuit de schrik om onvolledig te zijn. De volledigheid kunnen ze dan uitsmeren over de volgende 950 pagina's....En ze kunnen zich hierbij laten helpen door mensen die fotografie als hobby beoefenen en hun 'volgende' camera willen aanschaffen, met nieuwe of andere instellingen of features. Maar ja, plannen voor nieuwe wegen of fietspaden of rotondes worden ook in Den Haag of in Brussel gemaakt hé, op burelen, door slimme mensen die misschien zelf niet eens een fiets hebben....