Bedankt Patrick.
@ Henkk. Bij de aanschaf van mijn Z6 III werd mij destijds de capaciteit 256 GB door de fotozaak geadviseerd. Misschien was dat een verdienmodel. Voor de Z6 III blijkt de grootte inderdaad overdreven. Het lijkt logisch om de 256 GB voor de grotere bestanden op de Z8 te gaan gebruiken en een 128 voor de Z6 III te kopen.
Kaart voor Z6 ii
- Nikkormaat
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Kaart voor Z6 ii
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik koop mijn kaarten zo dat ik hoop dat ze een hele vakantie (tot 3 weken!) mee kunnen. Ik maak wel tussendoor backups op een USB stick en importeer foto's op mijn MacBook Pro. Dat lukt prima met de Z8 en Zf tot nu toe. Met mijn Leica Q3 lukt het me niet met de 128GB SD kaartjes die ik gebruik (die overigens ook in de Zf gebruikt worden). Ik kies voor 18, 36 of 60 megapixel bestanden bij deze camera, maar dan nog loopt het op. De RAW bestanden van de Zf en Z8 zijn veel compacter doordat ze slimmer in elkaar zitten. Een 60 megapixel foto zit vaak rond de 85MB (!!) per stuk. Dat is echt veel, veel groter dan de bestanden van de Z8, ook als je de resoluties van beide camera's in beschouwing neemt.
- henkk
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De D850 zit ook rond de 55-60 Mb per foto maar die heeft niet de nieuwe compressietechniek. De Zf bestanden zijn minder dan 20 Mb (maar ook minder pixels).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Die van de Z8 rond de 35MB per stuk. Dus met 45 megapixels levert de Z8 bestanden die een stuk minder dan de helft van het formaat van de 60 megapixel bestanden van Q3 zijn. Die compressie werkt dus geweldig goed. Zoals ik in een ander draadje al aan gegeven heb voelen de Z8 bestanden wel zwaarder aan dan die van de Q3. Je computer heeft er gewoon wat meer werk aan.