Ervaringen met Complete Guide to the Nikon Z8 Book

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II,III),Z8 & Z9
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ervaringen met Complete Guide to the Nikon Z8 Book

Bericht door Nikkormaat » za nov 15 2025 12:27 am

Ik wil mij graag verdiepen in het gebruik van mijn Z8.
Het naslagwerk vind ik niet praktisch voor dagelijks gebruik.
Wie heeft ervaring met dit boek of heeft een aanrader van een andere schrijver
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Ervaringen met Complete Guide to the Nikon Z8 Book

Bericht door Patrick » za nov 15 2025 12:51 am

Waarom download je de handleiding niet gewoon op je telefoon? Kan je altijd iets opzoeken.

Persoonlijk ontdek ik nieuwe camera's liever gewoon op de bank. De meeste zaken zijn prima te achterhalen/snappen zonder handleiding.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » za nov 15 2025 1:04 am

Ik heb het naslagwerk op mijn laptop. Er staat in wat je waarvoor kunt gebruiken, maar vind het voor situaties in het dagelijks gebruik van de camera niet gebruiksvriendelijk
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » za nov 15 2025 8:06 am

Ik heb het engelstalige boek van Divid Busch gekocht: Nikon Z9/Z8 Guide to digital still photography; uitgegeven bij Rockynook, ISBN 9 798888 141366.
Daar heb ik veel profijt van. Beter en duidelijker dan de handleiding met voorbeelden en schermprints van het menu.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » za nov 15 2025 9:42 am

Dank je Gert een uitgave in papier vind ik prettiger dan een pdf. Maar mist helaas het voordeel van pdf dat je daar updates van kan krijgen na verandering van de firmware.

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Martin » za nov 15 2025 5:30 pm

The Complete Guide van Thom Hogan is het beste en meest uitgebreide book over de Z8 dat er bestaat.
In 1300(!) pagina's wordt werkelijk alles over de camera tot in in het kleinste detail uitgelegd.
Ik koop al jarenlang de Nikon camera guides van hem (D800,D850,Z6, Z8, Z9) en kan dit boek zonder meer aanbevelen.
Een groot voordeel is ook dat je tot in lengte van jaren steeds weer zonder kosten een link naar een compleet nieuwe versie van de guide krijgt als er grote firmware updates geweest zijn. Dus niet een aanhangsel aan het originele boek met vermelding van de wijzigingen, maar echt een nieuwe versie. Het kan soms even duren, hij verzamelt meestal een paar kleinere updates, maar ze komen wel
Voor 50 dollar krijg je veel waar voor je geld!
Martin

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » za nov 15 2025 5:47 pm

Dank je Martin. Die updates klinken inderdaad erg aantrekkelijk. Ik ga beginnen met de papieren versie van David Busch. Rustig lezen zonder beeldscherm. Zodra blijkt dat er zaken ontbreken, schaf ik die van Thom Hogan ernaast aan.

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II,III), Z7(II),Z8 & Z9”