Sinds een week of twee heb ik Photolab 9. Ik werkte al jaren met PL3, maar na aanschaf van de Z5ii tervanging van de D750 moest ik naar een nieuwere versie. Een maand lang versie 8 in trail gebruikt om mijn vakantiefoto's te bewerken, maar na uitkomen van PL9 de knoop doorgehakt.
Op mijn 10 jaar oude Intel i7 liepen PL3 en PL8 als een zonnetje. Maar PL9 is een drama. Een bewerkte foto exporteren naar JPG duurt 1,5-2 minuten. Dat was voorheen gemiddeld 20 sec.
Op internet wordt er veel over geklaagd en vooral gewezen naar de AI functies, maar ik heb de ingebouwde AI functie nog niet gebruikt. Ook uitgebreide ruisonderdrukking heb ik nog niet gebruikt.
Ik was al wel van plan om voor een nieuwe PC te gaan, maar deze overgang is extreem. Overigens lijken deze of vergelijkbare problemen ook op een Mac op te treden.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Iemand ervaringen?
Het DxO forum is vooralsnog niet scheutig met oplossingen.
DxO Photolab 9 - traag
- JerryBig
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
DxO Photolab 9 - traag
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- ReneG
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: DxO Photolab 9 - traag
Heb het programma zelf niet, maar dit misschien?
https://lenscraft.co.uk/photography-blo ... e-problem/
PS: Overigens is het geen goed moment om nu een nieuw systeem te kopen, de RAM prijzen zijn de afgelopen maanden meer dan verdrievoudigd (ik betaalde eind juni 180 euro voor 64GB RAM) en nu betaal ik voor hetzelfde ~600 euro... en de GPU prijzen zijn ook nog niet echt gezakt. Het gaat waarschijnlijk minstens 1,5 jaar duren voor de prijzen weer zakken, en dit is ook aan AI te danken.
https://lenscraft.co.uk/photography-blo ... e-problem/
PS: Overigens is het geen goed moment om nu een nieuw systeem te kopen, de RAM prijzen zijn de afgelopen maanden meer dan verdrievoudigd (ik betaalde eind juni 180 euro voor 64GB RAM) en nu betaal ik voor hetzelfde ~600 euro... en de GPU prijzen zijn ook nog niet echt gezakt. Het gaat waarschijnlijk minstens 1,5 jaar duren voor de prijzen weer zakken, en dit is ook aan AI te danken.
Spul waarmee je foto's maakt...
- JerryBig
- Clublid

@ReneG : heb het aangepast, maar ik heb niet het idee dat het nu beter gaat. Wat mij overigens opviel toen ik PL9 Recommended system configuration vergeleek met die van PL8, dat die aanzienlijk zwaarder is geworden.
Van een Intel Core met 8 cores naar een Intel Core Ultra 7 165H met 8 cores. Ook RAM is verhoogd van 16 naar 32 GB. Dat is een flinke stap omhoog. Ik vrees dat dit met de nu aanwezige AI mask te maken heeft. Maar daar steekt mijn Intel Core i7 4790K met 16 GB van zo'n 10 jaar geleden wel een beetje schraal bij af.
Had ik maar de PL8 aangeschaft een paar maanden terug. Maar ik dacht even PL9 af te wachten, want een versie verder gaat weer wat langer mee. Ik vrees dat ik nu een uit de kluiten gewassen PC daarvoor nodig heb.
Van een Intel Core met 8 cores naar een Intel Core Ultra 7 165H met 8 cores. Ook RAM is verhoogd van 16 naar 32 GB. Dat is een flinke stap omhoog. Ik vrees dat dit met de nu aanwezige AI mask te maken heeft. Maar daar steekt mijn Intel Core i7 4790K met 16 GB van zo'n 10 jaar geleden wel een beetje schraal bij af.
Had ik maar de PL8 aangeschaft een paar maanden terug. Maar ik dacht even PL9 af te wachten, want een versie verder gaat weer wat langer mee. Ik vrees dat ik nu een uit de kluiten gewassen PC daarvoor nodig heb.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- Ronald53
- Clublid

- Contacteer:
Ik heb even gekeken. Bij mij staan de vinkjes er gewoon, alleen heb ik ingesteld dat ik alleen optische correcties wil. Er staan geen DOP bestanden in de mappen die ik ooit heb geopend, tenzij ik bij een foto tot bewerking ben overgegaan. Ik gebruik PL nu al een behoorlijk aantal jaren, en in het begin gebruikte ik de default instellingen, die naar ik meen verder gaan dan de optische correcties. Nooit gezien dat er zoiets gebeurde als hetgeen in de link beschreven wordt.ReneG schreef: zo dec 07 2025 7:23 pm Heb het programma zelf niet, maar dit misschien?https://lenscraft.co.uk/photography-blo ... e-problem/ .... knip ....
Ik gebruik overigens ook PL9, en aanvankelijk liep dat pakket niet goed. Inmiddels is er het e.e.a. verbeterd door updates, en gaan de nieuwe (AI) functies veel beter en ik ben er blij mee. Maar naar mijn indruk is PL9 idd trager dan PL8. Ik hoop dat er nog verbetering komt in volgende updates. Ik werk trouwens wel op systemen met 11th gen i7 (bureau PC) en Ultra 9 185H (laptop), beide met 32GB RAM, en Geforce RTX 4060. Da's nog niet super, maar wel goed werkbaar.
Ik fotografeer, dus ik ben.
-
adri
- Clublid

bij mij liep pl 9 niet lekker ben terug gegaan naar pl 8.3 dit is de laatste zonder problemen deze loopt snel pl 8.10 was ook niet goed bij mij. de download is ook veel kleiner 350 Mb vs 960 Mb
ik 12gb ram en video kaart met 4gb ram maar luninar neo met veel al func. loopt wel goed blijkbaar beter gemaakt
ik denk dat het komt door video kaart het advies wat ik gelezen heb opwaarderen naar 8Gb
ik 12gb ram en video kaart met 4gb ram maar luninar neo met veel al func. loopt wel goed blijkbaar beter gemaakt
ik denk dat het komt door video kaart het advies wat ik gelezen heb opwaarderen naar 8Gb
- Odin
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het is ook vaak beter om eerst de nieuwe versie uit te proberen. Voordat men het aanschaft. Dit geld ook voor grote updates.