Wie gebruikt de camera om videos mee te maken?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Video met mijn Nikon camera?

Videos maken met de camera? Kan dat dan? Nooit geweten...!
0
Geen stemmen
Weet dat het kan, maar gebruik ik nooit.
22
47%
Een paar keer geprobeerd, maar heeft niet mijn interesse
13
28%
Doe ik zo nu en dan, voor speciale gelegenheden
8
17%
Maak regelmatig een video met mijn camera
3
6%
Om en om, foto en video
0
Geen stemmen
Maak meer videos dan fotos
1
2%
Fotos maken met de camera? Kan dat dan? Nooit geweten!
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 47

Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Wie gebruikt de camera om videos mee te maken?

Bericht door Thymen » do jan 29 2026 8:28 pm

Al jaren kunnen er naast fotos ook videos met de Nikon (en andere moderne) cameras gemaakt worden. Telkens wordt bij de introductie van een nieuw model daar stevig de aandacht op gericht. Maar.... wordt deze optie wel veel gebruikt door de leden van de NCN hier? Ben een beetje benieuwd, vandaar deze peiling
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Wie gebruikt de camera om videos mee te maken?

Bericht door MarcoEos70D » do jan 29 2026 9:36 pm

Ik doe het regelmatig. Meestal als ik een vogel fotografeer, probeer ik ‘m ook te filmen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » do jan 29 2026 10:07 pm

Ja laatst nog de J5, op 1 statiefpoot als een soort selfie stick, voor een vlog.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » do jan 29 2026 10:15 pm

Leuke poll Thymen, vooral de eerste en laatste optie
Ik ben nog zoveel aan het leren en experimenteren qua fotografie dat ik (voorlopig) niet aan filmen toe kom.

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » do jan 29 2026 10:33 pm

Ik gebruik de Z9 regelmatig om te filmen omdat ik bepaalde dingen liever met bewegend beeld vastleg dan met een still. Ik fotografeer eigenlijk voornamelijk herinneringen (voor later). Beelden van m'n kleinkinderen vastleggen is soms veel leuker op film, met geluid, dan in een foto. Ik film sinds 1982, toen onze oudste zoon geboren werd. Ik merk nu dat foto's uit die tijd leuk zijn, maar beelden met geluid veel meer herinneringen terughalen, niet alleen voor mezelf maar ook voor anderen. Onlangs werd m'n oudste kleindochter 9 en toen hebben we 't filmpje van haar vader's negende verjaardag zitten bekijken. Zooo leuk!
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Tony D
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Wie gebruikt de camera om videos mee te maken

Bericht door Tony D » vr jan 30 2026 12:14 am

Ik heb vroeger (1982-1990) bij mijn eigen kinderen super8 smalfilmpjes gemaakt (geen video-8 maar nog echt op celluloid), zonder geluid want dat was te duur. Toen mijn jongste zoon in 2002 18 werd hebben we die filmpjes met de oude projector nog eens teruggekeken.
Daarna alles over laten zetten op DVD, voor vrij veel geld: totaal 3 uur film voor 400 euro.
Ook altijd fotoboeken gemaakt, tot 2006 alles met analoge afdrukken ingeplakt, vanaf dat jaar steeds digitaal jaarboeken gemaakt.
Ik merk dat we de dvd’s bijna nooit terug kijken, terwijl ik wel regelmatig even een fotoboek pak als ik iets wil terugzoeken of gewoon voor de leuk.
Van mij mogen ze dat hele videogebeuren er dus afhalen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » vr jan 30 2026 8:29 am

Ik heb al mijn VHS en MiniDV tapes indertijd omgezet naar digitale videobestanden. Heidens karwei. Tijdens het overzetten alles bekeken - daarna niet weer. Heb ze wel ook aan de rest van de familie gegeven - ook één keer bekeken geloof ik.

Video met de camera heb ik geprobeerd, toen de Blauwborstjes (ik bedoel, de vogeltjes dus! :roll: ) net in het voorjaar terug waren, maar het is een vak apart. Vooral het geluid vereist niet alleen de juiste instelling in de camera (gain), maar ook een aparte microfoon met een Dead Cat (ik bedoel, de sok om de microfoon! :wink: ) omdat anders windgeruis alles verknalt. Het beeld dat ik uit mijn Z8 peuter is trouwens prima, zeker na wat editen in Davince Resolve (de gratis versie).

Dit voorjaar als onze gevederde vrienden terug zijn van hun winter-recess in Afrika wil ik het weer een keer proberen.

Ik zie op het forum geregeld fotos geplaatst worden, maar videos (YouTube) ben ik nog niet tegengekomen, vandaar dat ik deze vraag hier stelde.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » vr jan 30 2026 9:34 am

Leuk onderwerp, Thymen. De postings van jou en Tony triggeren bij mij nog een andere gedachte mbt gecombineerde foto en video in 1 apparaat. Ik heb een tijd geleden de dorpsfilm uit 1959 van m'n geboortedorp laten digitaliseren in 4K formaat en als DPX bestanden. Je krijgt dan één "fotobestand" per beeldje. De film (met commentaar uit 1959 van de opdrachtgever voor de film) staat op youtube en met name portretten van wat oudere, bekende dorpelingen, heb ik, na bewerking in Photoshop en Topaz, op Flickr gezet. het fotoalbum op Flickr is inmiddels 172 keer bekeken, de film op youtube 12444 keer. Ik heb veel foto's en filmpjes van de zeezenders als Radio Veronica, Radio Noordzee, Radio Caroline etc op zowel Flickr als youtube staan. Beiden trekken veel bekijks maar omdat de filmpjes op youtube vergezeld gaan van geluid brengen die de herinneringen bij de zeezendersfans van toen veel meer en beter terug.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » vr jan 30 2026 9:49 am

Thymen schreef: vr jan 30 2026 8:29 am Ik zie op het forum geregeld fotos geplaatst worden, maar videos (YouTube) ben ik nog niet tegengekomen, vandaar dat ik deze vraag hier stelde.
Wel grappig: voor mijn gevoel plaats ik regelmatig video's (bij een foto-serie). Maar als ik nu even terugkijk, kan ik maar 6 topics vinden waarin ik dat daadwerkelijk heb gedaan. De realiteit is dus dat ik het grootste deel van mijn filmpjes niet eens plaats.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

p.visker
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door p.visker » vr jan 30 2026 11:55 am

En Emile (Nikon school) heeft hier ook al enkele keren een workshop over gegeven voor de club, maar heb hier inderdaad nooit respons op gezien.
Vriendelijke groet,
P. Visker

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 30 2026 12:33 pm

Filmpjes van olifanten tijdens een safari gemaakt zijn honderden keren bekeken op mijn Flickr. Je moet maar net een onderwerp hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » vr jan 30 2026 12:49 pm

Weet dat het erop zit en paar keer geprobeerd maar geen succes en het boeit me ook niet, heb een camera voor foto's.
Als ik film zou willen maken zou ik wel een filmcamera kopen.

Snap ook niet waarom het idd ook zoveel gepromoot wordt door de fabrikanten, zou liefst eigenlijk ook camera's zien zonder deze functionaliteit, krijg je misschien een goedkopere variant van een high end camera.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » vr jan 30 2026 3:48 pm

De meeste video's dat ik maak is tijdens het mountainbiken en dan gebruik ik een GoPro hero 9.
Nikon D3200 , Nikon D7200, Nikon Z6III, & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro, Z24-70 f/4.0
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » vr jan 30 2026 4:46 pm

SwederD70 schreef: vr jan 30 2026 12:49 pm Snap ook niet waarom het idd ook zoveel gepromoot wordt door de fabrikanten, zou liefst eigenlijk ook camera's zien zonder deze functionaliteit, krijg je misschien een goedkopere variant van een high end camera.
Interessante gedachte. De vraag is wat er aan extra hardware en ontwikkeling nodig is om een DSLR of systeemcamera ook te laten filmen, oftewel: of een camera die dat niet kan daadwerkelijk goedkoper zou zijn.

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » vr jan 30 2026 10:43 pm

Wat ik me afvraag is of het gebruik van de video mogelijkheid misschien ook aan leeftijd gebonden is? En daarmee bedoel ik dat de interesse bij jongeren groter is dan bij ouderen?
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”