Wie gebruikt de camera om videos mee te maken?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Video met mijn Nikon camera?

Videos maken met de camera? Kan dat dan? Nooit geweten...!
0
Geen stemmen
Weet dat het kan, maar gebruik ik nooit.
22
47%
Een paar keer geprobeerd, maar heeft niet mijn interesse
13
28%
Doe ik zo nu en dan, voor speciale gelegenheden
8
17%
Maak regelmatig een video met mijn camera
3
6%
Om en om, foto en video
0
Geen stemmen
Maak meer videos dan fotos
1
2%
Fotos maken met de camera? Kan dat dan? Nooit geweten!
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 47

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Wie gebruikt de camera om videos mee te maken?

Bericht door henkk » ma feb 02 2026 4:19 pm

Klopt, we waren wat off topic. Maar terug op het spoor:

Het is ook zo dat goede video's/films maken best moeilijk is. Ik heb jaren geleden (in de S-VHS tijd) eens een filmcursus gevolgd en je moet dus eigenlijk een draaiboek maken, scenes bedenken met opstellingen en mensen, geluid (tekst en overig). En dan moet je scenes misschien een aantal keren opnemen, in elk geval moet je de scenes monteren, zorgen voor goede overgang etc. Kortom een hoop werk. Destijds twee S-VHS- recorders voor gehad. Nu kan het met bijna elke camera en een (goede) computer.
Gelukkig heb ik ook een hoop huis-tuin-en-keuken video's gemaakt in die tijd, naast schoenendozen vol foto's. Allemaal leuk om eens een keer te bekijken, inmiddels gedigitaliseerd en van DVD al weer naar HD/SSD gekopieerd want DVD's hebben ook niet het eeuwige leven. Regelmatig kopiëren dus op de nieuwste media. Ik zou zeggen: vergeet niet regelmatig video's te maken, voor je 't weet zijn je kinderen groot en ben jij oud. Hoe ouder, des te sneller de tijd gaat.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door LosGoud » ma feb 02 2026 5:34 pm

Karina2 schreef: ma feb 02 2026 4:14 pm
LosGoud schreef:
Ik probeerde juist duidelijk te maken dat het volgens de openingspost om camera's (!) gaat waarmee je kunt fotograferen en filmen. Het type camera (DSLR of spiegelloos of wat dan ook) doet er niet toe. Zolang het maar een camera betreft die beide functies biedt.
Sorry, ik weet dat je het probeert te verduidelijken, maar nu ben ik volledig de draad mbt de scope kwijt. Ik heb hier een aantal videocamera's liggen, die ook foto's maken (zelfs automatisch terwijl ik film). Thymen, hoe was jouw vraag bedoeld? Was die niet specifiek refererend aan Nikon fotocamera's, die ook kunnen filmen? Want zo heb ik de poll ingevuld.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Thymen » ma feb 02 2026 6:29 pm

@LosGoud;

Dit is de NCN, met de eerste N die van Nikon. Maar mijn vraag betreft eigenlijk alle DSLR/Mirrorless cameras die zowel foto alsook video kunen opnemen. Dus bijvoorbeeld de D-series (zoals de D850), de Z-series (zoals Z5/Z6/Z7/Z8/Z9) etc, en vergelijkbare cameras van (kuch) Canon en (hoest) Sony en zo. Dus géén Smartphones, filmcameras die daarnaast een foto kunnen maken en zo.

Zelf heb ik een Z8 (en een Zf), en de video functie daarvan heb ik slecht enkele keren gebruikt. Meer omdat het er op zat en ik het een keer wilde proberen. Videos maken is erg bewerkelijk, meer dan bij fotos, en hoewel programmas als Davinci Resolve een gratis versie aanbieden waar je hele mooie resultaten mee kunt bereiken is de leercurve ervan tamelijk stijl, in mijn beleving. En video editing is niet echt iets waar ik veel plezier aan beleef.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » ma feb 02 2026 7:23 pm

Bedankt voor deze toelichting, Thymen! Het is me nu helemaal duidelijk. Ik heb een D3X en een Z9 en met die laatste in gedachten heb ik de poll ingevuld.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 02 2026 7:45 pm

Ik maak bij bij hoge uitzondering video (wat tecnisch prima lukt, ik heb me er wel in verdiept) maar dan is het meteen een project waarbij ik serieus video's edit. Denk aan een gescripte en ge-edite video voor het huwelijk van een kennis of vriend, van 5-10 minuten. Maar dat doe ik eens in de 3-4 jaar. Zelf maar ik nooit video's (ook niet met de smartphone).

Ik heb welgeteld 1 video gepubliceerd, en dat is dan de minste van het stel omdat die op slechte omstandigheden was gemaakt op 1000mm (betrof een ijsvogeltje op tig meter afstand bij slecht weer). :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”