Welk draagsysteem?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Marceld
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Welk draagsysteem?

Bericht door Marceld » do apr 30 2026 2:36 pm

Heb een D850 met een Nikon AF-S 500mm f/5.6E PF ED VR.

Is het verstandig om deze combinatie met een met een PD draagriem aan de body te dragen of adviseren jullie om deze combinatie te dragen aan de statiefvoet van de lens? Ikzelf neig naar het laatste.

Welk draagsysteem/koppeling aan statiefvoet adviseren jullie hiervoor? Alle info, ervaringen, tips etc. zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!
Nikon D850 • AF-S 14-24 2.8 • AF-S 24-70 2.8 • AF-S 70-200 2.8G ED VR II • Nikon AF-S 500mm f/5.6E PF ED VR • AF-D 50 1.8 • AF-S 20 1.8G ED • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Flickr

w.wind
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Welk draagsysteem?

Bericht door w.wind » do apr 30 2026 3:15 pm

Bij PD kun je het ook combineren
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind

Mooi spul van Nikon

Bas
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Bas » do apr 30 2026 4:16 pm

Hier nog een voorstander van het PD systeem.

Onder de 200-500 heb ik een Sunway PDG-80DR geschroefd om de sling hieraan te koppelen.
Push the envelope. Watch it bend.

NCN album @ NIKON Image Space

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » do apr 30 2026 4:19 pm

Je hebt er een camera van een kilo met een objectief van anderhalve kilo aan hangen. Dat gewicht hangt lekker te bungelen aan je draagriem. Ik zou dat nooit aan de body bevestigen, heb zelf de body + tele altijd aan de statiefgondel hangen.

Bijkomend voor deel is ook dat de camera dan horizontaal (in evenwicht) naast je zij hangt, terwijl de camera als je 'm aan de body vastmaakt met de lens naar beneden hangt. Loopt veel minder prettig en je stoot veel makkelijker tegen iets aan.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do apr 30 2026 5:49 pm

Ik heb die combi (Nou ja D500 en D810 met grip, bijna hetzelfde), de 500 5.6E PF FL en meerdere PD Slides. Ik heb ook de 200-500 die aanzienlijk zwaarder is, en de 70-200 VR II die ook ietsje zwaarder is. Ik gebruik 2 methodes:

Methode 1: PD plate anchor direct op de collar (waarom leg ik later uit) en eentje rechtsboven aan de body. Wat je daarmee voorkomt is dat de camera kan gaan 'bungelen' of 'slingeren', wat ik een groot nadeel vind bij het bevestigen aan enkel de lensvoet. Hij hangt zo ook heel stabiel horizontaal langs je lichaam, niet alleen als je rechtop staat maar ook bijvoorbeeld als je bukt, maar met veel vrijheid om te 'slingeren'. Ander bijkomend voordeel is dat de draagriem dan niet op 1 punt samenkomt maar verder 'open staat', wat het draagcomfort verder vergroot. Zo draag ik overigens ook mijn 200-500. Het grootste gedeelte van het gewicht komt toch op de lens collar of voet terecht, aangezien beide van voren zwaar zijn. Het gewicht op het ophangpunt op de body is aanzienlijk minder.

Speciaal aandachtspunt bij de 500 5.6E PF FL is de standaard lensvoet die heel af en toe wel eens loskomt. Dat lijkt een combinatie te zijn van de schroef van de voet net niet vast genoeg aandraaien en per ongeluk de release aantikken (dus user error), maar het gebeurt vrij makkelijk. Steve Perry heeft daar al meermaals melding van gemaakt. Veel mensen vervangen de voet of laten hem eraf. In mijn geval laat ik die er ook af en heb ik de PD anchor plate direct op de collar van de lens geschroefd, er zit namelijk ook schroefdraad in de collar. Wel met een druppeltje Loctite overigens. Anderen gebruiken een alternatieve voet voor de 500 PF FL, bijv. de Wimberley voet.

Methode 2: Een andere methode met de PD Slides is dat je hem een het linkeroog van de camerabody vastmaakt en aan de onderkant van de body (of in mijn geval aan de RRS L-bracket onder de grip). Die techniek zie je ook in sommige PD filmpjes terug. Dan hangt de lens of loodrecht naar beneden of horizontaal achter je arm (met kleine objectieven, en goed beschermd). Ik doe dat al 15 jaar met de 70-200 (eerst met OpTech riemen, nu met PD Slides) zonder problemen. De meeste fotografen die ik ken dragen hun 70-200 op die manier, of alleen aan de ogen op de camerabody. Verrassend genoeg is de 500 PF FL iets lichter dan de 70-200. Ik heb ook bij Nikon destijds nagevraagd of de lens mount dat kon hebben, hun antwoord was ja waar het de pro bodies betreft, al gaven ze er uiteraard geen garantie op.

Nu ben ik een vrij groot en lang persoon, dus ik ervaar het niet als een probleem om de camera zo ze laten hangen, zo heb ik de minste kans op stoten. Ook niet met de 500 PF FL. Voor kleinere mensen ligt dat misschien anders. Belangrijkste met dit soort lenzen is dat je ze niet in een zwaaiende beweging ergens tegenaan stoot, dan krijg je armwerking. Dat is veel schadelijker voor de lensmount dan een vrij hangende lens. Wel voor de duidelijkheid, dit durf ik aan met lenzen tot 1-1,5 kg. Ik zou dit niet doen met de 200-500 of een nog zwaardere lenzen zoals de lichtsterke tele-primes! Maar die laatsten hebben dan ook twee bevestigingslussen aan de lens zelf, als die erop zitten gebruik je die.

Kort samengevat: Je hebt best wel wat opties en de D850 mount kan best wel wat hebben. Een 500 PF FL is lichter dan een 70-200 VR II die volgens Nikon eraan kan hangen. Waar je vooral op moet letten is dat je niet met zwaaiende bewegingen met de voorkant van de lens hard ergens tegenaan stoot. Dat is veel schadelijker dan wanneer de lens vrij hang of recht van voren wordt aangestoten.
Spul waarmee je foto's maakt...

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » do apr 30 2026 6:01 pm

Bedankt ReneG voor je zeer uitgebreid uitleg en advies. Toevallig kwam ik nog die anchor plate van PD tegen in het doosje van de riem, dus dat kwam mooi uit.Ik ga beide methodes gewoon proberen en kijken welke mij en in welke situatie, het beste bevalt.

Ook de anderen die reageerden: jullie uiteraard ook bedankt!
Nikon D850 • AF-S 14-24 2.8 • AF-S 24-70 2.8 • AF-S 70-200 2.8G ED VR II • Nikon AF-S 500mm f/5.6E PF ED VR • AF-D 50 1.8 • AF-S 20 1.8G ED • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Flickr

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do apr 30 2026 11:33 pm

Nog een laatste tip, hoewel ik loctite heb gebruikt, controleer ik voor elk gebruik of de anchor plate nog goed vastzit (doe ik ook als ik de voet erop heb zitten). Hij kan met het frictie-rubber en de loctite eigenlijk niet loskomen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat het los zat, maar een controle van 2 seconden bij het inpakken kan nooit kwaad. En ik heb meestal ook het juiste inbusje in mijn tas zitten. ;)

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Richard » vr mei 01 2026 9:17 am

Better safe then sorry inderdaad.

Welke Loctite heb je er voor gebruikt? Lijkt me niet de secondelijm.
Met vriendelijke groet,

Richard

Bas
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Bas » vr mei 01 2026 9:51 am

Loctite 243, blauwe Loctite in een rood flesje. Deze voorkomt lostrillen maar is wel weer los te draaien met handgereedschap.
Push the envelope. Watch it bend.

NCN album @ NIKON Image Space

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mei 01 2026 1:29 pm

Richard schreef: vr mei 01 2026 9:17 am Welke Loctite heb je er voor gebruikt? Lijkt me niet de secondelijm.
Zoala Bas zegt, 243. Dat is de 'all-round' blauwe loctite, die krijg je met handgereedschap (zoals een inbussleutel) los zonder overdreven kracht te hoeven zetten. 242 kan ook, die is iets zwakker en speciiek voor schroefdraad, maar alleen als het oppervlak helemaal schoon is en mits deze niet in contact komt met olie. Als er vuil bij komt is 243 'beter'. Ik gebruik 243 vaak in de handboogsport.

Vooral niet teveel gebruiken, ik doe meestal 1 klein druppeltje aan twee kanten van de schroefdraad. Kijk uit dat je er niet mee knoeit of het op je kleren krijgt, al is het met aceton wel te verwijderen.

(PS: Als men blauwe Loctite zegt bedoelt men meestal 243. Er zijn meerdere 'blauwe' loctites, maar er zijn soorten, zoals paar roodkleurige (zoals 271) die je alleen maar los krijgt door tot 270 graden te verhitten. Die moet je dus niet hebben. Om het makkelijk te maken komen de meeste loctite's in een rood flesje, ook de blauwe... :crazy: .)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”