Namibië: Damaraland en Kaokoland

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlexB
Forumlid
Forumlid
Berichten: 43
Lid geworden op: wo sep 18 2013 6:53 pm
Foto's bewerken toestaan: Ja

Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door AlexB » zo jun 14 2026 5:57 pm

Damaraland en Kaokoland liggen in het noorden van Namibië, met Kaokoland grenzend aan Angola. Damaraland is wat bekender, met name door bijvoorbeeld de Brandberg en de kust. Kaokoland is vrij onbekend, zeer dunbevolkt en met niet bepaald westerse standaard aan infrastructuur. Waarom zou je er naar toe gaan? Diversiteit aan landschappen, een beetje de dieren en vooral de vrijheid van geen mensen om je heen. Moet je wel van houden natuurlijk.

Hoe reis je: 4x4 is absoluut vereist. Wegen zijn niet geasfalteerd en worden vrijwel niet onderhouden. Hoewel je hele stukken prima gravel hebt, kom je ook weggespoelde stukken tegen en met name op de minder bereden routes is het af en toe niet eenvoudig de juiste weg te vinden. De mooiste routes lopen door zg. concessie gebieden. Soms moet je daarvoor betalen, meestal niet. Al je al iets moet betalen is het met 10 euro oid wel gedaan. Belangrijk is in de gaten te houden waar je kan tanken, waar je nog voedsel kan kopen en water in slaan.

Waar verblijf je? Wij reserveren de eerste en laatste dag van een vakantie een campsite. De rest zien we wel. Meestal wild kamperen. Tentje op het dak en voldoende water mee voor een jungle douche. Het is zo eenvoudig als aan het eind van de dag een mooie plek opzoeken en je tent opzetten.

Wat is te zien en beleven? Vooral mooie natuur: landschappen, rivieren, dieren. Semi-woestijngebied met veel bergen en dalen. Regenseizoen is ongeveer van januari tot eind maart. Als er al regen valt. 2025 en 26 waren heel goede jaren, maar de 12 jaren daarvoor waren dramatisch slecht. Als er regen valt zijn het vaak korte maar heel zware buien, waardoor rivieren plotseling gaan stromen (flash floods) en wegen onbegaanbaar kunnen worden. Wij hadden in April wat onweerbuien, maar niets dramatisch. Voordeel is dat de natuur volop in bloei is. Nadeel is dat de tracks die door rivierbeddingen lopen soms nog niet helemaal te rijden zijn.

Wat dieren betreft is zijn vooral de woestijn leeuwen en olifanten bekend. Maar je ziet ook giraffen, struisvogels en springbokken. Maar voor dieren kan je beter naar de Okavango Delta of naar Etosha gaan. De dieren volgen veelal de riverbeddingen omdat daar nog iets te eten valt.

En de kust? Ik denk dat de naam al voldoende zegt: Skeleton Coast. Leuk als je van vissen houdt, maar dan heb je het ook wel gehad. Niet bepaald uitnodigend en meestal heel erg grijs. Een lichtpuntje: Cape Cross, met een van de grootste zeehonden kolonies ter wereld. Werkelijk duizenden zeehonden. Op aanraak afstand. Het stinkt er wel een beetje :D

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Er zijn een aantal passen in dit gebied die je echt niet wilt rijden. Zo heb je Divorce Pass, Fearless en van Zijl. Met name van Zijl staat bij veel zuidafrikanen op de bucket list. Alleen willen wij graag de huurauto heel houden. Dit is een foto van de Joubert Pass, die we heel naïef gereden hebben omdat er meestal niets aan de hand is. Bleek dat door zware regenval in 2025 er nogal wat schade was, wat het nogal avontuurlijk maakte. Probleem is dat als je er eenmaal aan begonnen bent, je niet meer terug kan.

Afbeelding
Woestijnolifanten in de Hoanib rivier.

Afbeelding
Rooidrum. Eens door de settlers als orientatiepunt neegezet. Zo heb je ook Blaudrum, Witdrum etc. Probleem was dat de oorspronkelijke bevolking die vaten meenamen om water in op te slaan. Vandaar de kogelgaten, om het oninteressant te maken om ze mee te nemen

Afbeelding
Een van de 30-40 lone men of Kaokoland. Door een onbekende kunstenaar gemaakte beelden die her en der neergezet zijn. Elk beeld heeft een nummer en een korte beschrijving. Deze: nummer 39 "Help, Lost"

Op youtube.com/@lookingforcatsinafrica staan filmpjes van wat verschillende tracks. Geeft een beeld van de omstandigheden.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Berichten: 2369
Lid geworden op: di okt 11 2016 1:19 pm
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door Karina2 » zo jun 14 2026 7:02 pm

Interessant verhaal met dito foto's. Voor mij helemaal nieuw, dank voor het delen.

Gebruikersavatar
henkk
Clublid
Clublid
Berichten: 5617
Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door henkk » zo jun 14 2026 8:17 pm

Prachtige beelden van een mooi landschap. En avontuurlijk daar te reizen! Ja, Van Zyl's Pass .... gaat 'm voor ons niet meer worden. Maar op youtube natuurlijk div. films van te vinden.
De woestijnolifanten zijn een slag apart, er wordt hier en daar ook wel voor ze gezorgd.
Onderweg zul je ook Himba's zijn tegengekomen. Wij waren ooit ook in (noord-) Damaraland en in dorpjes en op georganiseerd bezoek kwamen we ze tegen. Heb je nog contacten met hen kunnen leggen?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan24
Forumlid
Forumlid
Berichten: 2260
Lid geworden op: vr apr 27 2012 12:09 pm
Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door jan24 » zo jun 14 2026 9:11 pm

Mooi verhaal, mooie foto's.
Kortom: indrukwekkend. Dank voor het delen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Gebruikersavatar
AlexB
Forumlid
Forumlid
Berichten: 43
Lid geworden op: wo sep 18 2013 6:53 pm
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door AlexB » ma jun 15 2026 7:42 am

@Henkk, eigenlijk heel weinig Himba gezien. We hebben voornamelijk tracks door concessies gereden en niet de doorgaande wegen en dan kom je ook geen dorpen of hutjes tegen. En van Zyl's pas heeft de naam en is daarom ook nogal bekend, maar er zijn voldoende andere gelegenheden om je banden of je hele onderstel kapot te rijden. Wij mijden ze als de pest. We gaan ook niet voor het 4x4 "avontuur". Dat hoort er nou eenmaal bij, maar het wat anders om de grenzen op te zoeken.

RVK
Clublid
Clublid
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma mar 20 2006 2:43 pm
Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door RVK » ma jun 15 2026 9:28 am

Heel herkenbaar, wij waren er in 2009/10, met verbazing staan kijken naar mensen die op de weg naar Epupafalls dijkjes bouwden in een gort droog landschap, bij navraag jaar daarvoor waren er mensen verdronken. Ook gekeken naar Van Zijl pas maar na wat Youtube filmpjes direct geschrapt.

Mooie foto's

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Berichten: 1258
Lid geworden op: vr jul 24 2020 3:13 pm
Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door Gemmageluk60 » ma jun 15 2026 10:08 am

Wat een avontuur. Naast je herinneringen heb je er ook hele mooie foto's aan overgehouden! Wat zijn dat voor een bloemetjes, die gele lijken wel Potentilla?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Gebruikersavatar
AlexB
Forumlid
Forumlid
Berichten: 43
Lid geworden op: wo sep 18 2013 6:53 pm
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door AlexB » di jun 16 2026 6:19 pm

Ik heb geen idee wat voor een bloemen dat zijn, maar Gemini wel. Via een image search: devil's thorn of puncture vine (trebulus terrestris). Puncture vine omdat de zaden blijkbaar zeer harde doornen hebben die banden lek kunnen prikken. Zou je niet zeggen als je die bloemen ziet.

Voor de liefhebber van passen een filmpje van de Joubert pas, waar we zonder te beseffen hoe slecht die track was op terecht kwamen. Vanaf 2:30


youtu.be/-k72h_Ltmug

Gebruikersavatar
henkk
Clublid
Clublid
Berichten: 5617
Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door henkk » di jun 16 2026 10:06 pm

Weinig verkeer!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Berichten: 2369
Lid geworden op: di okt 11 2016 1:19 pm
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Namibië: Damaraland en Kaokoland

Bericht door Karina2 » di jun 16 2026 10:08 pm

Indrukwekkend en inderdaad een kwestie van zoek de weg c.q. je weg. Het zal zondermeer een enerverende reis zijn geweest en je bent een aantal bijzondere ervaringen rijker geworden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”