Maan niet scherp te krijgen

Plaats reactie
Erjebe
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Maan niet scherp te krijgen

Bericht door Erjebe » di jun 23 2026 11:12 pm

Ik wil heel graag de maan fotograferen. Ik ben nu met vakantie in zuid-Frankrijk en de locatie is daarvoor ideaal.
Echter, ik krijg de maan niet scherp in beeld, ook niet in mijn live viewer.  Sterrenfoto's lijken wel te lukken maar de maan niet.

Zowel met mijn Tonika 11-24 als Tamron 70-300 kan ik de maan niet scherp krijgen in de liveviewer van mijn Nikon D5300, het blijft een wazig iets.  Kraters of zeeen zijn niet te zien. En als mijn Kenko extenders er tussen zet ook geen resultaat. Ik draai mijn lenzen tot maximaal op oneindig (het liggende 8'tje) of soms er net voor maar geen resultaat. Ik kan niet verder draaien, maar heb het idee dat als ik even door zou kunnen draaien dat het schermp wordt. Ik heb al diverse websites geraadpleegd en daarvan de instellingen/tips opgevolgd maar niks helpt. Naar diverse website kan ik niet reagere, vandaar dat ik het nu hier probeer.

Instellingen D5300:
* M stand
* f6 tot f11
* 2" tot 1/250
*  ISO vanaf 100 tot 1000 
* spotmeting
* wb op automatisch
* groot manfrotto statief
* afatandsbediening
*  lenzen manueel: Op mijn Tonika SDU 11-16 F2.8 DX II als op mijn DI Tamron AF 70-300 1:4-5.6 mm tele-macro (1:2) heb ik geen handmatige vibratie stabilisatie.

Iemand een idee wat er mis gaat?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Maan niet scherp te krijgen

Bericht door ReneG » wo jun 24 2026 12:17 am

Je wilt sowieso een telelens gebruiken, meer mm. is beter voor detail in dit geval. Werken vanaf statief of een ander stabiel platform is een must. Verder hoeft het diafragma niet heel erg klein te zijn, scherptediepte is het probleem niet. Wel zou ik als sluitertijd minstens 1/200e nemen (of sneller) want de maan beweegt t.o.v. de aarde. Dus je ISO zal omhoog moeten, maar dat is echt niet zo'n probleem. Bij een langere sluitertijd krijg je dus beweging, oftewel onscherpte.

Verder is scherpstellen op basis van contrast midden op de maan best lastig; Liveview is daar ook geen held in op DSLR's. Probeer eens om autofocus te gebruiken (bij een DSLR bij voorkeur via het oculair) om scherp te stellen op de RAND van de maan, daar is veel contrast. Zodra dat is gelukt autofocus uitschakelen, zoals gezegd de afstand en scherptediepte is niet het probleem.

Verder weet ik niet wat je in deze bedoelt met extenders, maar je bedoelt neem ik aan tussenringen zonder glas? Die moet je zeker NIET gebruiken, die zijn voor macro, zo raak je de mogelijkheid kwijt om scherp te stellen op oneindig (Dat is mogelijk je probleem). Een teleconverter (met glas erin) kan in theorie wel werken, maar past volgens mij niet op een tamron 70-300.

Oftewel, 70-300 erop zonder tussenringen, op statief, scherpstellen (bij voorkeur via oculair) op de rand van de maan. Vervolgens beginnen op ISO800, f/8, minstens 1/200e sluitertijd of sneller. Al doe ik dat zelf dan wel met 750mm equivalent. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

martinh123
Forumlid
Forumlid

Bericht door martinh123 » vr jun 26 2026 8:11 am

Als je een filter op de lens hebt zitten haal die er maar eens af.
Vooral de goedkopere filters voor lens bescherming maken opnamen niet scherper maar onscherper.
Ook de lens bestuderen met welke diafragma je scherpe beelden krijgt.
Sommige lenzen met verkeerde diafragma gaat de scherpte achteruit.

jan24
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jan24 » vr jun 26 2026 9:38 am

Wat ReneG al meldde, de maan beweegt, daar zal de onscherpte in kunnen zitten bij het bekijken van de beelden achteraf.

Gebruik je een statief, dan zou je met LV ook met het + toetsje verder kunnen inzoomen en daarop scherpstellen. De methode die ook wel bij macrofotografie wordt toegepast, althans ik doe het wel zo. Heeft geen invloed op het totaalbeeld wat je hebt gekaderd.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » vr jun 26 2026 9:59 am

jan24 schreef: vr jun 26 2026 9:38 am Wat ReneG al meldde, de maan beweegt, daar zal de onscherpte in kunnen zitten bij het bekijken van de beelden achteraf.
Klopt. Als je de camera op statief hebt staan en middels live-view 5 of 10 keer inzoomt, dan ben je verbaasd over hoe snel de maan over je scherm kruipt... lange sluitertijden zorgen dus inderdaad al snel voor onscherpte inderdaad.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » za jun 27 2026 8:40 am

Groet,
Bert

Plaats reactie

Terug naar “Avond- en nachtfotografie”