Nikon Z 28-400mm f_4.0-8.0 VR + Teleconverter
-
zzslaapjes
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikon Z 28-400mm f_4.0-8.0 VR + Teleconverter
Hoi,
Ik heb de Nikon Z 28-400mm f_4.0-8.0 VR lens pas gekocht voor de Z6III en ik kom tot de conclusie dat bij vogelfotografie ik net wat tele te kort kom.
Ik dacht dit te kunnen oplossen door 'n teleconverter TC-2.0 aan te schaffen . Helaas kwam ik bedrogen uit want deze kan niet toegepast worden voor deze lens.
Zijn er wellicht andere oplossingen ? en dan bedoel ik natuurlijk niet, een nwe lens, maar iets simpelere "goedkopere" oplossing ?
Al vast dank voor het meedenken.
Ik heb de Nikon Z 28-400mm f_4.0-8.0 VR lens pas gekocht voor de Z6III en ik kom tot de conclusie dat bij vogelfotografie ik net wat tele te kort kom.
Ik dacht dit te kunnen oplossen door 'n teleconverter TC-2.0 aan te schaffen . Helaas kwam ik bedrogen uit want deze kan niet toegepast worden voor deze lens.
Zijn er wellicht andere oplossingen ? en dan bedoel ik natuurlijk niet, een nwe lens, maar iets simpelere "goedkopere" oplossing ?
Al vast dank voor het meedenken.
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon Z 28-400mm f_4.0-8.0 VR + Teleconverter
Beste Z,
Wat dacht je van inzoomen met de voeten ?
Groeten, Gijs
Wat dacht je van inzoomen met de voeten ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- hwaarsing
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
Ik heb zelf geen z6iii maar het is toch een full frame camera dus volgens mij kan je ook de crop mode (DX) aanzetten dat geeft een1.5x dus wordt je 400 een 600 mm. Natuurlijk gaat dat wel ten koste van het fullframe principe. Maar in de gevallen dat je toch meer zoom nodig hebt zou dat een oplossing kunnen zijn.
Ikzelf doe dat heel af en toe ook met mijn Z8
Ikzelf doe dat heel af en toe ook met mijn Z8
Nikon Z8
En diverse soorten glas van Nikkor Z
Vorige camera’s D850/D500/D5500/D3200/D50
En diverse soorten glas van Nikkor Z
Vorige camera’s D850/D500/D5500/D3200/D50
- ReneG
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Om eerlijk te zijn, nee er is niet echt een goede oplossing dan een andere lens.
400mm is meestal net-aan goed genoeg voor grote vogels, maar voor de kleintjes is 500mm of meer toch wel aan te raden. Geen enkele TC gaat op deze lens passen, het achterlenselement steekt te ver uit.. Bovendien gaat de AF ook een probleem worden, deze lens is al f/8 op 400mm. En bij de Z6 III houdt het rond f/11 wel zo'n beetje op qua autofocus, dus een TC wordt sowieso een ding zelfs al zou dit passen. Crop modus voegt m.i. ook niets toe, dan kun je net zo goed achteraf croppen en dat betekent dat je weinig pixels overhoudt. 'Zoomen met de voeten' is overigens meestal ook geen optie, zeker niet bij watervogels op een plas, bij slecht of ontoegankelijk/verboden terrein waar je niet van de paden mag, of als je vastzit in een schuilhut. Dat laatste is m.i. de enige echte optie die je nog hebt, als je in een schuilhut kunt gaan zitten waar de vogels voldoende dichtbij komen.
Maar als je het over vogels hebt zou ik toch gaan uitkijken naar een andere lens, al dan niet 2e hands.
400mm is meestal net-aan goed genoeg voor grote vogels, maar voor de kleintjes is 500mm of meer toch wel aan te raden. Geen enkele TC gaat op deze lens passen, het achterlenselement steekt te ver uit.. Bovendien gaat de AF ook een probleem worden, deze lens is al f/8 op 400mm. En bij de Z6 III houdt het rond f/11 wel zo'n beetje op qua autofocus, dus een TC wordt sowieso een ding zelfs al zou dit passen. Crop modus voegt m.i. ook niets toe, dan kun je net zo goed achteraf croppen en dat betekent dat je weinig pixels overhoudt. 'Zoomen met de voeten' is overigens meestal ook geen optie, zeker niet bij watervogels op een plas, bij slecht of ontoegankelijk/verboden terrein waar je niet van de paden mag, of als je vastzit in een schuilhut. Dat laatste is m.i. de enige echte optie die je nog hebt, als je in een schuilhut kunt gaan zitten waar de vogels voldoende dichtbij komen.
Maar als je het over vogels hebt zou ik toch gaan uitkijken naar een andere lens, al dan niet 2e hands.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Nikkormaat
- Clublid

Zelfs voor mijn Z8, Z180-600 en Z TC1,4 (840mm) en croppen zit het kleine grut vaak te ver weg. Als ze verder zitten dan 15 meter probeer ik het onderhand niet eens meer
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op ma jun 22 2026 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
-
Willem Focus
- Clublid

- Ervaringsniveau: **
Helaas is er, behalve dan het zoomen met je voeten en een schuilhut zoals eerder al gemeld, geen budget oplossing voor je probleem.
Ook met mijn Z8 en Z400 F4.5 + TC1.4 (560mm dus) loop ik tegen dezelfde problemen aan. En dat setje was ook niet heel goedkoop.
Groet……Willem.
Ook met mijn Z8 en Z400 F4.5 + TC1.4 (560mm dus) loop ik tegen dezelfde problemen aan. En dat setje was ook niet heel goedkoop.
Groet……Willem.
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.
- Thymen
- Clublid

Klopt; bij vogels ter grootte van een duif en meer kan de afstand wat groter zijn, bij (vluchtgrage) vogeltjes ter grootte van een mus moet je geluk hebben dat je én vrij zicht hebt op het beestje, én dichtbij genoeg bent. Vogel-fotografie betekent vaak stil blijven staan en ze naar je toe laten komen. Helaas mag je in Nederland niet van het pad af, en als je een kwartier doodstil bent blijven staan wachten is er nét op het cruciale moment wel een fietser of wandelaar met een hond die roet in het eten gooit.Nikkormaat schreef: ma jun 22 2026 7:52 pmZelfs voor mijn Z8, Z180-600 en Z TC1,4 (840mm) en croppen zit het kleine grut vaak te ver weg. Als ze verder zitten dan 15 meter probeer ik het onderhand niet eens meer
Maar, soms heb je mazzel, en dat kun je vergroten door er heel vaak op uit te gaan.....

... alleen Roodborstjes laten zich zonder problemen fotograferen, die zijn rete-arrogant en trekken zich nergens wat van aan...

Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
- Nikkormaat
- Clublid

Erg herkenbaar dat er op het cruciale moment voorbijgangers de rust verstoren en de vogels op de vlucht gaan. Daardoor nog nooit een blauwborst kunnen schieten
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
-
martinh123
- Forumlid

Thymen, jou foto’s van vogels zijn mooi scherp en duidelijk op de foto.
Persoonlijk heb ik niets met fotograferen van vogels maar hier kijk ik graag naar.
Persoonlijk heb ik niets met fotograferen van vogels maar hier kijk ik graag naar.
-
Gemmageluk60
- Clublid

- Contacteer:
Wat een mooie scherpe foto's van die kleine vogels en dat van die Roodborstjes wist ik niet, maar wel grappig!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
- ReneG
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Roodborstjes zijn in staat om gewoon langs je te komen zitten. Ik zat een keer op een bankje (zo'n picknick bank) uit te rusten in een bos, kwam er een plompverloren midden op tafel zitten. Kon nog rustig even mijn lens wisselen (ik had de 500mm erop zitten) en even foto's maken. Echt bizar.
Spul waarmee je foto's maakt...