Welke scanner voor negatieven

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Welke scanner voor negatieven

Bericht door Nikkormaat » do aug 06 2026 11:45 am

Vanwege de tijd die het mij per negatief kost ben ik er mee gestopt
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.

Labolava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Labolava » zo aug 09 2026 10:43 am

Ik heb een 'Film digitizing adapter and led light set' van JJC aangeschaft.
Met de 60mm micro lens gaat dat best goed vind ik.
Een goede foto zegt meer dan 1000 woorden
1000 woorden zijn niet genoeg om een slechte foto goed te praten

Vr Grt Micha

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » zo aug 09 2026 10:58 am

Het gaat mij specifiek om de Valoi Easy35, vanwege het gemak. Via tubes op de lens zit de lichtbron/negatiefhouder altijd parallel met de sensor, dus géén last van paralax. Met een losse lichtbron moet je altijd goed zorg dragen dat eea niet scheef staat.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » di aug 11 2026 6:28 pm

... en ondertussen toch maar de Valoi Easy35 versie II aangeschaft. Druk bezig met experimenteren om de juiste workflow te vinden. Er is nog software te koop voor de conversie van negatief naar positief, maar voorlopig probeer ik even zonder te doen. Meeste negatieven zijn zwart-wit, en dan komt het niet zo nauw met de witbalans en zo. Meeste opnamen zijn enkel familie-fotos.

De Z8, met 105 mm heb ik via Nikon Tether aangesloten op de computer zodat de bestanden direct daar worden opgeslagen. Nog wat Lichtroom presets gemaakt om een en ander te inverteren, en daarna via de Render to DNG omgezet zodat de bewerkingen in Lightroom niet meer geinverteerd werken en instellingen weer het volle bereik hebben.

De laatste tijd druk bezig met inscannen geweest, en het valt me op dat ik in het verleden bij het vinden van de juiste balans tussen film-keuze, belichten en ontwikkelen de plank soms aardig mis heb geslagen. Zo gemakkelijk was het toen allemaal niet.... Tegenwoordig met alle digitale toeters en bellen is het allemaal een stuk gemakkelijker geworden.

Enfin, voorlopig kan ik mijn dagen wel weer vullen....

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di aug 11 2026 9:39 pm

Succes en sweet memories

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door LosGoud » di aug 11 2026 10:40 pm

Succes gewenst, Thymen.

Een techniek, die bij scanners wel gebruikt wordt, is om meerdere (2 of meer) scans van hetzelfde negatief/dia te maken en die dan te combineren tot één foto. Met name bij negatieven of dia's die erg donker of licht zijn kan dat soms het eindresultaat verbeteren (maar ook bij normaal belichte transparanten). Eigenlijk is het een soort HDR techniek. De Z8 heeft die techniek intern beschikbaar.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » di aug 11 2026 11:00 pm

Ik ben wat aan het rommelen geweest met de trial versie van Negative Lab Pro, en dat werkt best goed. Dus eerst een paar 30 jaar oude negatieven met onze toen nog kleine kinderen er op ingescanned en door dat programma gehaald. Aan mijn vrouw laten zien, en die werd natuurlijk helemaal week :wink: ........... en was het niet zo moeilijk meer om wat extra budget voor de software vrij te peuteren...

Heb nog een stuk of acht negatiefboeken met elk zo'n 50 rolletjes van 36 opnamen, en dan zijn er ook nog op zolder de schoenendozen vol met vakantie-fotos.... ben voorlopig wel even zoet.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”