Eigen website - eenvoudig(st)e websitebouwer?
- weimaraner
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Eigen website - eenvoudig(st)e websitebouwer?
Ik heb inmidels alweer aardig wat jaren een eigen website ... maar heb er ook al aardig wat jaartjes niets meer mee gedaan omdat het (knip en plak) programma waar ik het mee bouwde er mee ophield.
Ben dus nu op zoek naar een simpel alternatief. Ik ben nu een paar dagen aan het stoeien met Wordpress/Eementor maar dat is voor mij als digibeet duidelijk te hoog gegrepen. Dus ben ik op zoek naar een webhosting provider die daarbij ook een eenvoudig website bouwprogramma aanbiedt. Om zoiets te vinden is niet moeilijk (genoeg namen die voorbij komen zoals Strato, Cloud86, Jouwweb, Hostinger en nog een aantal). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van deze aanbieders en dan vooral met hun website bouwer?
Overigens hoeft het niets fancy te zijn - geen webshop of iets dergelijks maar gewoon een basissite met portfolio en contactgegevens en dergelijke.
Ben dus nu op zoek naar een simpel alternatief. Ik ben nu een paar dagen aan het stoeien met Wordpress/Eementor maar dat is voor mij als digibeet duidelijk te hoog gegrepen. Dus ben ik op zoek naar een webhosting provider die daarbij ook een eenvoudig website bouwprogramma aanbiedt. Om zoiets te vinden is niet moeilijk (genoeg namen die voorbij komen zoals Strato, Cloud86, Jouwweb, Hostinger en nog een aantal). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van deze aanbieders en dan vooral met hun website bouwer?
Overigens hoeft het niets fancy te zijn - geen webshop of iets dergelijks maar gewoon een basissite met portfolio en contactgegevens en dergelijke.
- ReneG
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Eigen website - eenvoudig(st)e websitebouwer?
Cloud86 is prima en eenvoudig (niet perfect maar goed genoeg qua prijs/prestatie). Hun support is uitstekend.
Maar of die 'eenvoudige website bouwprogramma's' voor jou geschikt zijn durf ik niet te zeggen, want vaak is dat juist zoiets als Wordpress of Joomla. Ja je hoeft niet de technische setup te doen, en je kunt met een soort copilot ondersteuning krijgen, maar er zit een ondergrens aan het 'eenvoudige' aspect.
Maar of die 'eenvoudige website bouwprogramma's' voor jou geschikt zijn durf ik niet te zeggen, want vaak is dat juist zoiets als Wordpress of Joomla. Ja je hoeft niet de technische setup te doen, en je kunt met een soort copilot ondersteuning krijgen, maar er zit een ondergrens aan het 'eenvoudige' aspect.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Peter
- Clublid

- Contacteer:
Heb je een abbo wellicht bij LIghtroom ? Ik gebruik portfolio van Adobe
Paar klikken en je bent klaar voor jouw doeleinden
-
RVK
- Clublid

- Contacteer:
Ik gebruik fotoport.nl , bestaat uit een redelijk groot aantal templates die je ook nog zelf kan uitbreiden. De samenstelling is eenvoudig, zelf ik snap het en het heeft verder de mogelijkheid om artikelen/verhalen/foto"s te downloaden.
https://www.fotoport.nl/content/gratis- ... fotografen
De basis versie is gratis maar reeds goed bruikbaar.
RVK
https://www.fotoport.nl/content/gratis- ... fotografen
De basis versie is gratis maar reeds goed bruikbaar.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- Thymen
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
Ik gebruik Adobe Portfolio ook om mijn foto's te delen, hoort bij mijn abonnement. Vermits je het op de juiste wijze aanpakt is de hoeveelheid pagina's en foto's per pagina zo goed als onbeperkt. Ik ben nog niet tegen de limiet aangelopen tenminste. Je kunt tot maximaal 5 verschillende websites maken, die heten dan [naam].myportfolio.com.Peter schreef: zo aug 23 2026 9:41 pm Heb je een abbo wellicht bij LIghtroom ? Ik gebruik portfolio van Adobe
De limiet aan opslag-quota is (bij mij) 20 GB, en da's best veel. Maar er is een manier om niet tegen die limiet aan te lopen. Indien je in Lightroom Classic één of meerdere gesynchroniseerde "Collections" aanmaakt en daar je foto's die je wilt delen plaatst, dan worden er in Lightroom Web albums met zogenaamde Smart Previews van gemaakt. Zo'n album kun je tamelijk eenvoudig in je Adobe Portfolio website plaatsen. Het nadeel van Smart Previews is dat ze welliswaar iets worden teruggeschaald en omgezet naar een jpg-achtig formaat, maar voordeel is dat ze niet ten koste gaan van je opslag-quota.
Paar voorbeeldjes: Landschappen/ en Vogeltjes/
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
- MarcoEos70D
- Clublid

Wat een top tip is dit - nooit geweten dat dat bij mijn abonnement inbegrepen was. Ga er eens naar kijkenPeter schreef: zo aug 23 2026 9:41 pm Heb je een abbo wellicht bij LIghtroom ? Ik gebruik portfolio van Adobe
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
- MauritsD
- Clublid

Ik heb meer dan 10 jaar jAlbum met Turtle skin gebruikt
werkte eenvoudig en genereert/update site lokaal die ik dan uploade naar webserver
Enige waar ik steeds minder blij van werd is de ruimte die verloren gaat aan ui/randjes als je foto's 'fullscreen' wil bekijken. Vooral op kleine telefoon hield je dan maar 50% - 70% over.
Daarom net deze maand aan het overstappen op site die ik met Codex zelf aan het genereren ben; zelf folderstruktuur met foto's lokaal beheren en een script dat de site genereert incl navigatie/thumbs/fullscreen/exif/geo map etc
Voordeel is nu dat ik het zelf kan aanpassen aan mijn wensen
(met AI vibe coding is het echt niet moeilijk !!)
public voorbeeldje:
https://www.dijkens.com/mdAlbum/
werkte eenvoudig en genereert/update site lokaal die ik dan uploade naar webserver
Enige waar ik steeds minder blij van werd is de ruimte die verloren gaat aan ui/randjes als je foto's 'fullscreen' wil bekijken. Vooral op kleine telefoon hield je dan maar 50% - 70% over.
Daarom net deze maand aan het overstappen op site die ik met Codex zelf aan het genereren ben; zelf folderstruktuur met foto's lokaal beheren en een script dat de site genereert incl navigatie/thumbs/fullscreen/exif/geo map etc
Voordeel is nu dat ik het zelf kan aanpassen aan mijn wensen
(met AI vibe coding is het echt niet moeilijk !!)
public voorbeeldje:
https://www.dijkens.com/mdAlbum/
Laatst gewijzigd door MauritsD op ma aug 24 2026 9:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Peter
- Clublid

- Contacteer:
Thymen, inderdaad naam].myportfolio.com. en je kunt 'los' qua opslag
IK heb mijn eigen naam als domeinnaam vastgelegd en vervolgens deze gebruikt voor mijn portfolio
IK heb mijn eigen naam als domeinnaam vastgelegd en vervolgens deze gebruikt voor mijn portfolio
- Thymen
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
@Peter; heb je aan het aankopen van een domeinnaam voldoende, of moet je er ook webspace bij huren om je Adobe Portfolio die naam te kunnen geven?
PS: zag net op jouw website dat we dorpsgenoten zijn...
PS: zag net op jouw website dat we dorpsgenoten zijn...
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk