lange sluitertijden maar dan anders

Plaats reactie
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

lange sluitertijden maar dan anders

Bericht door RVK » vr sep 18 2026 5:27 pm

Zo maar eens iets nieuws proberen

Lange sluitertijden van b.v. watervallen zijn helemaal in, niet erg origineel maar veel toegepast.
Zelf zie ik er niet veel in, vooral omdat je een duur filter moet kopen en altijd vastzit aan een statief.

Om het toch een enkele keer toe te passen heb ik gezocht naar een manier om van dat dure filter (gierig) en zware statief (lui) af te komen, gewoon uit de hand schieten en toch lange tijden effect te krijgen.

Nu hebben we in mijn dorp weinig watervallen maar onlangs kwam ik er een tegen in Sud Tirol, niet spectaculair maar op dat moment bruikbaar.

Resultaat als volgt, hier wel nog al statief een wiebelend hek waarop de camera lag.

Afbeelding

Gemaakt met laagste ISO, 1/10 sec. en F8 in totaal 15 opnamen met ca. 2-3 beelden per seconde

Afhankelijk van het onderwerp kun je een aantal aanpassingen doen. Bij snelle beweging korte tussen pozen, langzaam dan langere tijd tussen de opnamen. Ook het aantal opnamen kun je variëren.

Hierna de opnamen stapelen in de software met als extra ruisonderdrukking alhoewel dit bij deze ISO's niet echt nut heeft.

Blijft nog het statief, ik heb dat ter plaatse niet getest maar als voorlopige test thuis wat geprobeerd.
Camera op 20/b/sec. Belichting 1/10 sec. IBIS aan en van uit de hand 12 opnamen gemaakt terwijl geprobeerd de camera zo stil mogelijk te houden. (zal na feest weekend wel niet lukken) met volgend resultaat.

Afbeelding

Na stapelen ziet het er niet verkeerd uit, gaas op de stoelen is scherp.

Resultaten laten zien dat “lange sluitertijden” effecten zijn te verkrijgen zonder filter en misschien zelfs zonder statief al zal ik dat nog wel moeten testen, blijft natuurlijk dat statief meer garantie geeft op resultaat. Volgend jaar weer IJsland, dus genoeg watervallen.

We blijven prutsen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Re: lange sluitertijden maar dan anders

Bericht door Tony D » vr sep 18 2026 9:57 pm

Die waterval is mooi gelukt, maar ik zie de meerwaarde bij die tweede foto niet.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » za sep 19 2026 10:18 am

De tweede foto is alleen om te testen of het mogelijk is om uit de hand een serie opnames te maken en die dan te stapelen.
Stapel programma's hebben soms moeite als de opnames niet exact het zelfde zijn daarom deze test om te kijken of EasyHDR het wel kan en dat blijkt inderdaad zo te zijn.
De volgende stap is om een waterval ook uit de hand te schieten en te stapelen voor het gewenste effect. Bij de waterval hier rust de camera nog op de zijgeleiding, ik moet dus wachten op een beschikbare waterval

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za sep 19 2026 4:37 pm

Kijk eens bij Loenen op de Veluwe voor de waterval.Hoef je niet te wachten op IJsland.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » za sep 19 2026 6:01 pm

RVK schreef: za sep 19 2026 10:18 am De tweede foto is alleen om te testen of het mogelijk is om uit de hand een serie opnames te maken en die dan te stapelen.

RVK
Oké, duidelijk.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”