Guggenheim Bilbao

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Guggenheim Bilbao

Bericht door MarcoEos70D » di sep 22 2026 9:17 pm

Willem Focus schreef: di sep 22 2026 2:32 pm Wat denk je nu?
Ik denk dat je exact hebt gedaan wat ik bedoelde - en met prima resultaat. Ik vind de update veel mooier.

Voor wat betreft een kleurenversie: als je het staal wilt laten zien zou ik altijd dat doen. Als het je gaat om het gebouw en de lijnen, zou ik voor zwart-wit gaan.

Ik ken het Guggenheim Bilbao niet, maar heb een soortgelijke constructie in Museum Voorlinden gezien en daarbij bewust in kleur gefotografeerd - omdat het me puur om het mooie staal ging.

Ter illustratie:
Afbeelding

Afbeelding
(als je ze weg wilt: roep maar).

Tot slot: leuk dat je de daad bij het woord voegde en er weer een foto-discussie ontstaat. Top!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di sep 22 2026 10:17 pm

gijs sandberg schreef: di sep 22 2026 6:32 pm Beste Willem,
Ik vind de makke de dominantie van de lege vloer in de voorgrond.
Een lager standpunt zou meer/sneller de aandacht leiden naar de lijnen op de achtergrond.
Groeten, Gijs
Dat valt te ondervangen door een deel van de lege vloer in de nabewerking vanaf de onderkant met een horizontaal nd-filtereffect iets onder te belichten, -1/3 stop ofzo. Iets van vignettering past hier ook wel. Vind ik dan hè. En als we toch bezig meer microcontrast voor meer pit. In Capture One heet dat clarity, geen idee voor Lightroom.

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » wo sep 23 2026 10:21 am

In Lightroom/ Camera RAW is dat Lokaal contrast

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » wo sep 23 2026 11:27 am

Om het dan compleet te maken nog 2 foto's.

1. De kleurversie, waarbij opgemerkt dat ik het plafond deel van de foto niet naar mijn zin krijg.

Afbeelding

2. Het originele beeld waarvan alle geplaatste beelden vandaan komen. Een leeg Guggenheim zoals op de foto met slechts 1 bezoeker is eigenlijk niet mogelijk. Tenzij je de sleutel hebt. :lol:
NB. aan de laatste foto toch nog gauw even wat aan gedaan !

Afbeelding

Al met al, is voor mij de opname met wat meer "pit en contrast" in zwart wit de foto waar mijn voorkeur naar uit zou gaan. Het gebouw is in deze voor mij belangrijker dan de stalen platen in dat mooie bruin/rood.

Ik hoop in ieder geval dat deze ene foto misschien een beetje bijgedragen heeft tot het weer wat nieuw leven inblazen van dit draadje, want nu zie ik plotsklaps behoorlijk wat reacties. En daar ging het uiteindelijk over.

Groet.....Willem :wink2:
Laatst gewijzigd door Willem Focus op wo sep 23 2026 6:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

gvdnberg
Webredactie
Webredactie
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » wo sep 23 2026 6:39 pm

En dit vind ik echt de mooiste Willem! Dat geeft voor mij het best de werkelijke situatie weer. En dat je een aantal mensen wegpoetst, vind ik een goede actie, hoewel ik de laatste foto beslist niet storend vind. Maar ja, ik ben nog steeds een registrerende fotograaf, dus net zo creatief.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » wo sep 23 2026 7:36 pm

Ik vind het wel bijzonder dat je eerst de mensen op één na wegpoetst en dan bij de contrastrijke variant zegt dat je de werkelijkheid geweld aan doet. Die klopt op de kleurenversie met één persoon dus ook al niet helemaal. Begrijp me goed: ik heb niets tegen het weghalen van elementen uit het beeld als de maker ze storend vindt. Ik doe het zelf ook.
Al met al vind ik de contrastrijke zwartwit foto het best.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » wo sep 23 2026 9:38 pm

Fijn dat je ook de kleurenversie hebt geplaatst.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”