Datumproblemen

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.
Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Datumproblemen

Bericht door Gemmageluk60 » wo sep 30 2026 8:44 pm

Zojuist op mijn camera gekeken en de tijd staat inderdaad op 2014, waarschijnlijk heb ik de goede tijd nooit ingevoerd, balen en inmiddels aangepast.

AfbeeldingWhatsApp Image 2026-09-30 at 20.41.43 by Gemma Jansen
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: MO september 2026, Plaatsen foto's ‘Rust'

Bericht door josti » wo sep 30 2026 8:48 pm

@Gemma, ik stuurde je ondertussen al een pb
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 30 2026 8:48 pm

Je kan je foto's in Lightroom met een bepaald aantal dagen/uren vooruit laten zetten!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » wo sep 30 2026 11:18 pm

En Jos maar controleren of de foto's wel in de actuele maand gemaakt zijn....
Ik fotografeer, dus ik ben.

ErikReijnders
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ErikReijnders » do okt 01 2026 8:59 am

Als je wilt bedriegen zijn er altijd mogelijkheden. Laten we daar niet van uit gaan.Eerlijk duurt het langst leerden we vroeger.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » do okt 01 2026 10:00 am

Jos controleert goed, want het was hem nu ook opgevallen.
Bedriegen is nooit de bedoeling geweest, ik heb gewoon nooit naar de juiste datum in de exif van de foto's gekeken.
Met deze camera fotografeer ik al twee jaar volop en het nog nooit iemand, ook niet van de redactie opgevallen.
Als mijn foto's uit de poll gehaald worden, snap ik dat het is immers mijn eigen domme schuld.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

ErikReijnders
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door ErikReijnders » do okt 01 2026 10:22 am

in de nikon transfer 2 app kun je instellen wanneer je de camera aan de pc hangt en de foto's zo overzet, dat de datum automatich wordt gecorigeerd. staat deze gelijk goed.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Re: Datumproblemen

Bericht door josti » do okt 01 2026 10:41 am

Ik heb deze discussie afgesplitst van de maandopdracht zelf omdat de poll vandaag of morgen online komt en het draadje dan opgeschoond wordt. Daarmee zou deze discussie verdwijnen.

Mijn 2 cents; Een van de intenties van de maandopdracht is onder andere dat je in de huidige maand op stap gaat om een actuele foto te maken. En ja, je kunt een oudje pakken en de datum aanpassen. Maar waar ben je dan mee bezig... het kan toch niet zo zijn dat wij als ncn'ers elkaar op die manier de loef afsteken.
Gemma's meldt dat haar foto in september is gemaakt en de foto voldoet daarmee aan de intentie van de maandopdracht. Dat de datum in haar camera niet goed stond blijkt uit de exif. Bij wijze van uitzondering neem ik de foto wel mee in de poll. Daar mag je uiteraard van alles van vinden (niet volgens de regels, niet consequent en vul maar in) maar zoals de rijdende rechter dan altijd zegt: "Dit is mijn beslissing en daar moet u het mee doen".
En voor iedereen die nooit op de datum in zijn/haar camera let; check 'm even!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 01 2026 10:54 am

Mijn opmerking dat je het kan corrigeren ging natuurlijk niet om hier valsspelen mogelijk te maken. Slechts dat het te corrigeren is. Ik heb het onlangs een paar keer bij de hand gehad nadat een camera van me gerepareerd was en niet meer in sync liep met mijn andere camera's. Wat niet handig is als je de datum/tijd gebruikt in je naamgeving van de bestanden. En zeker niet als je tegelijk met twee camera's gewerkt hebt en je foto's dus niet op de goede volgorde staan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do okt 01 2026 11:54 am

josti schreef: do okt 01 2026 10:41 am Bij wijze van uitzondering neem ik de foto wel mee in de poll. Daar mag je uiteraard van alles van vinden (niet volgens de regels, niet consequent en vul maar in) maar zoals de rijdende rechter dan altijd zegt: "Dit is mijn beslissing en daar moet u het mee doen".
De enige juiste beslissing, wat mij betreft :thumbup:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » do okt 01 2026 12:35 pm

Patrick schreef: do okt 01 2026 10:54 am ...... Slechts dat het te corrigeren is.....
Zo heb ik het ook geïnterpreteerd Patrick :thumbup: . De mogelijkheid bestaat wat mij betreft alleen maar om het soort situaties die je beschrijft op te lossen.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » do okt 01 2026 3:13 pm

Voor mensen die tegen hetzelfde probleem aan lopen :

Als je een tijdprobleem constateert:
Voordat je de datum corrigeert, MAAK EERSTE EEN FOTO VAN b.v. JE MOBIEL MET DE HUIDIGE DATUM EN TIJD IN BEELD.
Corrigeer daarna de datum en de tijd. Maak nu opnieuw een foto met de huidige datum en tijd in beeld.

Dan heb je 2 maal de tijd in de exif en 2 maal de tijd in beeld. Achteraf kun je dan relatief gemakkelijk met de eerste foto uitvogelen hoeveel je moet corrigeren. Als je de datum en tijd nooit hebt ingesteld en nooit hebt veranderd kun je dit voor alle foto's over een bepaalde periode doen, dit kan met meerdere programma's, maar in Lightroom is het wel heel erg gemakkelijk.

Dus eerst uitvogelen hoeveel tijd je ernaast zit met de zojuist gemaakte foto's.
Dan b.v. per maand, of per jaar alle foto's uit die periode veranderen.

Ik weet zelfs iemand die op vakantie aan iedereen vroeg een foto van zijn horloge te maken en latere bij thuiskomst synchroniseerde hij alle foto's van iedereen die de foto's beschikbaar had gesteld.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » do okt 01 2026 4:07 pm

Bedankt voor alle tips! Ik ga in ieder geval voor de zekerheid al m'n camera's even checken 😅

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do okt 01 2026 8:22 pm

josti schreef:Ik heb deze discussie afgesplitst van de maandopdracht zelf omdat de poll vandaag of morgen online komt en het draadje dan opgeschoond wordt. Daarmee zou deze discussie verdwijnen.

Mijn 2 cents; Een van de intenties van de maandopdracht is onder andere dat je in de huidige maand op stap gaat om een actuele foto te maken. En ja, je kunt een oudje pakken en de datum aanpassen. Maar waar ben je dan mee bezig... het kan toch niet zo zijn dat wij als ncn'ers elkaar op die manier de loef afsteken.
Gemma's meldt dat haar foto in september is gemaakt en de foto voldoet daarmee aan de intentie van de maandopdracht. Dat de datum in haar camera niet goed stond blijkt uit de exif. Bij wijze van uitzondering neem ik de foto wel mee in de poll. Daar mag je uiteraard van alles van vinden (niet volgens de regels, niet consequent en vul maar in) maar zoals de rijdende rechter dan altijd zegt: "Dit is mijn beslissing en daar moet u het mee doen".
En voor iedereen die nooit op de datum in zijn/haar camera let; check 'm even!
Er is volgens mij niemand die insinueert dat Gemma de kluit heeft willen belazeren, en er is ook niemand hier die zich afvraagt of jij de foto van Gemma mag toelaten. Maar jij zou je wel kunnen afvragen of je moeite moet steken in het achterhalen van de opnamedatum aan de hand van de EXIF. Want:
1) enerzijds is die EXIF makkelijk aan te passen, maar ga je van uit dat niemand dat doet omdat dat valsspelen is,
en 2) anderzijds controleer je wel alle foto's op de (niet betrouwbare) EXIF om te zien of iedereen zich wel aan de regels houdt.
Volgens mij is hier sprake van een tegenstrijdigheid.
Ik fotografeer, dus ik ben.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » do okt 01 2026 10:09 pm

Ronald53 schreef: do okt 01 2026 8:22 pm Er is volgens mij niemand die insinueert dat Gemma de kluit heeft willen belazeren, en er is ook niemand hier die zich afvraagt of jij de foto van Gemma mag toelaten. Maar jij zou je wel kunnen afvragen of je moeite moet steken in het achterhalen van de opnamedatum aan de hand van de EXIF. Want:
1) enerzijds is die EXIF makkelijk aan te passen, maar ga je van uit dat niemand dat doet omdat dat valsspelen is,
en 2) anderzijds controleer je wel alle foto's op de (niet betrouwbare) EXIF om te zien of iedereen zich wel aan de regels houdt.
Volgens mij is hier sprake van een tegenstrijdigheid.
Met je opmerkingen in de eerste zin ben ik het helemaal eens. Met je volgende punt waarin je een tegenstrijdigheid ziet, ben ik het niet eens; het komt zo af en toe nog voor dat een deelnemer (meestal iemand die voor het eerst meedoet of al een langere tijd niet heeft meegedaan) de voorwaarden niet (goed) leest en dan een foto plaatst die niet in de bewuste maand is gemaakt. Om het 'speelveld' voor iedereen gelijk te houden, vind ik het daarom nuttig om de opnamedatum te checken.

Plaats reactie

Terug naar “Maandopdracht”