Alternatief voor EN-EL15c accu's voor de Z6 (III)

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Alternatief voor EN-EL15c accu's voor de Z6 (III)

Bericht door Duuuv » do okt 01 2026 8:21 pm

Even semi kapen, maar wel over EN-EL15c accu's voor de Z6 (III)

Wat is de ervaring met alternatieve merken? Het valt mij op dat de originele Nikon accu's bij de verkopers weinig prominent aangeboden worden en de jupio's etc flink worden gepushed. (ook een stuk goedkoper)
Nu is mijn ervaring dat niet elke Nikon camera het altijd doet op die alternatieve merken. In de reviews zie je dat de accuduur ook nog wel eens tegenvalt.

Loont het de moeite om meer moeite te doen om een duurdere Nikon accu te kopen of is het niet voor niets dat die goedkopere overal makkelijk verkrijgbaar zijn?

Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Alternatief voor EN-EL15c accu's voor de Z6 (III)

Bericht door Ronald53 » do okt 01 2026 9:27 pm

Ik heb ooit voor mijn Z6 een accu van Hähnel gekocht, de HLX-EL15HP/a/b. Deze werd aangeboden met een lader voor 2xEL15 of EL14 die ook kan worden aangesloten op het 12V stopcontact in auto's. Die accu doet het prima in de Z6, maar niet in mijn Z8. Maar het is alweer een ouder exemplaar, waarschijnlijk is er inmiddels een vervanger voor. Overigens: zonder die 12V-lader zou ik 'm niet gekocht hebben, die meerprijs van Nikon accu's is nou ook weer niet onoverkomelijk, en ware het niet dat ik mijn Z6 nog heb, dan was die 'vreemde' Hähnel niet meer bruikbaar.
Er is wat mij betreft overigens nog wel een reden om alsnog een keer 'vreemd' te gaan: Mathorn heeft een vervanger die je rechtstreeks met een usb-c kabel kunt laden. Het niet aangewezen zijn op een dedicated lader zou voor mij een pré zijn (niet aangewezen zijn op 230V, laden in de camper, minder hardware om mee te nemen op reis, op locatie laden uit een powerbank, bedenk het maar). Maar met de Mathorn heb ik geen ervaring.
Ik fotografeer, dus ik ben.

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » do okt 01 2026 11:05 pm

Ik heb even een nieuw draadje gemaakt voor deze discussie.

Ton, moderator
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » do okt 01 2026 11:08 pm

De accu is in de Z6 is toch ook met USB-C te laden met de juiste EL15?

De acculaders voor de EL15 accu's voor onze Z7 en Z6II worden minimaal gebruikt, bijna altijd worden de accu's via USB-C geladen.
Met vriendelijke groet,

Richard

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do okt 01 2026 11:25 pm

Denk eens aan de situatie dat je 2 accu's hebt. Op een dag verwacht je dat je ergens veel aan het schieten zult zijn, met terugkijken naar de geschoten beelden. Raakt de 1e accu leeg, dan wissel je en laad je de lege accu op met bijvoorbeeld een powerbank. Dat stukje functionaliteit krijg je bij de Mathorn accu's extra. Plus een hoge capaciteit.
Ik fotografeer, dus ik ben.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » do okt 01 2026 11:45 pm

Ja, zowel met de D750 als de Z6II is de tweede accu in de grip meer de reserve accu voor de Z7 van vrouwlief geweest, dan dat ik deze zelf nodig heb gehad. Ook met 2 bruiloften met over de 1000 foto's elk.

Als je een derde accu nodig heb, ben je best intensief bezig.
Met vriendelijke groet,

Richard

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”