Moet NCN veranderen in FCN?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Moet NCN veranderen in FCN?

Bericht door Ronald53 » do okt 01 2026 11:12 pm

@annoh: Ik denk dat dat nuttig kan zijn, maar niet zozeer voor het beantwoorden van mijn vraag over wat wij te bieden hebben dat ertoe kan leiden dat wij ingeval van een naamsverandering substantieel meer leden krijgen.

Bij jouw voorstel zie ik de volgende twee mogelijkheden als meest waarschijnlijk:
1) de leeftijdsopbouw is niet veel veranderd, maar het ledenaantal wel (afgenomen),
2) de leeftijdsopbouw is wel veranderd, we zijn ouder geworden, én het ledenaantal is afgenomen.
Optie 2) acht ik de meest waarschijnlijke, maar ik laat mij verrassen.

Maar in beide opties is er sprake van een afname van het aantal leden. Als we dit duurzaam zouden willen omkeren, zou een instroom van met name jongeren wenselijk zijn.

Kijk vervolgens eens naar de productontwikkeling van Nikon. Waarin verschilt de functionaliteit van de moderne Z serie met de F camera's? Waar heeft Nikon zwaar op ingezet? Ofwel, waar denken ze hun marktpositie mee te kunnen versterken (op z'n minst consolideren)? Video! De huidige camera's hebben mogelijkheden die het maken van professionele video's mogelijk maken.

Het lijkt me dat er bij het maken van video's aardig wat discussie over de technische mogelijkheden van de Nikon apparatuur mogelijk is.

Wellicht iets om eens verder uit te zoeken? Kunnen we de cineasten naar onze club lokken? Ik zie ook een voordeel voor onze fotograferende leden: Zien filmen doet filmen. Ofwel, als er een afdeling komt waar de videomakers actief zijn, dan kan het ons fotografen inspireren om die nog nauwelijks gebruikte mogelijkheden van onze Z-camera's eens aan te spreken!
Ik fotografeer, dus ik ben.

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Moet NCN veranderen in FCN?

Bericht door annoh » do okt 01 2026 11:48 pm

@Ronald53

Ik ga er van uit, en dat is een vooroordeel, dat er vergrijzing en verkaling optreedt. Wellicht ook vermindering ledenaantal.
Je kan die gegevens met elkaar verbinden en uitrekenen, plat gezegd, wanneer je de hut kunt sluiten.

Een nieuwe markt/doelgroep wordt gevormd door de video makers, nooit aan gedacht. Nikon, en andere merken, zetten daar zwaar op in.

Bij stills heb je de discussie: 'Zijn we meer gear gericht of meer beeld gericht?' Die discussie zal je ook bij video hebben.

Ik ben benieuwd welke visie het bestuur heeft. Of te wel, waar zie je je staan over 5 jaar?
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog setje met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”