@annoh: Ik denk dat dat nuttig kan zijn, maar niet zozeer voor het beantwoorden van mijn vraag over wat wij te bieden hebben dat ertoe kan leiden dat wij ingeval van een naamsverandering substantieel meer leden krijgen.
Bij jouw voorstel zie ik de volgende twee mogelijkheden als meest waarschijnlijk:
1) de leeftijdsopbouw is niet veel veranderd, maar het ledenaantal wel (afgenomen),
2) de leeftijdsopbouw is wel veranderd, we zijn ouder geworden, én het ledenaantal is afgenomen.
Optie 2) acht ik de meest waarschijnlijke, maar ik laat mij verrassen.
Maar in beide opties is er sprake van een afname van het aantal leden. Als we dit duurzaam zouden willen omkeren, zou een instroom van met name jongeren wenselijk zijn.
Kijk vervolgens eens naar de productontwikkeling van Nikon. Waarin verschilt de functionaliteit van de moderne Z serie met de F camera's? Waar heeft Nikon zwaar op ingezet? Ofwel, waar denken ze hun marktpositie mee te kunnen versterken (op z'n minst consolideren)? Video! De huidige camera's hebben mogelijkheden die het maken van professionele video's mogelijk maken.
Het lijkt me dat er bij het maken van video's aardig wat discussie over de technische mogelijkheden van de Nikon apparatuur mogelijk is.
Wellicht iets om eens verder uit te zoeken? Kunnen we de cineasten naar onze club lokken? Ik zie ook een voordeel voor onze fotograferende leden: Zien filmen doet filmen. Ofwel, als er een afdeling komt waar de videomakers actief zijn, dan kan het ons fotografen inspireren om die nog nauwelijks gebruikte mogelijkheden van onze Z-camera's eens aan te spreken!
Moet NCN veranderen in FCN?
- Ronald53
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Moet NCN veranderen in FCN?
Ik fotografeer, dus ik ben.
-
annoh
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
@Ronald53
Ik ga er van uit, en dat is een vooroordeel, dat er vergrijzing en verkaling optreedt. Wellicht ook vermindering ledenaantal.
Je kan die gegevens met elkaar verbinden en uitrekenen, plat gezegd, wanneer je de hut kunt sluiten.
Een nieuwe markt/doelgroep wordt gevormd door de video makers, nooit aan gedacht. Nikon, en andere merken, zetten daar zwaar op in.
Bij stills heb je de discussie: 'Zijn we meer gear gericht of meer beeld gericht?' Die discussie zal je ook bij video hebben.
Ik ben benieuwd welke visie het bestuur heeft. Of te wel, waar zie je je staan over 5 jaar?
Ik ga er van uit, en dat is een vooroordeel, dat er vergrijzing en verkaling optreedt. Wellicht ook vermindering ledenaantal.
Je kan die gegevens met elkaar verbinden en uitrekenen, plat gezegd, wanneer je de hut kunt sluiten.
Een nieuwe markt/doelgroep wordt gevormd door de video makers, nooit aan gedacht. Nikon, en andere merken, zetten daar zwaar op in.
Bij stills heb je de discussie: 'Zijn we meer gear gericht of meer beeld gericht?' Die discussie zal je ook bij video hebben.
Ik ben benieuwd welke visie het bestuur heeft. Of te wel, waar zie je je staan over 5 jaar?
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog setje met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.
- MarcoEos70D
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
Inderdaad is de ledensamenstelling (en de tendens in in- en uitstroom) een belangrijke indicator. Die gegevens kon ik helaas niet terugvinden in de terugkoppeling van het ledenonderzoek. Dan weet je immers wat globaal je outlook is.
Voor wat betreft video: daar zit inderdaad een groei. Vraag is wel of de groep die veel met video doet, ook de groep is die überhaupt op een forum actief zal zijn. Het kan heel goed zijn dat dat de groep is die veel eerder op Youtube en dergelijke kanalen z'n informatie haalt en resultaten deelt. Maar goed, dat is iets waar je onderzoek naar zou kunnen (laten) doen. Want dat haal je niet uit een ledenonderzoek - daarin is deze groep immers veel te weinig vertegenwoordigd.
Voor wat betreft video: daar zit inderdaad een groei. Vraag is wel of de groep die veel met video doet, ook de groep is die überhaupt op een forum actief zal zijn. Het kan heel goed zijn dat dat de groep is die veel eerder op Youtube en dergelijke kanalen z'n informatie haalt en resultaten deelt. Maar goed, dat is iets waar je onderzoek naar zou kunnen (laten) doen. Want dat haal je niet uit een ledenonderzoek - daarin is deze groep immers veel te weinig vertegenwoordigd.
Deze vraag blijft het belangrijkst.annoh schreef: do okt 01 2026 11:48 pm Ik ben benieuwd welke visie het bestuur heeft. Of te wel, waar zie je je staan over 5 jaar?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
-
Karina2
- Redactie NCN Magazine

- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
De in- en uitstroom staat volgens mij in de (toelichting op de) jaarcijfers.
Wat jongeren betreft, die zijn niet 'zaligmakend'. Voor trapliften en sta-op-stoelen is bij mijn weten ook erg weinig interesse onder jongeren, omdat dat niet voorziet in hun behoeften. Reden waarom marketeers van dit soort producten zich ook niet op hen richten, het is niet hun doelgroep. Dat zou ook heel goed voor fotocamera's kunnen gelden. Kans is groot dat als zij behoefte hebben aan beeldcreatie daarin voorzien door andere middelen daarvoor te gebruiken.
Tijd, geld en energie besteden om je op deze groep consumenten te richten met een product dat niet in hun behoeften voorziet, lijkt me weinig zinvol. En om dusdanig te veranderen, indien überhaupt mogelijk, om wel in hun behoeften te (blijven) voorzien, kan betekenen dat je voor je huidige doelgroep niet meer interessant bent en die afhaakt. Kortom het komt neer op keuzes en de daaruit voortvloeiende consequenties.
Wat jongeren betreft, die zijn niet 'zaligmakend'. Voor trapliften en sta-op-stoelen is bij mijn weten ook erg weinig interesse onder jongeren, omdat dat niet voorziet in hun behoeften. Reden waarom marketeers van dit soort producten zich ook niet op hen richten, het is niet hun doelgroep. Dat zou ook heel goed voor fotocamera's kunnen gelden. Kans is groot dat als zij behoefte hebben aan beeldcreatie daarin voorzien door andere middelen daarvoor te gebruiken.
Tijd, geld en energie besteden om je op deze groep consumenten te richten met een product dat niet in hun behoeften voorziet, lijkt me weinig zinvol. En om dusdanig te veranderen, indien überhaupt mogelijk, om wel in hun behoeften te (blijven) voorzien, kan betekenen dat je voor je huidige doelgroep niet meer interessant bent en die afhaakt. Kortom het komt neer op keuzes en de daaruit voortvloeiende consequenties.
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Kijk eens gewoon op straat wie er überhaupt met een flinke camera rondloopt (DSLR, systeemcamera). Jongeren gaan anders met beelden om dan "wij oudjes" en gebruiken er ook andere spullen voor. Iemand die geen Nikon camera heeft en gebruikt, die wordt ook niet snel lid van een club als deze. Maar ook niet van een algemene fotoclub; ik ben bij genoeg fotoclubs over de vloer geweest om dat wel te kunnen vaststellen.
Is dat erg? Wat mij betreft niet, want het is iets waar je niet zoveel als club aan kan doen. Het wordt pas een probleem als NCN niet door kan gaan zoals we het nu doen. Dan moet je maatregelen nemen (dunner clubblad of andere opzet, contributie verhogen, etc.). Zover zijn we volgens mij nog lang niet.
Is dat erg? Wat mij betreft niet, want het is iets waar je niet zoveel als club aan kan doen. Het wordt pas een probleem als NCN niet door kan gaan zoals we het nu doen. Dan moet je maatregelen nemen (dunner clubblad of andere opzet, contributie verhogen, etc.). Zover zijn we volgens mij nog lang niet.
- Ronald53
- Clublid

- Contacteer:
Ik heb de laatste jaren verrassend vaak ook jongeren met een SLR of systeemcamera rond zien lopen. (Natuurlijk, er zijn er nog veel meer die gebruik maken van hun mobiel.) Het is denk ik een jaar of 1, misschien 2, geleden dat ik in de meest nabije serieuze fotozaak, tevens NCN partner en gevestigd in Alkmaar, vroeg naar hetgeen die mobieltjes nu betekenen voor hun business. Ik kreeg geen treurig gezicht. Mij werd verteld dat er nog steeds (of weer) ook jongeren komen voor een serieuze camera. Geen point and shoot, maar boven de €1000. Dus kennelijk is er nog steeds een behoorlijk aantal bezitters van camera's die mogelijk lid van NCN kunnen worden. Hoe je ze bereikt, en of ze dan toehappen? Ik weet het niet.
Ik fotografeer, dus ik ben.