Twee vragen omtrent gebruik Flitser bij een D70s

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Twee vragen omtrent gebruik Flitser bij een D70s

Berichtdoor AlbertSterk » wo okt 04 2006 7:12 pm

Beste Flitsers,

Sinds een half jaar heb ik een D70s. Een bijbehorende flitser zou de SB600 of de SB800 zijn. Maar gezien het prijskaartje dat al aan de sb600 hangt ( 250e bij mijn plaatselijke fotodealer) had ik toch het idee om op mijn Metz-flitser uit het analoge tijdperk ( 44AF-3M ) een andere sca-adapter te zetten. Bij dezelfde plaatselijke fotohandelaar zou zo'n adapter rond de 100 euri komen maar het werd mij sterk afgeraden.. de nikon flitser was veeel beter. Afijn ik heb maar even gewacht met aanschaffen.
Mijn vraag aan dit forum is of een van jullie wel deze combinatie gebruikt op de D70s.

Mijn tweede vraag is of ik een Braun sca 340 met een gewoon middencontact op de D70s kan gebruiken ivm het voltage. (een experimentje waard maar dan moet het wel kunnen, dat ik niet de electronica opblaas van de D70s)

Alvast mijn hartelijke dank,

Groet Albert
AlbertSterk



Onderwerp:

Re: Twee vragen omtrent gebruik Flitser bij een D70s

Berichtdoor The-Boss » wo okt 04 2006 7:28 pm

AlbertSterk schreef:
Een bijbehorende flitser zou de SB600 of de SB800 zijn. Maar gezien het prijskaartje dat al aan de sb600 hangt.


Ik denk dat dit de enigste keus is albert, Nikon adviseert zelf de SB600 en SB800. Bovendien zijn dit flitsers die helemaal voor de D70s en andere zijn gemaakt, ze maken gebruik van het Dynamic Lighting System. Andere merken zoals Metz maken wel flitsers die werken op de D70s maar niet zoals de SB600 en SB800. Ik heb zelf een SB600, dik tevreden. Zou nog even doorsparen en zeker een Nikon flitser kopen.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Gebruikersavatar
The-Boss

Clublid
Berichten: 1383


Locatie: Hoogvliet
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo okt 04 2006 7:30 pm

De Braun sca 340 zou gewoon bruikbaar moeten zijn op de D50.
Volgens de tabel op www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html zou er sprake zijn van 4.0V-4.3V afhankelijk van het batterijtype.

Je kan het ook zelf meten met een multimeter.
Afbeelding
Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor AlbertSterk » wo okt 04 2006 8:50 pm

Beste Boss, uiteraard begrijp ik dat het advies van Nikon om deze flitsers te gebruiken niet uit de lucht komt vallen, maar als iemand een positieve ervaring heeft met een dergelijke Metz flitser is dat uiteraard leuk om te lezen en de flitser zelf is nog prima en eigenlijk net 2,5 jaar oud. Toen gekocht bij m'n Minolta voor 198 euries. Mijn gevoel zegt me dat dit aparaat nog niet helemaal is afgeschreven :D vandaar dat ik nu een goedkoper alternatief zoek. Maar ik ga zeker sparen voor de sb600.
Ondertussen ga ik ook nog wat experimenteren ( bedankt Ed Post ) met mijn Braun sca 340. Ik heb hem net doorgemeten en hij geeft 4 volt af.
AlbertSterk



Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » wo okt 04 2006 9:37 pm

Beste AlbertSterk,

Ik heb de SB600 zien staan voor € 200.- Bij kamera-express, ik wilde dit nog even checken maar de site ligt er uit. Het is een tijdelijke actie.
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor The-Boss » wo okt 04 2006 11:18 pm

Ik begrijp wel dat je, je oude flitser wil gebruiken, maar die geeft nooit alle mogelijkheden die een SB600 of SB800 je kan geven. Je gaat je dan toch lopen ergeren, zeker als er foto's mislukt zijn. Ik heb mijn oude verkocht en toen een SB 600 gekocht. Vooral als slave werkt dat heel mooi.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Gebruikersavatar
The-Boss

Clublid
Berichten: 1383


Locatie: Hoogvliet
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor AlbertSterk » do okt 05 2006 1:10 pm

Ik zal binnenkort wel een sb600 aanschaffen, maar zolang ik nog 3 analoge relexen van Minolta heb doe ik de Metz flitser nog maar niet weg. Dus wordt het toch even sparen ( alhoewel de sb600 inderdaad 195 Euro bij Kamera-expres kost )

Ed Post meldde dat de Braun Vario zoom sca 340 op een D50 zou kunnen maar heeft iemand deze Braun al eens op de D70s geprobeerd??
Om een experiment uit te voeren dat eenmalig wordt voor de camera lijkt me ook niet handig :)
AlbertSterk



Onderwerp:

Berichtdoor Hub » do okt 05 2006 2:01 pm

Let wel op dat de sb600 van 195 Euro bij Kamera-expres de internationale versie is met Engelse handleiding.
Met de Nederlandse handleiding kost hij 219 Euro, die heb ik ook gekocht vorige week.

Hub
Hub



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do okt 05 2006 4:21 pm

AlbertSterk schreef:Ed Post meldde dat de Braun Vario zoom sca 340 op een D50 zou kunnen maar heeft iemand deze Braun al eens op de D70s geprobeerd??
Om een experiment uit te voeren dat eenmalig wordt voor de camera lijkt me ook niet handig :)

Lijkt mij niet dat het op de D70s problemen zou geven als het wel op de D50 werkt.
Het probleem met veel oude flitsers is de hoge ontstekingsspanning dat ze afgeven (kijk maar in eerdergenoemde tabel), de Braun geeft maar zo'n 4 volt af.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » do okt 05 2006 7:42 pm

Hub schreef:Let wel op dat de sb600 van 195 Euro bij Kamera-expres de internationale versie is met Engelse handleiding.
Met de Nederlandse handleiding kost hij 219 Euro, die heb ik ook gekocht vorige week.

Hub


De Nederlandse handleiding is bij Nikon gratis te downloaden.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor monteur » vr okt 06 2006 10:05 am

Heb zelf ook gekozen voor de SB600 NL bij kameraexpress en ben er erg tevreden over. De communicatie met de camera, in mijn geval een D70s verloopt perfect en kan over een groot bereik flitsen. Je moet elleen wel weer heel wat oefenen, want de mogelijkheden, instellingen en dus kans op fouten zijn weer enorm.
monteur



Onderwerp:

Berichtdoor AlbertSterk » vr okt 06 2006 11:59 am

Heb m'n Braun sca 340 uitgeprobeerd op mijn D70s en dat werkt! Camera op M s=125 en f=11 de flitser op f8 geeft hele aardige resultaten. Ook met snellere sluitertijden zijn de resultaten prima. Puristen zullen wellicht roepen dat het toch niet zo goed zal zijn als met een sb600/800, maar voorlopig...
AlbertSterk



Onderwerp:

Berichtdoor The-Boss » vr okt 06 2006 1:29 pm

Als jij tevreden bent waarom zouden wij dan gaan klagen... :lol: :D :?
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Gebruikersavatar
The-Boss

Clublid
Berichten: 1383


Locatie: Hoogvliet
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » za okt 07 2006 11:22 am

AlbertSterk schreef:Heb m'n Braun sca 340 uitgeprobeerd op mijn D70s en dat werkt! Camera op M s=125 en f=11 de flitser op f8 geeft hele aardige resultaten. Ook met snellere sluitertijden zijn de resultaten prima. Puristen zullen wellicht roepen dat het toch niet zo goed zal zijn als met een sb600/800, maar voorlopig...

Zo zie je maar weer.... :mrgreen:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor AlbertSterk » za okt 07 2006 8:08 pm

Jaja, nog bedankt voor je tip met link en foto's

Albert
AlbertSterk




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten