http://www.reallyrightstuff.com/home.html of http://www.kirkphoto.com/
Ik kom hiermee omdat ik op zoek ben geweest naar wat statief en beugelmateriaal voor de D3 en de objectieven. Nu er is een hoop over te vertellen

Om kort te gaan was ik op zoek naar een oplossing waarbij ik eenvoudig een objectief op een monopod kon monteren. Ik heb nu 2 objectieven met een eigen statief beugel en er komt er nog eentje aan. Verleden jaar heb ik er een stevig aluminium monopod statief gekocht en sindsdien draai ik braaf iedere keer de monopod op en af het statief. Dat werd ik dus een beetje zat en was op zoek naar een knappe oplossing.
Nu hebben veel statieven wel van die verwisselbare plaatjes (Manfrotto) maar dat was ook niet echt wat ik zocht en bovendien moet je dan op de monopod een of andere kop monteren waar dat plaatje weer op past.
In mijn zoektocht kwam ik uit op de website van Really Right Stuff. Ik kende die site wel maar nu was ik sereieus op zoek naar een oplossing en die hebben ze dan ook. Zij fabriceren speciale vervang stukken voor objectief voeten, camera plates, L plates en nog veel meer. Ik zal hieronder een paar van hun oplossingen laten zien en hoe ze die toepassen. Ik ben er zelf wel van overtuigd dat dit heel handige hulpstukjes zijn die net even het verschil kunnen betekenen tussen prettig en veilig werken of klungelen en stunten.
Het uitgangspunt van de oplossingen is gebasseerd op een zogenaamd "Dubbele Duivenstaart"

Onderstaande foto laat het zijaanzicht zien van een camera met een RSS plaat gemonteerd die is vastgezet in een statief voorzien van een houder (clamp)

Met de plaat vast gemonteerd aan de camera en een monopod of 3 been die voorzief is van een houder is het snel uitwisselen geblazen. Als het ware schuif je de camera in de beugel en zet je het dan vast. (niet piepen dat het een Canon is

nu maken ze behalve plaatjes voor aan de onderkant van de camera ook zogenaamde L plaaten. deze zijn bedoelt om o de camera te monteren waarbij de de camera ook eenvoudig in de portret stand kunt plaatsen. deze beugels zien er zo uit (voorbeeld van de D300 beugel) in de normale en de portret houding

En nu gemonteerd

Maar nu ben ik nu (nog) niet van plan om een nieuwe 3 been en L-plaat te kopen en het ging mij nu even om een eenbeen statief met een snel koppeling. Nu daar hebben ze de volgende oplossing voor bedacht. Er zijn namelijk voor de statieven losse plaatjes te koop je je kunt monteren of zelfs de hele voet vervangen. Voor de 70-200 hebben ze het volgende bedacht: Links de originele voet met een los plaatje en rechts een vervangvoetje

Om deze mooie voetjes vast te kunnen zetten hebben ze grofweg 2 modellen in het assortiment. Eentje met een draaisluiting en eentje met een snelsluiting, er zijn overigens veel verschillende modellen hierin maar het gaat me even om het idee. Ze zien er zo uit:

Om te komen tot een knappe monopod oplossing zijn er dus een aantal zaken nodig:
0. Niet op de foto - Een voetje voor het objectief (of een plaatje als je direct de camera wil monteren)
1. Een 'clamp' om het objectief mee vast te houden
2. Een schroef om de boel aan elkaar te maken
3. Een koppelstukje voor een beweegbare koppeling.
4. Een monopod (duh)
Hieronder is het samengevat in een plaatje van de monopod:

Ik vind het wel een heel fraaie oplossing zo en denk dat ik mevrouw A90 nog eens diep in de ogen ga kijken volgende maand, dit in verband met de aangekondigde bezuinigingsronde van kwartaal 1

Overigens hebben ze ook speciaal voor Opgezetfan mooie Panorama beugels zoals deze:

Ik hoop dat jullie wat aan het verhaal hebben. Let wel, er is genoeg te koop maar goedkoop is het niet