Really Right Stuff

Discussies over statieven
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Really Right Stuff

Bericht door a90 » do jan 17 2008 10:20 pm

Really Right Stuff dus. Of Kirk Enterprises, ook goed. 8) Dit verhaal is geen reclame verhaal. Ik heb geen belang bij het geven van onderstaande infromatie behalve dan dat het wellicht voor sommigen van U interesant kan zijn voor de fotografie hobby :)

http://www.reallyrightstuff.com/home.html of http://www.kirkphoto.com/

Ik kom hiermee omdat ik op zoek ben geweest naar wat statief en beugelmateriaal voor de D3 en de objectieven. Nu er is een hoop over te vertellen :)

Om kort te gaan was ik op zoek naar een oplossing waarbij ik eenvoudig een objectief op een monopod kon monteren. Ik heb nu 2 objectieven met een eigen statief beugel en er komt er nog eentje aan. Verleden jaar heb ik er een stevig aluminium monopod statief gekocht en sindsdien draai ik braaf iedere keer de monopod op en af het statief. Dat werd ik dus een beetje zat en was op zoek naar een knappe oplossing.

Nu hebben veel statieven wel van die verwisselbare plaatjes (Manfrotto) maar dat was ook niet echt wat ik zocht en bovendien moet je dan op de monopod een of andere kop monteren waar dat plaatje weer op past.

In mijn zoektocht kwam ik uit op de website van Really Right Stuff. Ik kende die site wel maar nu was ik sereieus op zoek naar een oplossing en die hebben ze dan ook. Zij fabriceren speciale vervang stukken voor objectief voeten, camera plates, L plates en nog veel meer. Ik zal hieronder een paar van hun oplossingen laten zien en hoe ze die toepassen. Ik ben er zelf wel van overtuigd dat dit heel handige hulpstukjes zijn die net even het verschil kunnen betekenen tussen prettig en veilig werken of klungelen en stunten.

Het uitgangspunt van de oplossingen is gebasseerd op een zogenaamd "Dubbele Duivenstaart" :shock: :). Deze naam hebben ze gegeven omdat de plaatjes fabriceren die links en rechts deze vorm hebben. De vorm komt dan ook terug op alle plaatjes, L beugels etc. Het idee is dat je een plaat vast monteert op de camera of op het objectief waarna je deze eenvoudig kunt monteren.

Onderstaande foto laat het zijaanzicht zien van een camera met een RSS plaat gemonteerd die is vastgezet in een statief voorzien van een houder (clamp)

Afbeelding

Met de plaat vast gemonteerd aan de camera en een monopod of 3 been die voorzief is van een houder is het snel uitwisselen geblazen. Als het ware schuif je de camera in de beugel en zet je het dan vast. (niet piepen dat het een Canon is :))

Afbeelding

nu maken ze behalve plaatjes voor aan de onderkant van de camera ook zogenaamde L plaaten. deze zijn bedoelt om o de camera te monteren waarbij de de camera ook eenvoudig in de portret stand kunt plaatsen. deze beugels zien er zo uit (voorbeeld van de D300 beugel) in de normale en de portret houding

Afbeelding

En nu gemonteerd

AfbeeldingAfbeelding

Maar nu ben ik nu (nog) niet van plan om een nieuwe 3 been en L-plaat te kopen en het ging mij nu even om een eenbeen statief met een snel koppeling. Nu daar hebben ze de volgende oplossing voor bedacht. Er zijn namelijk voor de statieven losse plaatjes te koop je je kunt monteren of zelfs de hele voet vervangen. Voor de 70-200 hebben ze het volgende bedacht: Links de originele voet met een los plaatje en rechts een vervangvoetje

Afbeelding

Om deze mooie voetjes vast te kunnen zetten hebben ze grofweg 2 modellen in het assortiment. Eentje met een draaisluiting en eentje met een snelsluiting, er zijn overigens veel verschillende modellen hierin maar het gaat me even om het idee. Ze zien er zo uit:

AfbeeldingAfbeelding

Om te komen tot een knappe monopod oplossing zijn er dus een aantal zaken nodig:

0. Niet op de foto - Een voetje voor het objectief (of een plaatje als je direct de camera wil monteren)
1. Een 'clamp' om het objectief mee vast te houden
2. Een schroef om de boel aan elkaar te maken
3. Een koppelstukje voor een beweegbare koppeling.
4. Een monopod (duh)

Hieronder is het samengevat in een plaatje van de monopod:

Afbeelding

Ik vind het wel een heel fraaie oplossing zo en denk dat ik mevrouw A90 nog eens diep in de ogen ga kijken volgende maand, dit in verband met de aangekondigde bezuinigingsronde van kwartaal 1 :shock: :)

Overigens hebben ze ook speciaal voor Opgezetfan mooie Panorama beugels zoals deze: :shock:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik hoop dat jullie wat aan het verhaal hebben. Let wel, er is genoeg te koop maar goedkoop is het niet :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » do jan 17 2008 10:52 pm

Het is heel mooi spul. Voor mijn aankomende D300 zou ik wel een L-plate willen hebben, maar het nadeel is dat je dan weer een speciale kop moet kopen. Zo ver ik weet zijn deze spullen wel erg lastig te krijgen in NL.

Wat je hier trouwens aankaart als nadeel van oa. Manfrotto ...
Nu hebben veel statieven wel van die verwisselbare plaatjes (Manfrotto) maar dat was ook niet echt wat ik zocht en bovendien moet je dan op de monopod een of andere kop monteren waar dat plaatje weer op past.
... moet met deze RRS spullen ook. Je moet een speciale kop op een monopod monteren om deze brackets erop te kunnen plaatsten. Koop je een Manfrotto dan kun je voor 9 eur een nieuwe clamp kopen. RRS zal een stuk duurder zijn.

Even wat prijsjes bekeken. Voor een D300+grip betaal je $ 169,- voor een L-bracket en $ 60,- voor een klem die je op een balhoofd oid moet zetten. Helaas, maar ik pas :roll:
Laatst gewijzigd door Mark Meisner op do jan 17 2008 11:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » do jan 17 2008 11:04 pm

Kijk, dit is mijn Manfrotto monopod:

Afbeelding

Lijkt toch wel erg op die RRS constructie.
Kop kost geloof ik 29 euro en losse plaatjes iets van 6 euro.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jan 17 2008 11:08 pm

Sterker nog, Zij adviseren ook de Manfrotto kantelkoppeling te gebruiken. Volgens hun de beste :) (maar daarop natuurlijk wel weer hun spulletjes :))

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jan 17 2008 11:24 pm

Pfoeh, het is wel heel mooi gemaakt spul zeg. Het oog wil ook wat hè.

Mooi studie heb je er van gemaakt. Was Mevr. a90 onder de indruk? :wink:

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jan 17 2008 11:33 pm

Sstt. Ik wacht nog even tot februari ;)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr jan 18 2008 12:41 am

en voor de mensen die het lastig vinden om over zee te bestellen klik hier

groeten : Arend

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr jan 18 2008 3:53 am

Die dubbele duivenstaart wodrt ook gebruikt door Arca Swiss.
Ah. ik zie ook al dat Really Right Stuff het over 'Arca-Swiss style lens plates' heeft.
Ik gebruik dat soort platen ook, maar dan van Wimberley http://www.tripodhead.com/products/lens-plates-main.cfm
Ben daarmee begonnen toen ik een Wimberley Head II kocht voor mijn grote Sigma. Heb inmiddels ook een Arca Swiss balhoofd gekocht.
De lensplaten van Wimberley en Arca Swiss zijn onderling uitwisselbaar als je koppeling met een schroef hebt (zoals mijn Wimberley Head)
Een snelkoppeling zoals mijn Arca Swiss balhoofd moet afgesteld worden op de breedte van je lens/cameraplaat en de Wimberley en Arca Swiss platen schelen iets van een milimeter, dat is dus de reden dat ik alleen Wimberley platen gebruik, die zijn allemaal precies even breed.
Worden in Nederland verkocht door Foto Konijnenberg.

Nadeel is wel dat je voor iedere lens/camera een aparte plaat moet kopen, vooral bij de lenzen maakt het uit welke lengte je hebt. Omdat de platen vastgezet moeten worden met een imbussleutel laat ik ze altijd op de camera/statiefgondel zitten, betekent sowieso dat ik voor ieder apparaat een eigen plaat moet hebben.
Nu ik het erover heb, onder mijn D300 zit nog geen plaat. Ik heb hem ook nog niet zelf op een statief gehad. Ik denk dat ik de plaat maar onder mijn S2 Pro weg draai...

Ik vind het trouwens een prima systeem, maar 't is niet het goedkoopste op de markt.

Yoyo gebruikt trouwens een BH-3 van Kirk, die was daar wel positief over.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 18 2008 9:53 pm

Roelof schreef:Yoyo gebruikt trouwens een BH-3 van Kirk, die was daar wel positief over.
Jep. Prima ding.

Ik heb trouwens ook sinds kort een L-bracket van RRS voor mijn D2Hs. Een erg mooi ding, maar het gewicht van de camera neemt wel fors toe...
De RRS versie is veel ronder en daardoor prettiger om op de camera te laten zitten dan de kirk versie.

Afbeelding

Ik wil er nu misschien een RRS nodal-plate bij kopen. Dan kan ik daar pano's mee maken. Dat deed ik nu altijd uit het handje... :wink:

Afbeelding

De prijs van RRS kan idd wel een spelbreker zijn...

Overigens vind ik de voet voor de 70-200 wel een mooie. Hij kost wel iets van 70 dollar, maar een normale plate voor de 70-200 kost je ook 50 dollar. En dan is het verschil toch niet zo groot.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 18 2008 10:53 pm

Ik snap er allemaal geen bal van maar dit is wel een van de onderwerpen met de fraaiste plaatjes :wink:

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jan 18 2008 11:12 pm

Mooie technische gadget beugel dingen enzo, Yummie :) Laat die vrouwen maar lekker op Hyves kleppen, wij hebben zo onze dingen ;)

Die L-plate ziet er idd erg goed uit. Maar ik realiseer me ook dat ik wat moet gaan spreiden. Eerst wil ik wat knappe support voor de 3 objectieven met vervangvoetjes. Alleen dat is al even aftikken. Komt nog een monopod bij en nog een clamp, je zit zo maar weer aan de 500 euri als je niet uitkijkt.

De L-plate heeft ook een eigen clamp nodig en balhoofd en statief. Ook dat kun je weer zo gek maken als je zelf wil heb ik al in de gaten.

Iemand ooit dit ding gezien overigens? Een vierkant balhoofd :shock:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 18 2008 11:25 pm

Das sieht ja toll aus!

Het lijkt wel een stabilisator voor een kanon van een tank :wink:

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jan 18 2008 11:33 pm

D3 met L-Plate

Afbeelding

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr jan 18 2008 11:54 pm

Iemand ooit dit ding gezien overigens? Een vierkant balhoofd
Zo'n snelkoppeling heb ik wel eens gezien, zelfde als op mijn ronde balhoofd.
Als je zo'n blok in het echt wilt zien, dan moet je even naar Den Ham en vragen naar een Arca Swiss C1, maar voor de prijs van die kop kun je ook een D300 kopen (weliswaar niet bij Konijn, maar volgens Martens lijstje zijn er zeven leveranciers die de D300 onder EUR 1682,- aanbieden)
We praten dan over een statiefkop van bijna een kilo, de overige info:
Arca-Swiss C1 Cube w micrometric geared movements in 2 axis
Because the camera moves inside the circular arc, object distance and image window are hardly altered. A panorama at the base of the tripod head serves to align the camera / recording instrument to the object.

Having aligned and levelled the unit, a second panorama, located above the tilting axes permits swivelling movements of 360º without altering the perpendicular. The camera is fastened with the new, patented ARCA-SWISS Flip-lock® quick release system which guarantees secure displacements or quick exchanges of the units by way of two functions.

In spite of the complexity of the device and the required stability, it has been possible to reduce the dimensional weight by a sensational 63%. It now amounts to only 35 oz / 994 grams.

Features
Geared X-Y axes with adjustable gear tension.
Improved two-stage fliplock quick release lever.
Rubberised knobs easily manipulated in the cold & with gloves.
C1 Cube with leather bag, requires Quick Release Plate sold separately

Niet echt iets wat de gemiddelde gebruiker hier op het forum nodig gaat hebben.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

yoyo

Bericht door yoyo » za jan 19 2008 12:17 am

a90 schreef: Iemand ooit dit ding gezien overigens? Een vierkant balhoofd :shock:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
:shock:
Wow...!
Mooi ding.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”