Re: Nieuw AFS 85 f/1,4 G Nano
Geplaatst: za sep 18 2010 8:46 am
Met een lichtsterk kanon als een f 1.4 is instellen met de hand geen probleem en leg je de scherpte precies waar je het nodig acht. Zie het meer als een voordeel dan nadeel.
Nikon heeft wel degelijk objectieven gehad met F1,2, o.a. een 50 ai-s en de wel zeer bijzondere 58 NOCT-nikkor. Ergens gelezen dat door de toevoeging van de cpu-contacten er niet verder gegaan kan worden dan F1,4.Tom schreef: De Nikon mount is inderdaad iets kleiner dan die van Canon waardoor je beperkter bent in de maximale lichtsterkte.
Nou ja, maximaal f1.4 inplaats van f1.2 voor enkele brandpunten vind ik van absoluut ondergeschikt belang om daarop van bajonet of van systeem te wisselen.
Je quote de verkeerde naam met Tom.Frank R schreef:Tom schreef: De Nikon mount is inderdaad........
Inderdaad heeft Nikon wel een paar f 1.2 lenzen gehad in 50 en 58mm, echter nooit in 85mm zoals bij Canon.Frank R schreef: Nikon heeft wel degelijk objectieven gehad met F1,2, o.a. een 50 ai-s en de wel zeer bijzondere 58 NOCT-nikkor. Ergens gelezen dat door de toevoeging van de cpu-contacten er niet verder gegaan kan worden dan F1,4.
Canon is bij de overstap naar AF gelijk ook overgestapt op een ander bajonetvatting (van FD naar EF), waardoor het waarschijnlijk wel mogelijk is gebleven om tot hogere lichtsterkten te gaan. Of dit met de FD vatting ook mogelijk was geweest zullen we nooit achterkomen. Nikon heeft vastgehouden aan de F-vatting met al zijn voordelen, maar ook enkele nadelen. Overigens heeft Canon zelfs een 50mm F 0.95 gehad, maar dit terzijde.Léon Obers schreef:Je quote de verkeerde naam met Tom.Frank R schreef:Tom schreef: De Nikon mount is inderdaad........
Inderdaad heeft Nikon wel een paar f 1.2 lenzen gehad in 50 en 58mm, echter nooit in 85mm zoals bij Canon.Frank R schreef: Nikon heeft wel degelijk objectieven gehad met F1,2, o.a. een 50 ai-s en de wel zeer bijzondere 58 NOCT-nikkor. Ergens gelezen dat door de toevoeging van de cpu-contacten er niet verder gegaan kan worden dan F1,4.
Daar zit dus een beperking afhankelijk van de diameter van de bajonet. Verder schrijf je zelf al dat met de toevoeging van een CPU Nikon al helemaal niet meer toekomt aan een 1,2 lichtsterkte. Iets wat bij Canon nog steeds lukt, want in al hun huidige 1.2 lenzen zit ook een CPU.


Mooi, ik ben dus niet de enige als ik het eigen "smoel" mis bij de Nano objectieven. Hoewel ik best enthousiast was over bijvoorbeeld de 14-24mm blijft deze steeds vaker thuis.Skippy schreef:Op de Photokina even gespeeld met dit objectief. Eerste indruk, snelle en betrouwbare AF. Beeld in lijn met de andere nieuwe Nikon-objectieven met Nano, dus hoge kwaliteit maar minder eigen "smoel" dan de oudere objectieven. Lijkt me meer universeel objectief dan puur voor portret waar de oude voor geoptimaliseerd was.
Kan dat?Skippy schreef:...... Lijkt me meer universeel objectief dan puur voor portret waar de oude voor geoptimaliseerd was.....
Misschien kunnen we hier beter een nieuw topic voor openen want dit is zo'n ongrijpbare discussie. Een "eigen smoel" heeft een lens die eigenlijk van de imperfectie aan elkaar hangt. Een heel mooi voorbeeld vind ik de 50mm 1.2 AIS (zie http://www.flickr.com/photos/lucdeschep ... 096293460/). Objectief gezien kun je beter een 50mm 1.8 (scherpte, contrast etc etc) aanschaffen maar dan mis je wel de meerwaarde van het filmlike plaatje. Over dit onderwerp heb ik een paar jaar geleden een heel mooi boek gelezen (helaas weet ik de titel niet meer). De conclusie was eigenlijk dat de filmindustrie ons jarenlang een specifiek plaatje heeft voorgeschoteld waardoor het voor onze hersenen een soort referentiekader is geworden. We spiegelen dus elk plaatje aan dit kader ook al staan we zelf aan de andere kant van de camera. We gaan dus rationeel op zoek naar de perfecte lens terwijl we emotioneel ons meer aangetrokken voelen tot een imperfecte lens. De teleurstelling is dan ook vaak groot na zo'n dure aanschaf.willemr schreef:Wat bedoelen jullie exact met "eigen smoel"?
Bij een portret heb je minder behoefte aan randscherpte want het gaat om de persoon op de foto (vaak in het midden van de foto) en niet om de omgeving. Als de randscherpte al in het ontwerp van het objectief minder is dan helpt dit in de meeste gevallen om een mooie onscherpte (bokeh) te krijgen en dat is bij een portret een pré. Mooi voor portret zijn de Nikkor 85 1.4 AF(D) in iets mindere mate de Nikkor 85 1.4 AIS maar dat is persoonlijk. Heel mooi, maar wel met als nadeel minder contact met je model, de Nikkor 105 2.0 DC. De nieuwe Nikkor AFS 85 f/1,4 G Nano zou ik dan ook niet snel inzetten voor portret. Voor meer algemeen gebruik is het echt een superobjectief.Marten schreef:Kan dat?Skippy schreef:...... Lijkt me meer universeel objectief dan puur voor portret waar de oude voor geoptimaliseerd was.....
Kan je een objectief optimaliseren voor portret toepassingen?
En zo ja, hoe vindt dat plaats?
Ah, ik dacht even dat met smoel misschien gewoon het (fysieke) uiterlijk van de lens bedoeld werd...Isflicka schreef:Misschien kunnen we hier beter een nieuw topic voor openen want dit is zo'n ongrijpbare discussie. Een "eigen smoel" heeft een lens die eigenlijk van de imperfectie aan elkaar hangt.willemr schreef:Wat bedoelen jullie exact met "eigen smoel"?
[...]
We gaan dus rationeel op zoek naar de perfecte lens terwijl we emotioneel ons meer aangetrokken voelen tot een imperfecte lens. De teleurstelling is dan ook vaak groot na zo'n dure aanschaf.
Wordt hiermee een soort 'signature' bedoeld, van de specifieke lens? waaraan je kunt zien waar de foto mee gemaakt is,Skippy schreef:Op de Photokina even gespeeld met dit objectief. Eerste indruk, snelle en betrouwbare AF. Beeld in lijn met de andere nieuwe Nikon-objectieven met Nano, dus hoge kwaliteit maar minder eigen "smoel" dan de oudere objectieven. Lijkt me meer universeel objectief dan puur voor portret waar de oude voor geoptimaliseerd was.