(Her)bewerken van foto's van forumleden

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Goodje

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Bericht door Goodje » wo apr 11 2012 9:52 am

@RvanDam dit is wat ik geheel kan steunen en zoals Leon Obers (sorry streepje lukt niet) schrijft, je moet niet willen proberen alles dicht te timmeren het wordt dan een onwerkzaam forum en dat schrikt mensen ook af :ugeek:

Dit is ook het laatste wat ik er over wil schrijven, veel wijsheid heren in uw besluit.......
Laatst gewijzigd door Goodje op wo apr 11 2012 9:54 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo apr 11 2012 9:52 am

hillie1965 schreef:
Patrick schreef:Ik meen te bespeuren dat we niet verder komen voor wat betreft de originele vraag. Jullie kunnen ervan uitgaan dat het moderatorteam alles gevolgd heeft en dit alles mee zal nemen in het nemen van een beslissing wat te doen. Daar komen we binnenkort mee.

Zullen we dit draadje verder gezellig houden? Als iemand nog nieuwe inzichten over het onderwerp heeft te melden is dat natuurlijk welkom. Het bovenstaande geneuzel (ik hoop dat niemand me deze kwalificatie kwalijk neemt) brengt de oplossing niet dichterbij...
Zullen we dit draadje dan maar op slot zetten?
In het begin vond ik het nog wel een aardige discussie, maar nu begin ik mij eraan te ergeren.
Binnen nowtime zitten we zo op pagina 20 of zelfs meer.
Gewoon iedereen een NEE meegeven en diegene die toch een JA wil, kan dat dan toch zelf wijzigen?
Mits dit technisch mogelijk is natuurlijk!

Hillie.
En laten we ons minder druk maken over een mogelijk probleem waarvan we allen maar vermoeden dat het zou kunnen bestaan. :mrgreen:
Ik denk wel dat men zich vaker ergert aan de onvriendelijke toon in een reactie en het weinig ruimte gunnen aan mensen met een andere mening
als aan het bewerken van een foto. Maar dat is ook maar een veronderstelling.
Geen voorstel voor een vinkje tegen dit verschijnsel. :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2012 10:24 am

hillie1965 schreef: Gewoon iedereen een NEE meegeven en diegene die toch een JA wil, kan dat dan toch zelf wijzigen?
Mits dit technisch mogelijk is natuurlijk!
Er zijn slechts een paar mensen die er kennelijk problemen mee hebben, de overgrote meerderheid niet. Dat heeft tot nu toe de praktijk uitgewezen bij de draadjes waar dat is voorgekomen. Bij die paar draadjes waar het verkeerd viel is het allemaal alsnog zelf opgelost. Daarmee is de kous dus af, klaar.

Het lijkt me makkelijker dat die paar mensen die er op voorhand problemen mee hebben, een extra regeltje in hun onderschrift zetten of een zinnetje in het bericht zelf, dan dat er voor pakweg 2000-2500 inschrijvers op dit forum automatisch een profielwijziging komt met op voorhand een NEE. Daarmee wordt er voor de overgrote meerderheid "van hogerhand" reeds een beslissing over het gedrag genomen voor die mensen. Dat vind ik eerlijk gezegd kwalijker dan het "probleem" zelf. Waar mensen dat dan allemaal weer moeten gaan wijzigen. Bovendien geeft die extra regel extra problemen eromheen omdat het een algemene keuze is voor alle foto's die iemand plaatst. Dan moet iemand dat regeltje selectief telkens weer omzetten, of in een bepaalde sectie extra teksten erbij zetten dat het wel of geen probleem is. Wat een gedoe allemaal. Allemaal om die paar "probleemgevallen" denken te kunnen voorkomen.

En dan nog. Het is geen enkele garantie dat het dan altijd goed gaat. Stel iemand ziet een NEE over het hoofd. Krijg je alsnog dat een afbeelding op verzoek moet worden weggehaald. Het eindresultaat is dan verder precies hetzelfde als wat er nu reeds op verzoek wel eens wordt gedaan. Het enige verschil is dat met dat extra regeltje er dan met het vingertje gewezen kan worden op het feit "dat er een regeltje is" die NEE zegt, terwijl er nu niet naar een regeltje verwezen wordt maar simpel de afbeelding weer wordt verwijdert omdat een TS dat liever heeft op persoonlijke gronden. Er is tot nu toe nog altijd zonder morrelen aan een verzoek voldaan.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

En waarom moeten kiezen voor een regel met enkel een JA of een NEE keuzemogelijkheid?
Als er dan al een regeltje in het profiel komt, wil ik beslist tevens een mogelijkheid dat het ook NIET INGEVULD hoeft te worden. Dus geen JA en geen NEE. Ik wil me namelijk niet op voorhand uitspreken op een ja of een nee. Dat houdt de mogelijkheid open dat het per onderwerp en de context van een bericht simpel op het gevoel en de discretie van mensen zelf een bericht op juiste waarde kan worden ingeschat, wordt begrepen en erop ingespeeld kan worden, zoals dat nu reeds bij de overgrote meerderheid van alle berichten gebeurd en wel goed uitpakt. Dat is namelijk mijn respect op voorhand tegenover mede-forumleden in de communicatie met elkaar, en zoals we met elkaar omgaan. Als het bij een bericht in de context toch eens onbedoeld verkeerd zou uitpakken, zou ik alsnog vragen het te verwijderen, klaar, opgelost, zonder moeilijke regelgeving.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 11 2012 12:58 pm

Als we al besluiten zo'n vinkje in ieders profiel te zetten neig ik ernaar het voor iedereen op JA te zetten. Want dat is nu in feite de situatie, dus waarom iedereen dwingen een actie te ondernemen om te houden wat ze al hebben.

En eerlijk gezegd zie ik het nog steeds niet als een groot probleem. Het komt zo weinig voor dat ik verzoekjes tot verwijderen zie langskomen.... en ik kom toch al een paar jaar vrij regelmatig op het forum! :D

Het gewoon in je onderschrift zetten is wat dat betreft wel zo makkelijk. Dat is duidelijk en begrijpelijk. Wat ons als team-achter-het-forum dan nog te doen staat is daar melding van maken in onze forumvoorwaarden. Dat het geen verzoek is maar een regel dat als iemand vermeldt er geen prijs op te stellen dat je dat dan dus ook niet mag doen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2012 1:09 pm

Patrick schreef: Het gewoon in je onderschrift zetten is wat dat betreft wel zo makkelijk. Dat is duidelijk en begrijpelijk. Wat ons als team-achter-het-forum dan nog te doen staat is daar melding van maken in onze forumvoorwaarden. Dat het geen verzoek is maar een regel dat als iemand vermeldt er geen prijs op te stellen dat je dat dan dus ook niet mag doen.
Dat lijkt me vooralsnog een prima oplossing (inclusief de aanvulling van die voorwaarden).
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 11 2012 1:14 pm

Ik ben het eens met Léon (met streepje).

Persoonlijk wil ik dit ook nog wel kwijt: Ik vind het hele voorstel hoe hiermee om te gaan een kant op gaan die bij mij overkomt als 'betutteling'. Het is een reactie op incidenten, want dat zijn het, niet meer en niet minder dan dat.

En willen we nu echt elk (mogelijk) incident gaan ondervangen met regelgeving? Bovendien blijkt dan altijd dat er wel weer uitzonderingssituaties optreden die weer tot nieuwe regels leiden... Laat dit a.u.b. aan de nederlandse politiek over (die reguleren alles kapot) en dit soort incidenten hier gewoon in goed overleg oplossen...

Bovendien: Ik lees echt nooit of te nimmer onderschriften of informatie in het profiel die rechts staan, dat soort dingen zou aan mij sowieso al compleet voorbijgaan. En met mij denk ik velen... een soort oostindische leesblindheid, dat heb ik ook met advertenties op webpagina's, ik kijk er gewoon overheen.
Spul waarmee je foto's maakt...

RvDam
Clublid
Clublid
Contacteer:

(Her)bewerken van foto's van forumleden

Bericht door RvDam » wo apr 11 2012 1:23 pm

ReneG schreef:Bovendien: Ik lees echt nooit of te nimmer onderschriften of informatie in het profiel die rechts staan, dat soort dingen zou aan mij sowieso al compleet voorbijgaan. En met mij denk ik velen... een soort oostindische leesblindheid, dat heb ik ook met advertenties op webpagina's, ik kijk er gewoon overheen.
Dus nu in het vervolg, voordat je iemands foto gaat bewerken, even het onderschrift lezen.
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo apr 11 2012 3:18 pm

Patrick schreef:Als we al besluiten zo'n vinkje in ieders profiel te zetten neig ik ernaar het voor iedereen op JA te zetten. Want dat is nu in feite de situatie, dus waarom iedereen dwingen een actie te ondernemen om te houden wat ze al hebben.

En eerlijk gezegd zie ik het nog steeds niet als een groot probleem. Het komt zo weinig voor dat ik verzoekjes tot verwijderen zie langskomen.... en ik kom toch al een paar jaar vrij regelmatig op het forum! :D

Het gewoon in je onderschrift zetten is wat dat betreft wel zo makkelijk. Dat is duidelijk en begrijpelijk. Wat ons als team-achter-het-forum dan nog te doen staat is daar melding van maken in onze forumvoorwaarden. Dat het geen verzoek is maar een regel dat als iemand vermeldt er geen prijs op te stellen dat je dat dan dus ook niet mag doen.
Je kan ook zeggen dat iemand het moet vermelden als hij/zij wel wil dat de foto's eventueel bewerkt worden.
Dat lijkt mij het meest logische.
Zelfde als vroeger met die boekenclubs, je kreeg boeken ongevraagd toegestuurd en als je het niet wilde moest jij als geadresseerde actie ondernemen om die boeken terug te sturen en ze op te zeggen, zo niet dan zat je er aan vast.
De rechter heeft dit ongeldig en onwettig verklaard en deze handelwijze mocht niet meer gevolgd worden.
Het gaat me alleen om het beginsel, waar je niet om vraagt moet je ook niet opgedrongen worden.
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 11 2012 4:09 pm

We zijn geen boekenclub George!

We hebben een probleem waarvan velen niet eens vinden dat het een probleem is. Om dat probleem op te lossen moeten we van iedereen vragen iets te doen om te houden wat ze hebben? Lijkt mij niet handig. En hoe dat juridisch in elkaar zit vind ik eerlijk gezegd niet zo van belang. We zijn een hobbyclub. Niemand is gedwongen foto's te plaatsen. Je kan aangeven dat je niet wilt dat eraan gesleuteld wordt. Je kan vragen om verwijdering aan de plaatser en/of aan de moderators. Meer zou toch niet nodig moeten zijn.

Het gaat al jaren (vrijwel?) altijd goed. Ik kan me geen zaken herinneren dat het zo uit de hand liep dat ik vond dat we er überhaupt eens aan moesten denken om iets erop te verzinnen. Laten we het dus niet ingewikkelder of groter maken dan het is.

Nog even een samenvatting, wellicht ten overvloede; we hebben het over het inzichtelijk maken van wat mede-forumleden met een foto gedaan zouden hebben; een voorbeeld zegt immers meer dan de woorden. In hetzelfde draadje als waarin de originele foto geplaatst is. Er wordt geen misbruik gemaakt van de foto's of zo. Allemaal niet aan de orde. Er wordt alleen beweerd dat er mensen op ons forum zijn die dat niet op prijs stellen en niets durven te zeggen of geen foto's plaatsen omdat zoiets wel eens zou kunnen gebeuren. Ik zal niet beweren dat dat nooit voorkomt, maar ik heb nooit iemand erover gehoord. Niet via PB's, mail naar de webredactie, tijdens NCN bijeenkomsten of wat dan ook. Dus groot kan het probleem niet zijn! Natuurlijk luisteren we naar signalen zoals hier geuit. De vraag is of we er wat aan gaan doen, en zo ja, hoe we er wat aan gaan doen. Meer niet en minder ook niet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

de_Jezus
Forumlid
Forumlid

Bericht door de_Jezus » wo apr 11 2012 4:56 pm

Patrick schreef:Het gaat al jaren (vrijwel?) altijd goed. Ik kan me geen zaken herinneren dat het zo uit de hand liep dat ik vond dat we er überhaupt eens aan moesten denken om iets erop te verzinnen. Laten we het dus niet ingewikkelder of groter maken dan het is..
Patrick, wat jij je kan herinneren doet eerlijk gezegd niet zoveel toe.

Jouw geheugen laat jou ook wel eens in de steek zoals onlangs is gebleken.
Laatst gewijzigd door de_Jezus op wo apr 11 2012 9:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 11 2012 4:59 pm

Ik beweer niet onfeilbaar te zijn hoor. :wink: Maar als dit om een enkel gevalletje zou moeten gaan dat we in het verleden hebben gehad, dan kan je het toch geen probleem noemen. Het is in ieder geval geen zaak die vaak op onze weg komt!

Maar als je het wil, kunnen we Roelof natuurlijk even vragen. Wellicht kan hij zich een gevalletje herinneren uit het verleden.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » wo apr 11 2012 5:02 pm

Patrick schreef:We zijn geen boekenclub George!

We hebben een probleem waarvan velen niet eens vinden dat het een probleem is. Om dat probleem op te lossen moeten we van iedereen vragen iets te doen om te houden wat ze hebben? Lijkt mij niet handig. En hoe dat juridisch in elkaar zit vind ik eerlijk gezegd niet zo van belang. We zijn een hobbyclub. Niemand is gedwongen foto's te plaatsen. Je kan aangeven dat je niet wilt dat eraan gesleuteld wordt. Je kan vragen om verwijdering aan de plaatser en/of aan de moderators. Meer zou toch niet nodig moeten zijn.

Het gaat al jaren (vrijwel?) altijd goed. Ik kan me geen zaken herinneren dat het zo uit de hand liep dat ik vond dat we er überhaupt eens aan moesten denken om iets erop te verzinnen. Laten we het dus niet ingewikkelder of groter maken dan het is.

Nog even een samenvatting, wellicht ten overvloede; we hebben het over het inzichtelijk maken van wat mede-forumleden met een foto gedaan zouden hebben; een voorbeeld zegt immers meer dan de woorden. In hetzelfde draadje als waarin de originele foto geplaatst is. Er wordt geen misbruik gemaakt van de foto's of zo. Allemaal niet aan de orde. Er wordt alleen beweerd dat er mensen op ons forum zijn die dat niet op prijs stellen en niets durven te zeggen of geen foto's plaatsen omdat zoiets wel eens zou kunnen gebeuren. Ik zal niet beweren dat dat nooit voorkomt, maar ik heb nooit iemand erover gehoord. Niet via PB's, mail naar de webredactie, tijdens NCN bijeenkomsten of wat dan ook. Dus groot kan het probleem niet zijn! Natuurlijk luisteren we naar signalen zoals hier geuit. De vraag is of we er wat aan gaan doen, en zo ja, hoe we er wat aan gaan doen. Meer niet en minder ook niet.
Natuurlijk zijn wij geen boekenclub Patrick wij zijn een fotoclub dat weet ik ook wel.
Maar ik plaats geen foto's dus ik heb er geen last van :wink2:
Maar uit piëteit voor degenen die bewerken niet op prijs stellen, ben ik van mening dat je eerst toestemming moet hebben van de poster van de foto's.
Ik vind dat gewoon beleefd.
We gaan in het stedelijk Museum ook niet de Nachtwacht van Rembrandt overschilderen omdat wij dat mooier vinden.
Maar dat is mijn mening.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 11 2012 5:06 pm

Ik hoef natuurlijk niet te melden dat we noch het Rijksmuseum zijn (wij zijn namelijk wel gewoon open!) noch produceren wij hier Nachtwachten. Sterker nog; als je een foto weet te produceren met een dusdanige eeuwigheidswaarde, dan verwacht ik niet veel reacties van mensen die je even gaan vertellen hoe het beter gekund had aangevuld met een verbeterde versie van jouw creatie!

Galloper
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Galloper » wo apr 11 2012 5:57 pm

Eh, de Nachtwacht is ook gewoon bijgesneden omdat ie niet echt paste waar het moest komen :mrgreen:

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » wo apr 11 2012 10:20 pm

Zullen we het maar enigszins ontopic proberen te houden. Dank u

Op korte termijn laten we weten wat de uitkomst van deze discussie is geworden.

Gesloten

Terug naar “Het Forum”