Mas schreef:Overigens is die sterren- hiërarchie volkomen subjectief en nietszeggend. Waarom? Wel, er word gesproken over ervaringsniveau en in de uitleg staat iets over kennis van techniek, compositie 'en degelijke '. Het enige dat je eventueel zou kunnen 'meten' is kennis van techniek, compositie 'en dergelijke', 'foto in je hoofd maken', dat zijn zaken die voornamelijk gaan over gevoel (voor het gemak laat ik hier even de compositie'regels' buiten beschouwing omdat dat een heel andere discussie is).
Theoretisch : een jonge kunstenaar in de dop, met veel talent maar een rund qua techniek zou deze zaken al beter in de hand kunnen hebben dan een oude pixelpeeper.
Het kan natuurlijk altijd dat iemand die nog nooit een SLR in zijjn handen heeft gehad, bij de eerste aanraking de meest geweldige foto maakt waar alle oude rotten een puntje aan kunnen zuigen. Natuurtalent heet dat

nou mocht die beginneling dat keer op keer doen, dan mag die van mij gelijk 5 sterren prediken!
Het gaat om het gehele resultaat van de foto uiteindelijk. toch? Het blijft gewoon gaan om dat de respons die je geeft en krijgt is afgestemd op de gene die hem krijgt. En ja daarvoor heb je een (al dan niet zelf gestelde en subjectieve) beoordeling voor nodig. Is het dan zo erg om een paar sterretjes bij je profiel te zitten die "globaal" aangeeft op welk niveau je zit?
Kom op mensen dit is een (gezellig) fotoforum, geen nationale wedstrijd o.i.d. Ook wordt je volgens mij niet opgehangen door wie dan ook als je jezelf beter vind dan dat de rest je vind. Krijg je alleen wat kritischer commentaar. Nou daar kan je dan ook weer wat leren.
Laten we nu eens stoppen met over elkaar heen te vallen en gelijk conclusies trekken op feiten die nog niet zijn aangetoond. Ik denk dat het bestuur de kritieken inmiddels wel door heeft gekregen en daar als die gefundeerd zijn er ook echt wel weer wat mee zullen doen.
Zullen we nu gewoon weer foto's gaan maken en het over de mooie Nikon apparatuur hebben?
Jan
Een berg Nikon spullen....