Patrick schreef:Nikkormaat schreef:Prachtig! In Haarlem is mij zoiets mij nog nooit met dat slechte licht gelukt.
Wat waren jouw instellingen? AF, sluitertijd, diafragma en ISO?
Klik op de naam van de foto en je ziet de instellingen in Flickr.
Er is inderdaad veel terug te vinden in de EXIF. Ik ben er voorstander van die niet te verbergen. Ik werk in Manual mode, met Auto ISO. Als de ISO waarde de pan uit rijst, dan moet de software die ik gebruik, DXO Photolab Elite het met de uitstekende DeNoise oplossen. Voor wat betreft de AF settings: Hier heb ik van alles geprobeerd als het gaat om het scherpstelveld. Vrijwel altijd één van de Breedbeeld AF settings. Small of Large, of Custom. De gezichts/oogherkenning bleek lang niet altijd goed te werken. Veel minder goed dan bij de atletiekfoto's die ik laatst maakte. Of dat nou kwam door de brillen die sommigen ophadden, of het te geringe contrast, of het juist te grote aanbod aan contrastrijke onderwerpen? De (geringe) afmetingen van de koppies? De snelheid? Ik weet het niet. De scherpte lag lang niet altijd daar waar ik het wilde.
Ik werk wel met een instelling zó dat met de BBF en het scherpstelveld (meerdere afmetingen geprobeerd, zoals gezegd) een onderwerp gekozen wordt, waarna ik met een van de (door mij als zodanig ingestelde) knoppen op het objectief of de body overschakel naar 3D-tracking. Kijk naar de YouTube filmpjes van Hudson Henry om een indruk te krijgen hoe zoiets werkt.
Met vol tele (400mm) is het natuurlijk op een wat grotere afstand wat lastiger om de voorste schaatser op te pikken. Op een halve tot driekwart baanlengte maakt dat metertje dat de voorste voorligt, niet veel uit t.o.v. de schaatsers vlak in de buurt. Het was overigens de eerste keer dat ik bij het schaatsen fotografeerde. Ik heb die avond in totaal 2800(!) foto's geschoten. En dus heel veel weggegooid. Daarvan is overigens ook weer niet veel mislukt, maar ik moest een keuze maken, meer dan 10 foto's plaatsen mag niet!
En ik vraag me af of de verlichting in Alkmaar beter is dan in Haarlem. Kijk eens naar de ISO waarmee is gewerkt.
Ik fotografeer, dus ik ben.