yoyo schreef: Geval 1
Ten eerste vind ik dat je van de praktijk moet uitgaan en er vanuit gaan dat je DX met FX vergelijkt. De input moet gelijk zijn (bij gelijke afstand hoort dan een gelijke beeldhoek) en de output moet gelijk zijn (dus moet je corrigeren voor CoC). Je krijgt dan dit voor de D3/D2Xs/D2Hs:
Een stop minder scherptediepte voor FX.
Dit is de algemene gedachtengang die door alle fotografen wordt geaccepteerd en waardoor iedereen aanneemt dat FX ongeveer één stop minder scherptediepte heeft. De input is gelijk en de output is gelijk. Je benut FX ten volle.
Dat is ook mijn gedachte, maar dat was niet het startpunt van de anderen, als je de scherptedieptetabel op een lens wilt inzetten voor 2 verschillende opnameformaten. Vergelijken van het uiteindelijke beeld door verschillende beeldhoeken is dan beslist verwarrend, naar blijkt uit de vele reacties erna hoe een afbeelding te beoordelen.
yoyo schreef: Geval 2
Als je dan toch uitgaat van een andere input door een gelijk brandpunt te handhaven bij gelijke beeldafstand, dan moet je aan het eind je beeld corrigeren voor een gelijke output. Om je onderwerp even groot af te drukken moet je dan de beide formaten met een gelijke factor vergroten en accepteren dat de FX foto groter is, maar het DX deel hetzelfde.
Dat is niet mijn insteek.
Ook hier ga ik uit van dezelfde output in afmeting van het volledige opnameformaat als beeldformaat in een gelijke afdruk/print/schermafbeelding. Precies dezelfde rekenkundige vergelijking zoals bij geval 1, zodat het voldoet aan de wijze waarop scherptediepte voor verschillende opnameformaten vergeleken hoort te worden en DOF-calculators en scherptedieptetabellen (en schalen op lenzen) als zodanig zijn opgezet.
Je gaat in de praktijk doorgaans namelijk geen FX formaat gebruiken om het daarna te gaan croppen, en je FX voordeel daarmee weer weg te gooien.
Alleen komt er in deze vergelijking van het volledig benutte opnameformaat bij de FX afbeelding dan wel veel meer van het onderwerp op als bij de DX opname, omdat de beeldhoeken voor die verschillende opnameformaten verschillend zijn.
Datgene wat jij geval 3 noemt.
Geval 2 is voor mij feitelijk geen normaal reële vergelijking. Zo vergelijk je verschillende opnameformaten namelijk niet met elkaar.
** In dit bericht ** probeer ik dat in een overdreven voorbeeld duidelijk te maken (zonder te croppen). Zie meer naar onderen de vergelijking tussen verschillende opnameformaten tussen DX en 4x5 inch vlakfilm met die sterk uiteenlopende afdrukformaten tussen 15,8 x 23,6 cm en 100x125 cm bij een vaste kijkafstand van 30 cm. Knip je van die verschillende afdrukformaten overal hetzelfde stuk uit van 15,8 x 23,6 cm is elke crop hetzelfde in beeldweergave.
** In een ander bericht ** dat je door het oneigenlijk gebruik van croppen en vergroten, feitelijk elke stelling "kloppend" kunt krijgen.
yoyo schreef:
Geval 3
Als je puur en alleen naar het objectief kijkt dan lijkt het idd zo dat DX dan juist meer DOF heeft dan FX.......
........Maar in dat geval krijg je dan idd deze tabel :
Hier zou DX één stop meer scherptediepte hebben.
Het blijft kennelijk verwarrend. --> Andersom
FX heeft meer scherptediepte in dit onderhavige geval van gelijke brandpunten. Het is niet voor niets dat je in jouw DOF-tabel het diafragma 1 stop voor
FX verder gaat opendraaien om aan ongeveer dezelfde kleinere scherptediepte te komen als bij DX.
(Hoewel we dan geen Nikon lens meer kunnen gebruiken, want die heeft geen lenzen met diafragma van F 1.0)
[...knip...]
yoyo schreef:
Maar als je dan toch een extra schaalverdeling op het objectief moet zetten zou je eigenlijk uit moeten gaan van deze tabel. Daarin moet ik Leon gelijk geven.
Je kunt echter niet van de FX streepjes uitgaan, want de Hyperfocal Distance verschilt...
De Hyperfocal Distance (evenals de DOF zelf) verschilt iets omdat we praktisch gezien exact van één stop verschil uitgaan. Maar die één stop is een afgeronde waarde. Reken je het precies uit op
ruim één stop, klopt ook de Hyperfocal Distance (en de DOF waarden). Zie onderstaande tabel (D3 en D300).
