Geplaatst: ma feb 12 2007 9:42 am
Ja ik ook. Met dat negatief ben je zo die is wel ver uitgepioneerd, met 'n digitaalbestand begint 't pas in de computer en kun je nog alle kanten uit.
https://forum.nikon-club-nederland.nl/
Lees jij mijn tekst bij de foto's wel? volgens mij niet!paparazzi schreef:had je 'm gewoon 'n stop extra moeten onderbelichten als je dat wilt voorkomen
'k bemerk hier wel 't enorme vast willen houden aan nostalgie en dat moet ieder voor zich weten, maar voor mij heeft digitaal nu eenmaal veel meer voordelen
en je zegt wel dat het aan de scan ligt, maar wat moet je dan: een superdure scanner kopen om uiteindelijk op het zelfde niveau uit te kunnen komen wat de digitale camera al gelijk voor je klaar heeft?
Hoi Gerrit,gdepater schreef:Wat Jerry met de foto heeft laten zien is overduidelijk. De contrast omvang van de door hem gebruikte film is duidelijk groter. In de heldere partijen is er nauwelijks sprake van overstraling, terwijl dat op de digitale foto zeer duidelijk zichtbaar is. Maar ook in de donkere partijen zien we bij de film dat daar nog ruimte over is. Het is niet zo donker als bij de digitale foto.
In bovenstaande voorbeelden speelt dit welles waar geen rol, maar een zelfde proef kan je ook doen t.a.v. de kleurdiepte. Ook die is bij een film veel ruimer.
De argumenten dat je met een digitale camera meer mogelijkheden tot je beschikking hebt, gaat niet op. Want er is niets wat je tegenhoud de film in een scanner te stoppen en dit vervolgens digitaal verder te gaan bewerken.
Vergelijken we een scanner met een digitale camera, dan vallen gelijk de volgende verschillen op: en scanner haalt 4000dpi! Dat resulteert in 4000x6000 = 24 000 000 pixels, puur alleen al op basis van de hardware resolutie. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van een 16 bit A/D convertor. Waar alle Nikon digitale camera’s blijven steken op 12 bit!
Nu wil ik het niet hebben over hoe snel je met een digitale camera je resultaten kan laten zien, e.d. We hebben het duidelijk over de technische kwaliteit van de foto! Dan is de digitale camera op één punt in het voordeel, dat je direct na de opname kan controleren of het geheel binnen de grenzen blijft die door de camera worden bepaald. En dat kan dus analoog niet! Voor zo ver dit dan enige invloed heeft op de kwaliteit van de foto. Maar analoog heeft wel het voordeel dat de resultaten vaak goed zijn te voorspellen, gelet op de ruimte die de film bied op het punt van over- en onderbelichten. Een juist daarin schiet een digitale camera behoorlijk te kort. En dit zal ik toelichten.
Veruit het merendeel van de digitale foto’s worden gemaakt in JPEG. Een zgn. compressie bestand. Vaak niet groter dan ca. 10% van het origineel. Met alle mogelijke technieken wordt voorkomen dat er in het eindresultaat onder- en overbelichting voorkomt. Denk bv. aan ‘day lighting’, e.d. Het eindresultaat is dat na afdrukken een wat ‘overbelichte’ zeer vlakke afdruk ontstaat. Geen diepte in schaduwpartijen en noem maar op. Vergelijken we dit met wat men voor de digitalisering als resultaten met film wist te bereiken, dan is er duidelijk sprake van fototechnische kwaliteitsvermindering. ( Hoewel het mij opvalt dat niemand daarmee zit.)
Door in RAW te fotograferen, en meerdere foto’s te maken van hetzelfde onderwerp is daar digitaal wat aan te doen. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Verder wil ik afsluiten met nog enige opmerkingen. Met een digitaal bestand kan je nog van alles doen op het gebied van contrast, scherpte, kleurcorrectie, montage, en noem maar op. En dat kan met een gedigitaliseerde film natuurlijk ook! En dat noemen we hybride fotografie. En daar is echt niets mis mee!
Als laatste wil ik opmerken dat we goed op moeten letten dat we niet geremd door enige kennis of ervaring er maar van alles uitflappen. Je jaagt daar een ander heel snel mee op de kast. En dat heeft geen enkele zin, nog dient dat enig nut. Hoe en waarmee men fotografeert dat is een heel persoonlijke afweging en daar kunnen alle mogelijke oorzaken aan ten grondslag liggen, maar toon a.u.b. wel respect voor elkaar.
Digital is Better than Film!
No It's Not! Film is BETTER than Digital!
No, You're wrong! No, you're wrong!
Guess what? Flat statements like this are both wrong, and both right!
Why? There is no one single correct answer. Thus, depending on what you want to do, one tool may be better than another.
There seems to be an urban legend that says digital cameras have less dynamic range than film. The legend is wrong. The above plot shows the comparison of a DSLR with print and slide film. The slide film records only about 5 photographic stops of information (a stop is a factor of 2, so 5 stops is 32). The print film shows about 7 stops of information. The digital camera shows at least 10 stops of information (this test was limited to 10 stops). Other tests show the Canon 1D Mark II camera has about 11.6 stops of information (a range of 3100 in intensity). Other DSLR cameras, like the Canon 10D have around 11 stops. Point and shoot digital cameras, somewhat less.
Nog even iets voor de praktische bruikbaarheid van deze prietpraat.Examine the scatter in the data in the above figure. The scatter is due to noise. The digital camera has several times less noise at medium and high intensities, and dozens of times less noise at low intensities. The low scatter of the blue points shows the low noise of the digital camera, and it is lower at all scene intensities.
Vervolgens is het zo dat bij een digitale camera de treden in de hoge lichten dichter bij elkaar staan dan in de lage lichten. Bij elke stop halveert het aantal levels.In a lot of Discussions about Dynamic range I often see people talk in terms of bit depth. while the two are related they are quite differnt. A good descripter I heard once was that the height of the ladder is its dynamic range, the number of steps on the ladder is the bit depth.