Nieuw: de D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuw: de D750

Bericht door Marten » di sep 16 2014 7:13 pm

Skippy schreef:.... Van koploper ten tijde van de D3, D700 ....
Volgens mij was Nikon heel, héél laat met de introductie van zijn eerste fullframe digitale camera, de D3. De D700 kwam vlak daarna maar miste dan weer 100% zoekerbeeld...
Ik kan beide modellen niet echt als koplopers zien.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di sep 16 2014 7:33 pm

Qua hoge iso prestatie wel. En dat was toendertijd een heel belangrijk aspect. En de D700 qua "waar voor je geld".

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di sep 16 2014 7:44 pm

Volgens mij (corrigeer mij als ik het mis heb) scoort de Df nog steeds het best qua hoge ISO prestaties.
Over innovatie en voorop lopen gesproken.
Wat mij betreft is voorop lopen trouwens niet zo nodig.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2014 7:47 pm

Nee, de Sony Alpha 7s scoort inmiddels hoger op dat punt.
http://www.dxomark.com/Reviews/Sony-Alp ... ight-champ" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar zou je dat afzetten naar rato van de resolutie, denk ik niet dat je verschil ziet.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di sep 16 2014 7:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » di sep 16 2014 7:48 pm

Skippy schreef:Lees bijvoorbeeld ook de tekst van Nikon NL countrymanager Matthieu van Vliet in het interview in het laatste NCN-magazine. Daar druipt de blijmoedige ontkenning en gezapigheid toch vanaf?
Zou dat komen omdat hun grootste concurrent Canon niet de snelste is qua innovatie, dat ze nu gewoon gas terug nemen? Zo voorop hoeven we ook weer niet te lopen.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di sep 16 2014 7:54 pm

Marten schreef:Volgens mij (corrigeer mij als ik het mis heb) scoort de Df nog steeds het best qua hoge ISO prestaties.
Over innovatie en voorop lopen gesproken.
Wat mij betreft is voorop lopen trouwens niet zo nodig.
Zeker doet de Df het geweldig op dat punt. Jammer dan weer van die van een DX-camera geleende AF-module met bijbehorende geringe spreiding. Zo jammer toch nietwaar?

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di sep 16 2014 11:03 pm

Léon Obers schreef:
lock schreef: En dat er nieuwe lenzen voor moeten komen is niet helemaal correct. Als je de body hetzelfde houdt dan kan je ook de afstand tot de sensor gelijk houden. En dan blijven oude objectieven gewoon bruikbaar.
Dat zou niet slim gedacht zijn. De huidige F-bajonet kent nogal wat mechanische beperkingen ten aanzien van de diafragma-overbrenging die bepaalde functies hopeloos ingewikkeld maken, met wat je puur elektronisch tegenwoordig als systeem nodig hebt in een spiegelloze camera.
Wat ik tot nu toe gezien heb is dat de meeste adapters geen autofocus toelaten (er is geen communicatie tussen lens en camera). Correct me if I'm wrong..

lock

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di sep 16 2014 11:14 pm

AF-S is in principe geen issue, want elektronisch. Dat bewijzen o.a. de adapters van Canon EF naar o.a. Sony E, Fuji X en MFT

Probleem is vooral dat het diafragma pbij Nikon F mechanisch wordt aangestuurd. Probeer dat (elektronisch naar mechanisch) maar eens in een adapter te krijgen...
Groeten,
Edwin

flickr - website

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di sep 16 2014 11:20 pm

Met een stappenmotor? Of een piezo-aandrijving?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di sep 16 2014 11:31 pm

Aandrijving is het punt niet, denk ik. Sturing en terugkoppeling naar de camera is een grotere uitdaging.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 17 2014 1:46 am

lock schreef: Wat ik tot nu toe gezien heb is dat de meeste adapters geen autofocus toelaten (er is geen communicatie tussen lens en camera). Correct me if I'm wrong..
Voor wat betreft Nikon heeft men een Nikon F adapter voor haar Nikon 1 camera's. Die ondersteunt belichting, AF als het AF-S lenzen betreft en VR. Met vergelijkbare specs moet zoiets ook voor een grotere spiegelloze full frame camera te maken zijn.
http://imaging.nikon.com/lineup/acil/ac ... apter_ft1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor wat betreft het diafragma heeft Nikon inmiddels een beperkt aantal lenzen die een elektromagnetische sturing hebben. Dat concept hadden ze 10-15 jaar eerder al moeten inzetten voor al hun "G" objectieven, dan hadden ze nu niet zo'n moeilijk probleem op de hals gehaald met die mechanische diafragma-overbrenging van een enorme berg objectieven die heden ten dage gebruikt worden om dat af te stemmen op een ander concept camerasysteem.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo sep 17 2014 8:53 am

De FT1 adapter om Nikkors op Nikon 1 camera's te gebruiken heeft wel een beperking in de autofcocus: die werkt alleen op het centrale scherpstelpunt.

Normaal zou je verwachten dat Nikon dit eenvoudig oplost in een upgrade maar volgens Thom Hogan is deze beperking logisch bij sensoren die (ook) werken met autofocus via fasedetectie (en niet alleen voor Nikon).
http://www.dpreview.com/forums/thread/3657706
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 17 2014 11:08 am

Dat hoeft niet te betekenen dat die beperkingen voor toekomstige sensors als zodanig zouden gelden.
Van wat ik begrijp is de AF-functie van de net nieuw geïntroduceerde Samung NX1 verdeeld over een groot deel van de sensor met een paar honderd AF-punten.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo sep 17 2014 11:28 am

Dat kan Léon, maar de beperking waar Thom het over heeft zit niet in het aantal AF-punten of de verspreiding ervan over de sensor. De Nikon 1 heeft 73 tot 105 PD AF-punten verspreid over ongeveer 2/3 van de sensor.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » wo sep 17 2014 10:24 pm

Na de update werkt de Nikon adapter voorde V1 wel in AF-C maar de focus ligt vast na het eerste frame. VR staat continue aan tenzij je hem hard uitzet. En inderdaad, alleen de centrale AF -sensor werkt. Gaat lekker.

Leons voorbeeld van de Sony A7R is ook geen schoolvoorbeeld van optimale adapters. Sony bouwt voor aps-c en FF lenzen aparte adapters. De basis adapter heeft een zeer trage AF. De snellere versie bouwt je mirrorless om tot SLT (met eigen PDAF unit). En dat zijn niet de laatste af units van Sony.
Metabones ondersteunt wel AF en laat ook andere merken lenzen toe, maar Af is net zo traag als de basis adapters van Sony. Kortom, veel beperkingen.

Als Nikon over gaat naar mirrorless in small format voor aps-c (wat ik voor de gein nu eens niet hoop) dan ga je met de intro ervan begrijpen waarom er al jaren geen fatsoenlijke DX lens meer is gebouwd: ze trekken meteen een kast open. En wij weer kopen, kopen, kopen. Want dat is wat ze willen.

lock

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”