Sorry dat ik 2 dagen niets heb laten horen, ik heb me werkelijk helemaal helemaal volgezogen met de dprevieuw commentaren, en daar heel wat wijzer geworden.
Los van het schrikken van de agressieve reacties naar elkaar toe, blij dat ik daar eens ben gaan kijken.Ik heb veel opgepikt over het grote backfocus probleem die veel mensen
ervaren (scherpstelling achter het eigenlijke focus punt) en over de focus verschuiving in slecht licht naar de meest contrastvolle plek in de compositie, dus nooit scherp waar jij
de scherpte wilt, en over finetuning en over goede prestaties in voldoende natuurlijk licht.
Voor iedere stelling over de D7000 is wel wat te vinden, dat voorop gesteld, maar ik heb mijn probleem daar heel treffend teruggevonden in het commentaar van iemand die zich anotherMike noemt. Kort en goed; los van alle issues rond de backfocus die ik 100% herken, zeggen ook veel reacties, dus dat als de camera buiten goed presteert, dat dan de finetuning niet veel zin heeft, de camera doet het dus ogenschijnlijk wél goed. Dat is in mijn geval soms zo, niet altijd, maar gezien het backfocus 'feit' (gezien de massieve onderkenning ervan) ben ik daar niet eens zo zeker van... de bloemen in deze thread die heb ik nog nimmer kunnen maken verdorie.
Er is dus echter 1 onderdeel waar deze body (vergeleken in studio licht,
dus nog beter dan waar ik het mee moet doen in mijn hobby) het absoluut erg slecht doet... bij volledig kunstmatig licht en dan ook nog bij weinig licht... en daar heb ik hem nu juist voor aangeschaft
het artikel (weet niet of ik de link mag noemen):
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=39991361" onclick="window.open(this.href);return false;
ik noem alleen het woordje 'horrid'
the AF accuracy was absolutely horrid - as in barely 30% of the frames sharp.
Het vergelijk met de D300, D700 en de D2X bodies, daar gaat het me NIET om !! het had net zo goed met de 3000 of ander model kunnen zijn, de boodschap is hier enkel het beschreven serieus onderpresteren bij kunstlicht en wanneer dat licht dan ook nog eens in lage mate aanwezig is. Maar dit dan nog wel .... bij stilstaande onderwerpen ! Dat krijg ik dan nog eens als extra handicap, dat mijn onderwerpen niet stilstaan, het is toch een soort sportfoto. Ik kan natuurlijk de AF hulplicht niet gebruiken voor alle duidelijkheid, de focus moet snel AF-C dus gebeuren. In het artikel schrik ik van de significante aandelen scherpe foto's van 30% bij de 7000 tot de 90+% bij de 700.
En onder deze omstandigheden zou de 90 het bijvoorbeeld ook goed hebben gedaan mijns inziens.
Het verschil in de foto's die een 7000 tov de 700 nooit zou kunnen halen, daar gaat het artikel niet over, het gaat er puur om het in-focus zijn. En dienaangaande lijkt me de boodschap er in toch wel duidelijk.
Ik moet het dus doen bij weinig licht, donkere kleding en bewegende onderwerpen, bij kunstlicht. Ik wil de foto's hier wel neerzetten, maar graag even reactie hoe te handelen. Peter, ik heb ook een portretfoto gemaakt, en die is helemaal een raadsel waarom deze me niet is gelukt maar die zou ik je graag willen pm'en omdat het onderwerp een bekend figuur is, dus die wil ik liever niet direct plaatsen zou dat kunnen ?
Het lijkt mij dat ik zowel backfocus elementen heb, en dan versterkt onder de slechte lichtomstandigheden voor de 7000.
Na alles gelezen hebbend heb ik wat geexperimenteerd, en ik heb de finetuning weliswaar op +15 moeten zetten, wordt iets beter, maar nog immer geen foto's die er normaal uit zouden moeten komen. Ik wordt er een beetje moedeloos van, ben benieuwd waar die ruil met de d300 kon plaatshebben waar je over schrijft, ik zou het eigenlijk gezien de moeilijke licht omstandigheden gewoon moeten doen. Ik had zooo graag deze kennis gehad ten tijde van de aankoop, ik baal er van dat ik daar nu pas over lees. Wellicht had nikon die kennis niet, en is het misschien ook nog niet eens significant volgens de statistieken, maar na 2 dagen lezen heb ik er wel een goed beeld van om mijn ervaringen in een stuk perspectief te kunnen plaatsen.
Mijn settings zijn trouwens AF-C, single velds AF, 11 AFvelden, geen active Dlight, geen hoge iso compensatie.
Misschien ten overvloede om nog even te zeggen, maar als ik de camera enkel nodig zou hebben voor buitenfotografie bi jgoed licht was ik er heel positief over geweest, want die fotos zijn los van een evt focusverschuiving wat me op zich niet stoort, wel scherp. Die verschuiving zou ik denk ik nog wel kunnen analyseren en mee om kunnen gaan. Tis juist dat wat me schrik injaagt, dat de 7000 het wel goed kan, maar ook heel slecht kan, dus de oplossing zit m voor mij niet in een adjusment van de body, tis slikken of stikken ben ik bang.
Mijn conclusie voor de TS : het lijkt mij dat je als je niet binnen voor bijv bruiloft of sport moet fotograferen, maar juist buiten, dat je dan écht een fijne en goede keus hebt met de 7000.