Cursus Capture NX

Discussies over fotobewerking en archivering
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » do sep 07 2006 7:08 pm

Onder de 1Ghz werkt NX niet op pc.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do sep 07 2006 11:16 pm

Mocht je de manual van capture NX nog niet hebben gevonden.

Die staat hier http://support.nikontech.com/cgi-bin/ni ... aqid=14030

Alleen in het engels en Spaans maar toch..

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op vr sep 08 2006 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr sep 08 2006 12:29 am

Als je geregistreerd bent bij Nikon's Eurpean Support Center en je logt-in dan kun je ook de nederslandstalige handleiding voor Capture NX downloaden.

PDF - 6,30 MB

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » vr sep 08 2006 3:46 pm

gelukkig dat het kan. Krijg net de software binnen en de bijgeleverde handleiding is alleen in het Duits en dat is toch niet handig.

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr sep 08 2006 8:04 pm

Capture NX is bij mij geleverd zonder handleiding en na reclamatie kreeg ik het verzoek of ik hem zelf wilde downloaden en afdrukken!!!!

Vooruit dan maar weer ...

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » vr sep 08 2006 8:11 pm

Harrie Gerrits schreef:Capture NX is bij mij geleverd zonder handleiding en na reclamatie kreeg ik het verzoek of ik hem zelf wilde downloaden en afdrukken!!!!

Vooruit dan maar weer ...
dat is vreemd, zou iemand hem uit de doos gepikt hebben? Iemand die alleen handleiding en serienummer wilde hebben :roll:

Kane

Bericht door Kane » vr sep 08 2006 8:17 pm

Ik wil de 30dagen trail installen, maar er blijven files achter op me PC. Dit check ik door het programma nogmaals te installeren en te kijken of er nog een aantal dagen te gaan is, die dan het zelfde zijn als de dag van uninstallen en dit is het geval. dit is het bewijs dat er files achter blijven. Kan iemand mij vertellen welke files dit zijn?
Thanks, Jan

Digi Nik
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Digi Nik » vr sep 08 2006 8:56 pm

het bewijs dat er files achter blijven. Kan iemand mij vertellen welke files dit zijn?
Dit zijn ongetwijfeld instellingen in het windows register. Met dit register moet voorzichtig worden omgesprongen, omdat een corrupt register je hele systeem aardig om zeep kan helpen. In het uiterste geval loop je het risico dat je volledige systeem opnieuw geïnstalleerd moet worden. Kun je beter het net afstruinen om te kijken of het programma al gekraakt is. (Hoewel ik dit laatste advies natuurlijk nooit gegeven heb, want als overtuigde Nikon gebruikers schaffen we natuurlijk een legale versie aan).
Als het maar Nikon is.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » vr sep 08 2006 11:12 pm

Dat zijn net de bestanden die voorkomen dat iemand de 30-dagen versie blijft gebruiken door 'm telkens opnieuw te installeren. Anders zou zo'n beperking geheel geen zin hebben. Een goede methode is het programma te kopen, wanneer het bevalt... :wink:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za sep 09 2006 11:14 am

Ik heb een test gedaan met Capture NX en 2 GB ipv 1 GB intern geheugen in mijn systeem en je kunt stellen dat het er niet merkbaar sneller op wordt.

Ik heb een aantal bewerkingen op een D70 NEF getimed en die met elkaar vergeleken en geen noemenswaardig verschil kunnen ontdekken.

Luc.
flickr

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » za sep 09 2006 11:44 am

Ik heb een test gedaan met Capture NX en 2 GB ipv 1 GB intern geheugen in mijn systeem en je kunt stellen dat het er niet merkbaar sneller op wordt.
Maak maar eens een diskcache aan op een tweede interne harde schijf - externe harddisks zijn te langzaam!

Alsof je een blok onder het gaspedaal van een sportwagen vandaan haalt!

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za sep 09 2006 1:03 pm

Kane schreef:Ik wil de 30dagen trail installen, maar er blijven files achter op me PC. Dit check ik door het programma nogmaals te installeren en te kijken of er nog een aantal dagen te gaan is, die dan het zelfde zijn als de dag van uninstallen en dit is het geval. dit is het bewijs dat er files achter blijven. Kan iemand mij vertellen welke files dit zijn?
Thanks, Jan
Daar staat al een draadje over in dit forum. Zie Capture NX

klompje

Opmerking

Bericht door klompje » za sep 09 2006 11:30 pm

Gaatie niet sneller als je veel geheugen hebt en de cache uitschakeld?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za sep 09 2006 11:36 pm

Harrie Gerrits schreef:
Maak maar eens een diskcache aan op een tweede interne harde schijf - externe harddisks zijn te langzaam!

Alsof je een blok onder het gaspedaal van een sportwagen vandaan haalt!
Harrie,

Diskcache is in mij belevenis het stuk ram op de harddisk zelf ook wel buffer .. Maar ik denk dat je eigenlijk virtueel geheugen bedoeld, ook wel pagefile.. of swapfile (linux)

En inderdaad als je (te)weinig fysiek RAM in je PC hebt wordt er dus gebruik gemaakt van het virtueel geheugen en uiteraard als dan de pagefile op een aparte fysieke harddisk staat is dat sneller dan waneer je alles van 1 hd moet doen.

Maar virtueel geheugen is altijd trager dan RAM dus bij grote hoeveeheden RAM is het eigenlijk altijd sneller om zo weinig mogelijk of zelfs helemaal geen gebruik te maken van virtueel geheugen.

Daar komt nog bij dat wanneer je windows de grootte van de pagefile laat beheren het formaat dus sterk varieerd waardoor fragmentatie optreed wat de boel weer kan vertragen.
Een vast formaat voor de pagefile instellen zorgt dus dat er minder snel fragmentatie optreed waardoor de boel ook sneller blijft.

Dus weinig ram = snelheid van je pagefile erg belangrijk'.
Bij veel RAM (+ 1GB)= snelheid van je pagefile dus niet zo belangrijk omdat er automatisch minder gebruik van wordt gemaakt.

Met weinig geheugen is het een regeltje dat je vaste pagefile grootte 1,5x je RAM moet zijn bij veel geheugen boven de 1GB wordt meestal uitgegaan van 1:1 verhouding en het is uiteraard afhankelijk van wat je allemaal daait.

Capture NX begint me steeds beter te bevallen.

Luc.
flickr

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » zo sep 10 2006 2:27 am

Luc,

Wijzig de volgende instellingen in Capture NX maar eens en je zult een aanzienlijk snelheidsverschil bemerken.

Open in Capture NX pulldown menu Edit.

Ga naar Preferences.

Vervolgens naar Cache Settings.

Bij Cache Locations verwijs je naar de betreffende tweede harddisk.

Zet Limit Cache Size uit.

Als je vervolgens beeldbestanden gaat openen zul je zien dat dit nu veel sneller gaat.

Sorry voor de engelse verwijzingen maar ik draai alleen maar engelstalige software.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”