Wanneer je dat profiel in je camera gebruikt, worden ze vanzelf zichtbaar in NX wanneer je het betreffende NEF-bestand in NX opent.Tom van Hell schreef:zie ik het nou verkeerd en kun je die nieuwe beeldinstellingen alleen op je camera zetten en niet installeren tussen de beeldinstellingen van NX
Landschap en Portret profiel van Nikon voor de D300 D3 D700
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik weet het niet zeker, maar ik ben bang dat je het profiel niet kunt bewerken als het ook niet in NX (Picture Control) in geïnstalleerd. Dat laatste is overigens slechts een kleine moeite.GdP schreef: Wanneer je dat profiel in je camera gebruikt, worden ze vanzelf zichtbaar in NX wanneer je het betreffende NEF-bestand in NX opent.
Ga naar http://nikonimglib.com/opc/index.html.nl en kies Nikon software om beide Picture Control instellingen (voor NX/NX2 en ViewNX) te downloaden.
Jur
Ik zeg ook niet dat ze niet in de RAW komen, ik geef alleen aan dat Lightroom er niets mee doetM.Oorthuis schreef:Je zegt nu zelfs iets, want je in de 2e zin weer onderuit haaltMark Meisner schreef:Houdt er ook rekening mee dat als je in RAW schiet en lightroom gebruikt dat er geen gebruik wordt gemaakt van deze profielen. Het heeft enkel nut als je gebruik maakt van JPG of de RAW's importeert via Capture NX.
De instellingen worden wel degelijk meegenomen in je RAW file, alleen is het zo dat Cpature NX die instellingen ook daadwerkelijk meeneemt (die aanpasbaar zijn) en bijv Photoshop niet.

als dummie heb ik de twee beeldinstellingen geplaatst, het verschil tussen deze twee zit 'm alleen in de scherpte zo te zien, of gebeurt er nog meer? Bij de Standaard beeldinstelling heb ik Cotrast+ gezet en helderheid- (en nog moet ik teveel nabewerking doen), moet ik dat nu ook bij deze nieuwe beeldinstellingen ook doen?
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het verschil tussen de beide nieuwe instellingen is aanzienlijk groter dan alleen de scherpte-instellingen. De verschillen zitten vooral in het contrast, de verzadiging en het gamma (curve). Je kunt die verschillen niet aflezen aan de standaard parameters. Behalve die van de scherpte-instellingen, staan die allemaal op 0 ten opzichte van de defaults voor die betreffende beeldinstelling. Of je persoonlijk nog wijzigingen wilt aanbrengen zul je moeten bepalen op basis van testen. Hierover kun je op voorhand eigenlijk geen uitspraken doen. Alleen als je doorgaans gewend bent om de helderheid op -1 te zetten, zou je dat ook bij de nieuwe instellingen kunnen doen. Ik zou zeker niet adviseren om zonder testen bijvoorbeeld het contrast of de verzadiging te wijzigen. Vooral de Landschap instelling heeft al een behoorlijk hoger contrast en een steilere curve dan bijvoorbeeld Neutraal of Portret.19doerak59 schreef:als dummie heb ik de twee beeldinstellingen geplaatst, het verschil tussen deze twee zit 'm alleen in de scherpte zo te zien, of gebeurt er nog meer? Bij de Standaard beeldinstelling heb ik Cotrast+ gezet en helderheid- (en nog moet ik teveel nabewerking doen), moet ik dat nu ook bij deze nieuwe beeldinstellingen ook doen?
Jur
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Wie kan mij uit de brand helpen?
Ik heb de volgende beeldinstellingen op mijn D300:
Standaard
Neutraal
Levendig
Monochroom
D2x Mode 1
D2x Mode 2
D2x Mode 3
en 2 eigen gemaakte beeldinstellingen
Dus 8 beeldinstellingen in totaal.
In wil graag de twee nieuwe beeldinstellingen zoals in deze topic besproken uitproberen.
Bij het kopiëren naar de camera gaat de beeldinstelling landscape perfect.
Maar bij de beeldinstelling portrait kan ik deze alleen opslaan als D2xMode 1 of D2xMode 2 of D3xMode 3
Ik heb de volgende beeldinstellingen op mijn D300:
Standaard
Neutraal
Levendig
Monochroom
D2x Mode 1
D2x Mode 2
D2x Mode 3
en 2 eigen gemaakte beeldinstellingen
Dus 8 beeldinstellingen in totaal.
In wil graag de twee nieuwe beeldinstellingen zoals in deze topic besproken uitproberen.
Bij het kopiëren naar de camera gaat de beeldinstelling landscape perfect.
Maar bij de beeldinstelling portrait kan ik deze alleen opslaan als D2xMode 1 of D2xMode 2 of D3xMode 3
Hallo Jan,19doerak59 schreef:de Dx2 modes, wat zijn dat voor beeldinstellingen, is dit nog een aanvulling op mijn d300 als ik nu al portret en landscape heb?
De drie D2xmodes zijn ook optionele modes en kun je downloaden van de Nikonsite. Ze zijn oorspronkelijk voor de D2x camera ontwikkeld. Mode 1 is vooral voot Portret Mode2 voor beelden die op de PC worden nabewerkt en Mode3 voor Landscha/Natuur
Groetjes ger