D300, NEF minder vaak nodig
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dit is de eerste de beste link in Google, die het proces goed weergeeft. Ik crop zelf aan het einde, maar da's niet zo interessant.V70ORD5 schreef:Maar als je (jullie) photoshop gebruiken, ben ik wel benieuwd naar je workflow.
Wat ik doe ik foto's binnen halen met Bridge, als ik de foto's dan dubbelklik, opent CameraRaw en kan ik daar een paar elementaire bewerkinge uitvoeren die je ook met b.v. Lightroom kan doen.
Als ik nog verder wil in de correcties, zal ik idd naar photoshop moeten.
Is dit logisch wat ik doe of slaat dit helemaal nergens op?
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... low1.shtml
Succes!
Ok, bij de D80 deed ik dat ook, maar nu de D300, dat was de vraag.D-80's schreef:Ben nog iedere dag blij dat Skippy ons met zachte drangin de richting van de NEFjes duwde.... wij willen echt niet anders meer...
Groetjes Eelco & Monique
Gr Kees
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Re: D300, NEF minder vaak nodig
Mijn ervaring is ook dat JPEG prima is (D300, 18-200, L fine) Doet JPEG nog meer dan "alleen maar" comprimeren? Dus verlies je alleen kwaliteit door het compressieproces of worden er nog meer bewerkingen uitgevoerd?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat is juist het probleem van JPG. Er wordt van alles gedaan dat je niet meer ongedaan kunt maken. Verscherpen bijvoorbeeld. Bij NEF's kan je alles nog achteraf aanpassen.jczet schreef:Mijn ervaring is ook dat JPEG prima is (D300, 18-200, L fine) Doet JPEG nog meer dan "alleen maar" comprimeren? Dus verlies je alleen kwaliteit door het compressieproces of worden er nog meer bewerkingen uitgevoerd?
- SwederD70
- Clublid
- Contacteer:
Leon O. heeft het aardig verwoord
Het is uiteindelijk toch van de gekke dat je met een godssruwelijk duur en goed toestel opnamen maakt om die achteraf nog met een bak software te moeten ‘fatsoeneren’.
Camera moet gewoon een goed plaatje afleveren!
Maar moet mezelf ook meer gaan dwingen op weer (meer)naar jpg te gaan, de D300 is gewoon in staat om in jpg goede foto’s af te leveren. Die ondanks het verlies van info in Photosoep toch nog goed te corrigeen zijn.
Voor het huis-tuin en keuken fotowerk is het goed zat. En scheelt een berg nabwerkingstijd en opslagruimte.
Het is uiteindelijk toch van de gekke dat je met een godssruwelijk duur en goed toestel opnamen maakt om die achteraf nog met een bak software te moeten ‘fatsoeneren’.
Camera moet gewoon een goed plaatje afleveren!
Maar moet mezelf ook meer gaan dwingen op weer (meer)naar jpg te gaan, de D300 is gewoon in staat om in jpg goede foto’s af te leveren. Die ondanks het verlies van info in Photosoep toch nog goed te corrigeen zijn.
Voor het huis-tuin en keuken fotowerk is het goed zat. En scheelt een berg nabwerkingstijd en opslagruimte.
ik schiet de foto's met raw en jpeg, meestal gebruik ik de jpeg, maar bewaar de raw ook.
niks meer omzetten en mocht er een keer een foto toch bewerkt moet worden heb ik hem ook in raw.
niks meer omzetten en mocht er een keer een foto toch bewerkt moet worden heb ik hem ook in raw.
Laatst gewijzigd door jpdejong op di okt 14 2008 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
Voor ik de D300 had schoot ik -bijna- alles in raw + jpeg, tegenwoordig alleen maar belangrijke foto's, zakelijke foto's en foto's onder "zwaar" licht i.v.m. de witbalans. Rest gaat in jpeg, verschil in kwaliteit is minimaal, is de extra tijd meestal niet waard...
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ben het toch wel eens met de JPEG schooters.
Werk zelf 90 % in JPEG met de D3.
Hoef daarna alleen nog maar te croppen en klaar is klara.
Heb in Den Bosch op NEF geschoten maar het is mij te veel werk en het resultaat is niet beter dan mijn JPEGjes....(zal wel iets gruwelijk fout doen)
Als ik in opdracht moet fotograferen voor iemand anders maak ik wel NEF maar bewerk dan verders niets.
Persoonlijk is voor mij JPEG het beste.
Gr Mike
Werk zelf 90 % in JPEG met de D3.
Hoef daarna alleen nog maar te croppen en klaar is klara.
Heb in Den Bosch op NEF geschoten maar het is mij te veel werk en het resultaat is niet beter dan mijn JPEGjes....(zal wel iets gruwelijk fout doen)
Als ik in opdracht moet fotograferen voor iemand anders maak ik wel NEF maar bewerk dan verders niets.
Persoonlijk is voor mij JPEG het beste.
Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Altijd NEF i.c.m. Capture NX2. Ik doe verder niet veel aan het bewerken van foto's. D-lighting (wanneer nodig) en verscherpen m.b.v. hoogdoorlaat. Verder niks.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik "schiet" altijd dubbel maar moet eerlijk bekennen dat ook ik, net als Kees, eigenlijk voor 95% mijn Jpegs gebruik en niets met de NEF's doe. Ik denk dat het bij meer een vorm van laksigheid is en ik gewoon niet goed in nabewerken ben.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
wat ik vooral in Bridge doe is de juiste opslaglocatie en benamingen voor de foto's bepalen met de trefwoorden en metagegevens. Dan de witbalans bepalen en de goede grijstint opzoeken (en belichting en lichtopvulling/zwarte tonen enz.) na vooraf eerst een contactblad te hebben gemaakt voor het cd-doosje waar de foto's allemaal onbewerkt inkomen als uiterste back-up.
-
- Moderator
- Contacteer:
Als je voor Jpeg gaat zul je uitgaan van een bepaalde basis setting in de camera, nietwaar?
Mijn insziens kun je dan nog steeds beter eenmalig die basis setting in Capture NX simuleren en vervolgens de NEF's met een minimale inspanning in batch naar Jpeg converteren.
De processor in de camera zal altijd een mindere kwaliteit Jpeg opleveren dan een conversie met NX.
Dan heb je altijd nog je NEF voor bewerking van de enkele foto's waar je dat echt nodig acht.
Uiteindelijk is de beste tijdbesparing; kwaliteit vóór kwantiteit. Minder foto's maken = minder foto's bewerken.
Zullen we dan toch maar weer analoog gaan? Ik hoor Frederix hier nooit over
Mijn insziens kun je dan nog steeds beter eenmalig die basis setting in Capture NX simuleren en vervolgens de NEF's met een minimale inspanning in batch naar Jpeg converteren.
De processor in de camera zal altijd een mindere kwaliteit Jpeg opleveren dan een conversie met NX.
Dan heb je altijd nog je NEF voor bewerking van de enkele foto's waar je dat echt nodig acht.
Uiteindelijk is de beste tijdbesparing; kwaliteit vóór kwantiteit. Minder foto's maken = minder foto's bewerken.
Zullen we dan toch maar weer analoog gaan? Ik hoor Frederix hier nooit over

Ik heb geen D300, dus wellicht geen recht tot spreken.
Mijn D2xs jpg's laten schieten vind ik een regelrechte belediging.
Waarom? Daarom.
Flinke ladingen actie fotografie, oke.
Maar waarom in hemelsnaam jpg's schieten als je kwaliteit kan schieten?
Laks mag het nooit van gedreven winnen.
Voor mij niet eens een discussie, sorry.
PS kent hele mooie jpg conversies maar daar ging het niet over.
Keep up the good work, mensen.
Mijn D2xs jpg's laten schieten vind ik een regelrechte belediging.
Waarom? Daarom.
Flinke ladingen actie fotografie, oke.
Maar waarom in hemelsnaam jpg's schieten als je kwaliteit kan schieten?
Laks mag het nooit van gedreven winnen.
Voor mij niet eens een discussie, sorry.
PS kent hele mooie jpg conversies maar daar ging het niet over.
Keep up the good work, mensen.