Pagina 2 van 2
Geplaatst: di sep 05 2006 11:17 am
door Dryade
Joost Wouters schreef:
Maar voor mij is nu de gedachte Tokina of Nikon?!?! Ik ben meestel iet wat huiverig voor een alternatief merk... Maar is dit terrecht?!
Ciao!
Ik ben ook niet echt een fan van een alternatief merk. Ik heb 1 sigma lens en die reageert niet altijd goed. Ik moet hem dan van de body afhalen en weer opnieuw erop zetten. Dan doet hij het weer een tijdje en dan weer ineens niet. De body weigert dan om foto's te maken.
Heb de lens ook al eens op een D50 gezet en weer hetzelfde.
Heel irritant.
Ik blijf dus heel bewust bij Nikon lenzen.
Geplaatst: di sep 05 2006 7:05 pm
door emdeklerk
Onder ditzelfde hoofdstuk op het forum (Objectieven, filters en flitsers) staat ook een onderwerp: "tokina 12-24 f.4".
Daarin kun je het een en ander vinden over dit objectief.
Zie ook FotoMagazin nr 4, april 2005. Testresultaten spreken voor zich.
Ik denk ook niet dat je Sigma over één kam met Tokina moet scheren.
Het is door een ervaring met Sigma dat ik jaren geleden de dure eed zwoer nooit meer iets anders dan Nikkor op de Nikons te zetten.
Totdat ik kennismaakte met de Tokina 17 mm...
Groeten, E.M. de Klerk
Geplaatst: wo sep 06 2006 11:55 pm
door Karel Giesen
De AF Nikkor 14mm f2.8 D ED is (kwantitatief) getest in ColorFoto nr.1 van 2006 op een Nikon D70. Ook hier komt deze lens er allesbehalve goed uit. Let wel op een digitale camera!!! ColorFoto test altijd in combinatie met de gebruikte camera en test met de standaard fabrieksinstellingen van de camera. De D70(s) en D50 verscherpen standaard en verhogen het contrast standaard. Bij niet speciaal voor het DX-formaat gecorrigeerde 'digitale' groothoeklenzen zorgen deze standaardinstellingen voor (extra) veel chromatische abberatie.
groet,
Karel
Geplaatst: vr sep 08 2006 1:10 am
door vanson
Karel Giesen schreef:De AF Nikkor 14mm f2.8 D ED is (kwantitatief) getest in ColorFoto nr.1 van 2006 op een Nikon D70. Ook hier komt deze lens er allesbehalve goed uit. Let wel op een digitale camera!!! ColorFoto test altijd in combinatie met de gebruikte camera en test met de standaard fabrieksinstellingen van de camera. De D70(s) en D50 verscherpen standaard en verhogen het contrast standaard. Bij niet speciaal voor het DX-formaat gecorrigeerde 'digitale' groothoeklenzen zorgen deze standaardinstellingen voor (extra) veel chromatische abberatie.
het eerste dat ik digitaal heb gezien van de 14mm/f2.8 was op een D1X, en ik kon er werkelijk niets aan vinden dat niet mooi was, ook foto's genomen met een D2X en de 14mm zijn erg goed. Wat ik heb begrepen van de maker van de foto's is dat er geen enkele perspectiefcorrectie was toegepast, wel had hij in zijn ra(u)w-bestanden wat gespeeld met belichting.
Overigens heb ik zelf de 14mm op een D70 en een D100 gebruikt en niets kunnen vinden van de op dit forum genoemde 'minpunten'.
Misschien kijk ik wel niet goed, of ben ik te makkelijk en te snel onder de indruk...
Geplaatst: vr sep 08 2006 10:26 pm
door Jos
Ik heb de 12-24 van Tokina en ben er erg blij mee. Mooie scherpe lens. Enig nadeel is de CA, die minder erg is dan mijn sigma 20-40, maar wat laastiger te verwijderen (doe ik overigens met paintshop pro X, met PS CS2 krijg ik het niet voor mekaar).
Geplaatst: za sep 09 2006 12:02 am
door SPIKE
Karel Giesen schreef: Bij niet speciaal voor het DX-formaat gecorrigeerde 'digitale' groothoeklenzen zorgen deze standaardinstellingen voor (extra) veel chromatische abberatie.
groet,
Karel
Hier een link, over het voorkomen van chromatische abberatie (paarse spook).
Onderaan staan plugins, om dit te verwijderen.
http://www.fotocentraal.nl/achter_3.php