Lucht wit
Kerkyra:
RAW zijn ruwe foto's, die zijn ook niet gecomprimeert zoals jpeg en deze kan je ook veel beter en makkelijker bewerken. Nadeel is alleen dat je vaak een apart programma moet hebben om met RAW te kunnen werken. JPEG is meer geaccepteerd geval. Fotograferen is altijd veel beter het in RAW te doen, zodat je alles nog kan bewerken zonder verlies. Natuurlijk vraagt dit om meer mb's op je kaartje dus een 4 gig bv is geen overbodige luxe.
Willem:
Nee hoor meer camera's hebben het niet alleen de D80
RAW zijn ruwe foto's, die zijn ook niet gecomprimeert zoals jpeg en deze kan je ook veel beter en makkelijker bewerken. Nadeel is alleen dat je vaak een apart programma moet hebben om met RAW te kunnen werken. JPEG is meer geaccepteerd geval. Fotograferen is altijd veel beter het in RAW te doen, zodat je alles nog kan bewerken zonder verlies. Natuurlijk vraagt dit om meer mb's op je kaartje dus een 4 gig bv is geen overbodige luxe.
Willem:
Nee hoor meer camera's hebben het niet alleen de D80
Ik heb photoshop CS2, daar kun je volgens mij met RAW foto's mee werken?
Het nabewerken gaat dus veel beter als je in RAW schiet?
Misschien weer een domme vraag, hihi, maar als ik een foto in RAW schiet, dan ziet hij er hetzelfde uit als wanneer ik hem in JPEG schiet?
Ik ga binnekort een nieuw kaartje kopen, gebruik nu nog 1GB
Het nabewerken gaat dus veel beter als je in RAW schiet?
Misschien weer een domme vraag, hihi, maar als ik een foto in RAW schiet, dan ziet hij er hetzelfde uit als wanneer ik hem in JPEG schiet?
Ik ga binnekort een nieuw kaartje kopen, gebruik nu nog 1GB
Ja je kan het in CS2 bewerken die accepteerd NEF (RAW), maar je kan beter Lightroom nemen of Bible pro
Domme vragen bestaan niet Kerkyra
De foto's zien er niet hetzelfde uit bij RAW moet en kan je nog van alles achteraf instellen.
Een foto van JPEG is ongeveer 4 mb en van RAW 9 mb (ongeveer he), dus heb je wel een grotere kaart nodig.
Als een foto iets te donker is en je schiet in jpeg, dan kan je hem wel wat lichter maken, maar de kwaliteit wordt er niet beter op, met raw blijft de kwaliteit goed.
Het witbalans kan je niet echt met jpeg instellen met RAW kan dat wel en zo zijn er nog veel meer voordelen met RAW.
Met foto's gebruik ik nooit maar dan ook nooit jpeg, altijd raw
Als je een kaartje koopt neem dan wel een extreme III SDHC die zijn lekker snel
Domme vragen bestaan niet Kerkyra
De foto's zien er niet hetzelfde uit bij RAW moet en kan je nog van alles achteraf instellen.
Een foto van JPEG is ongeveer 4 mb en van RAW 9 mb (ongeveer he), dus heb je wel een grotere kaart nodig.
Als een foto iets te donker is en je schiet in jpeg, dan kan je hem wel wat lichter maken, maar de kwaliteit wordt er niet beter op, met raw blijft de kwaliteit goed.
Het witbalans kan je niet echt met jpeg instellen met RAW kan dat wel en zo zijn er nog veel meer voordelen met RAW.
Met foto's gebruik ik nooit maar dan ook nooit jpeg, altijd raw
Als je een kaartje koopt neem dan wel een extreme III SDHC die zijn lekker snel
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ben zelf een beetje een blauwe luchten fan...
Alles in RAW geschoten..
Wat ik altijd doe, goed kijken naar het licht hoe fel is het.
Vervolgens het achterschermpje op hoge lichten zetten.
En dan dus lekker gaan schieten en corrigeer je belichting, en ja er zit er regelmatig nog wel eens een misser bij.
Neem de tijd om te leren zo min mogelijk knipperende delen te krijgen, want dan ben je op de goede weg.
Zelf ben ik nu een beetje aan het leren om naar het histogram goed te leren kijken.
En wat rolt er dan uit?
Nou, dit soort plaatjes.

Ons advies ga leren om in RAW te schieten je kunt veel meer met een foto doen, als je toch iets niet helemaal lekker gedaan hebt, kun je dit nog vrij makkelijk corrigeren..
Groetjes Eelco & Monique
Alles in RAW geschoten..
Wat ik altijd doe, goed kijken naar het licht hoe fel is het.
Vervolgens het achterschermpje op hoge lichten zetten.
En dan dus lekker gaan schieten en corrigeer je belichting, en ja er zit er regelmatig nog wel eens een misser bij.
Neem de tijd om te leren zo min mogelijk knipperende delen te krijgen, want dan ben je op de goede weg.
Zelf ben ik nu een beetje aan het leren om naar het histogram goed te leren kijken.
En wat rolt er dan uit?
Nou, dit soort plaatjes.

Ons advies ga leren om in RAW te schieten je kunt veel meer met een foto doen, als je toch iets niet helemaal lekker gedaan hebt, kun je dit nog vrij makkelijk corrigeren..
Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Toen ik zojuist dit topic aan het lezen was kwam er een luchtballon aan. Kon ik meteen de blauwe lucht oefenen! Met de belichting op -1 een perfect mooie blauwe lucht. Belichting op 0 was de lucht spierwit!
Alleen in de vluggigheid vergeten m'n ISO naar beneden te schroeven. Resultaat: niet-wegpoetsbare ruis
Balen hoor, kon alle 15 foto's in de prullenbak gooien....
Eelco en Monique, zijn de foto's zonder enig filter gemaakt?
Foto 2 vindt ik prachtig, een echte wegkijker (leuke woordspeling
)
Alleen in de vluggigheid vergeten m'n ISO naar beneden te schroeven. Resultaat: niet-wegpoetsbare ruis

Eelco en Monique, zijn de foto's zonder enig filter gemaakt?
Foto 2 vindt ik prachtig, een echte wegkijker (leuke woordspeling

- EelcoD7100
- Forumlid
hier komen ook vaak luchtballonnen over... alleen gaan ze hier altijd heel hoog... zeker bang dat ze neergeschoten worden.
vind de foto's van eelco heel erg mooi... ik ga hier zo foto's maken lucht is mooi rood
En Eelco bedankt voor de tip van de highlights....
tis jammer dat je het histogram niet kan zien en de highlights voor je de foto wilt nemen....
vind de foto's van eelco heel erg mooi... ik ga hier zo foto's maken lucht is mooi rood
En Eelco bedankt voor de tip van de highlights....
tis jammer dat je het histogram niet kan zien en de highlights voor je de foto wilt nemen....
- EelcoD7100
- Forumlid
Dan wordt het tijd voor een compact camera, en dan nog zal het niet altijd goed uitpakken. Je wilde toch een digitale spiegelreflex en fotograferen in RAW ?Nikonjunky schreef:
Klinkt trouwens als eerst de uitslag bekend maken en daarna de voetbalwedstrijd spelen......... :mrgreen:
Zucht..... soms zijn de lessen erg hard...
Foto's gemaakt van de ondergaande zon vanuit ons zolderraam, met gebruik van statief. Wat denken jullie, vergeet ik de VR uit te zetten
Ditmaal geen ruis (had na het luchtballonnen incident vanavond meteen de ISO naar beneden gezet), maar onscherpe foto's die direct de prullenbak inkonden. De blauwe en gekleurde luchten zijn bij mij vanavond helaas niets geworden... Ik hou het verder vanavond wel bij theorie
Foto's gemaakt van de ondergaande zon vanuit ons zolderraam, met gebruik van statief. Wat denken jullie, vergeet ik de VR uit te zetten

Ditmaal geen ruis (had na het luchtballonnen incident vanavond meteen de ISO naar beneden gezet), maar onscherpe foto's die direct de prullenbak inkonden. De blauwe en gekleurde luchten zijn bij mij vanavond helaas niets geworden... Ik hou het verder vanavond wel bij theorie

- EelcoD7100
- Forumlid
Maar wel volhouden hoor, blijven oefenen.Miss Nikon schreef:Zucht..... soms zijn de lessen erg hard...
Foto's gemaakt van de ondergaande zon vanuit ons zolderraam, met gebruik van statief. Wat denken jullie, vergeet ik de VR uit te zetten![]()

Dat doe ik nog elke dag, en ja ook ik sla de plank nog wel eens flink mis...
bijvoorbeeld dat ik vergeet de iso aan te passen...

Laat je niet door tegenslagen uit het veld slaan, je komt vanzelf op een "omslagpunt" dat je bepaalde handelingen gewoon automatisch gaan.
En ja, als je dan misschien eens wat moe bent of je kunt je niet helemaal goed concentreren. Niks aan de hand hoor, er lol en plezier in hebben daar gaat het om
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
enigste echte mogelijkheid om uitgebeten luchten te voorkomen is door het dynaminsch bereik van de foto te verkleinen, door de belichting beter af te stemmen op de lucht en dan de voorgrond inflitsen.
er zijn ook graduated neutral density filters : zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Graduated_ND_filter
te koop, deze werken ook echt super !! een must voor de buiten fotografen.
Marco
er zijn ook graduated neutral density filters : zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Graduated_ND_filter
te koop, deze werken ook echt super !! een must voor de buiten fotografen.
Marco
Het probleem is met dit soort foto’s dat het contrast te hoog is. In de eerste plaats moet je in RAW fotograferen. Het dynamische bereik in RAW is veel groter dan in JPG.
Ten tweede moet je opletten dat je niet overbelicht. Controleer hiervoor de ‘hoge lichten’ op je camera. Want waar een foto overbelicht is, krijg je nooit meer enige informatie uit. Dat blijft wit!
Je hebt dan een foto waar de lucht bv. voldoende is doortekent, maar de rest is te donker.
Ik heb hier een voorbeeld gegeven hoe je dit soort problemen kunt oplossen. En of het nu om een boot gaat, of om een lucht, je kunt het op een vergelijkbare manier oplossen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=11436
Ten tweede moet je opletten dat je niet overbelicht. Controleer hiervoor de ‘hoge lichten’ op je camera. Want waar een foto overbelicht is, krijg je nooit meer enige informatie uit. Dat blijft wit!
Je hebt dan een foto waar de lucht bv. voldoende is doortekent, maar de rest is te donker.
Ik heb hier een voorbeeld gegeven hoe je dit soort problemen kunt oplossen. En of het nu om een boot gaat, of om een lucht, je kunt het op een vergelijkbare manier oplossen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=11436