Miss Nikon schreef:En Oblo, heb je er al wel over nagedacht om met fotobewerking te beginnen, want het is erg leuk om te doen.
Ik zit een beetje met hetzelfde... Schiet al mijn opnamen in jpeg. Denk er de laatste tijd vaak over om over te gaan op RAW, maar aarzel een beetje om een paar redenen:
1. RAW bestanden zijn ontzettend groot. Niet alleen op mijn geheugenkaart, maar ook op mijn harddisk die dan in no time vol zit. Opslag en backups, het neemt allemaal geweldig veel ruimte in beslag. Bovendien gaat het wegschrijven op de camera veel langzamer dan ik gewend was.
2. Met RAW zit ik eraan vast dat ik elke opname moet nabewerken. De RAW bestanden zoals ze uit de camera komen zijn anders niet bruikbaar. Dat vereist een aantal extra handelingen en wanneer je kant en klare jpeg's gewend bent is dat wel flink wennen. Nog afgezien van het feit dat ik de toegevoegde waarde van RAW niet altijd kan zien. De jpeg's vind ik vaak al mooi genoeg.
Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd en word ik nog over de streep getrokken...